Naturlig karbonering av byggvin

janmb

Norbrygg-medlem
Har brygget barley wine for andre gang nå og sliter litt med å få riktig karbonering på flaske.

Brygget etter Gahrs oppskrift her på forumet og traff alle verdier 100%. FG 1107, OG 1032, ABV ca 10%. 45l batch

Ved flasking rehydrerte jeg en pakke safale 05 for seg selv. Hadde i flaskekaret i følgende rekkefølge: Sukkerlake (6g/liter), ca halve batchen, rehydrert gjær, resten av batchen. Rekkefølgen valgt slik for å få fin utblanding uten å måtte røre.

I likhet med tidligere forsøk er dette markert underkarbonert etter tre uker lagring i ca 17 grader.

Er det normalt at Barley wine og andre alkoholsterke øl er tregere til å karbonere eller gjør jeg fortsatt noe feil?

Safale 05 ble valgt nettopp fordi den skal være alkoholtolerant.

Tips og erfaringer tas imot med takk.

Jeg tror ikke du har gjort noe galt. Om ølet bare er underkarbonert og ikke helt flatt, trenger du bare en god porsjon tålmodighet, kanskje også litt mer varme.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Hvor lenge kan jeg regne med at det fortsetter å utvikle seg når det gjelder karbonering?

Er vant til at det er nogenlunde ferdig karbonert etter 2-3 uker og at det skjer fint lite på den fronten etter det.

Det virker som om forrige batch barley wine fortsatt karbonerte etter 8-12 uker, men var fortsatt underkarbonert.

Kan jeg regne med at det i det hele tatt fortsatt skjer noe mer karbonering etter 2-3 måneder?

Tilbake
Topp