Jørn Pedersen
Dommer
Jeg gjorde et forsøk på å brygge Nøgne Ø #100 i går kveld, men måtte (på grunn av pinglete meskekar på 22L) nedskalere oppskriften med omtrent 60% for å få plass til all malten. Mesket inn med ca 15L (2,5 L per kilo), noe som gjorde det nødvendig å skylle med omtrent 8 liter (78 °C) for å treffe målvolumet. Til min forskrekkelse ser jeg at effektiviteten falt som en stein, fra normalt 75% til 60%.
I løpet av 90 minutter koketid fikk jeg tid til å tenke over situasjonen, og trekker foreløpig følgende konklusjoner:
1. Jeg bør skylle mer, altså
2. erstatte en del av pale malten med spraymalt og gå for et høyere volum
Nå hadde jeg ikke spraymalt for hånden, og kunne gjøre lite med saken. Det hele lukter og smaker fortreffelig, og blir nok uansett bra, men til en annen gang tror jeg punkt 1 og 2 over skal følges, ikke sant?
I løpet av 90 minutter koketid fikk jeg tid til å tenke over situasjonen, og trekker foreløpig følgende konklusjoner:
1. Jeg bør skylle mer, altså
2. erstatte en del av pale malten med spraymalt og gå for et høyere volum
Nå hadde jeg ikke spraymalt for hånden, og kunne gjøre lite med saken. Det hele lukter og smaker fortreffelig, og blir nok uansett bra, men til en annen gang tror jeg punkt 1 og 2 over skal følges, ikke sant?