NEIPA vannjustering

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Tenker å prøve meg på å brygge en NEIPA. Lurer på om det er noen av vannprofilene som ligger i Beersmith som passer eller må jag lage en NEIPA profil? Isåfall, noen tips til verdier?

Leste litt om det i går i CB&B. Mer klorid enn sulfat, 1-3:1, for å få frem mer av maltkarakteren.

Water Chemistry
Unlike West Coast IPAs, which typically feature higher sulfate levels, many New England IPAs favor higher chloride levels where water chemistry is concerned. More specifically, most New England IPAs target ratios of 1–3:1 of chloride to sulfate, which is typically the inverse of West Coast IPAs. Total chloride and sulfate amounts vary widely from brewery to brewery, but at WeldWerks we target about 150–175 ppm chloride and 75–100 ppm sulfate. The higher chloride level brings out more of the malt character, which helps enhance the mouthfeel and contributes to the overall balance of the beer. And the sulfate level is just high enough to accentuate the hops character without accentuating hops bitterness.

Noe sånt? Du har vel noe som likner på Oset (Maridalsvannet)?
Jeg har ikke brygget NEIPA selv, så jeg vet ikke om dette funker. Jeg synes det er litt i overkant mye salter utfra det jeg pleier å bruke. Kalsium begynner å bli lovlig høy. Jeg ville kanskje ganget tallene med 0,75.
upload_2017-3-31_13-27-37.png

Ja jeg leste og den artikkelen nylig, men usikker på om jeg forsto verdiene som sto der.
Men hvis dette er slutt verdiene, så lager jeg bar en profil kalt NEIPA, så regner BS ut ifra vannet mitt. Er ikke Maridalsvannet, men ikke langt unna i verdier. Husker ikke helt hvor vannet kommer fra.

Tilbake
Topp