Nelson + Cascade = Sant?

AudunWS

Dommer
Skal brygge en Imperial Amber på fredag og har Cascade og Nelson tilgjengelig. Funker disse godt sammen?
Ønsker forslag til humleskjema som kan matche en Amber med OG på ca 1.075
 
Disse fungerer aldeles nydelig sammen. Jeg bruker vanligvis 60% cascade og 40% nelson for sene humletilsetninger, men unngår nelson som bitterhumle, da den har en tendens til å gi litt harsk bismak i store kvanta.
 
Bra! Så da kan jeg bruke kun Cascade som bitterhumle og kombinere på de sene tilsetningene. Mulig Cascade har litt lav syre som bitterhumle, men det er det jeg har (mer enn nok) av
 
Kan si meg enig i det: Brygget for litt tilbake en Nelson Single-Hop IPA. Den ble ikke så dum, men det fremkommer ganske tydelig at Nelson ikke er i sitt ess som bitterhumle. Den ble litt harsk og skarp på bitterhet...
 
Actually; Jeg vil si Nelson fungerer utmerket som single hop. Nelson og Cascade fungerer nok bra sammen; Det blir litt som å ta med ei ultraflott jente og ei helt grei flott jente med hjem på "nachspiel" fra byen :p Helt greit med to, men en natt med kun den ultraflotte dama hadde sikkert holdt i lange baner! :)
 
Erlendso skrev:
Actually; Jeg vil si Nelson fungerer utmerket som single hop. Nelson og Cascade fungerer nok bra sammen; Det blir litt som å ta med ei ultraflott jente og ei helt grei flott jente med hjem på "nachspiel" fra byen :p Helt greit med to, men en natt med kun den ultraflotte dama hadde sikkert holdt i lange baner! :)

Hehe, det er da aldri feil med to ;) Singelhop Nelson har jeg kost meg med hele sommern. Fikk kjøpt på meg litt for mye humle her i våres jeg vil få brukt opp, derfor har jeg lys til å teste disse to flotte sammen og se om det gjør seg i en amber
 
Nelson fungerer bra som single hop, men som bitterhumle bidrar den i store mengder til en smak som av og til beskrives som kattepiss. Derfor foretrekker jeg å bruke andre humler som bitterhumle, spesielt i øl som double IPA. Et annet poeng er jo at Nelson er vanskelig å få tak i, så det kan være greit å spare på den, selv om det burde være håp om at årets avling også kan komme hjemmebryggere til gode.

Jeg synes også den tropiske fruktaromaen kan bli litt for tung alene, men det kommer an på stilen. I en porter synes jeg den er nydelig alene, men i en IPA foretrekker jeg å blande inn noe mer.
 
AudunWS skrev:
Skal brygge en Imperial Amber på fredag og har Cascade og Nelson tilgjengelig. Funker disse godt sammen?
Ønsker forslag til humleskjema som kan matche en Amber med OG på ca 1.075

Chinook og Amarillo! ;)
 
Gahr skrev:
AudunWS skrev:
Skal brygge en Imperial Amber på fredag og har Cascade og Nelson tilgjengelig. Funker disse godt sammen?
Ønsker forslag til humleskjema som kan matche en Amber med OG på ca 1.075

Chinook og Amarillo! ;)

Joa, men... Må se å få meg en tur til Bergen og få smakt på den ;)
 
Tilbake
Topp