NM 2025, den store diskusjonstråden

Hvis Norge hadde stilt på start med ubegrenset antall løpere på herresiden hadde det blitt enda mindre interesant å følge med på langrenn f.eks

Maks 6 brygg, maks 2 i hver kategori, maks 1 i hver type høres veldig rimelig ut. Trist for noen mest iherdige, bra for alle.
Litt flere tanker etter at samtalen har gått litt i romjula. Det var en lang runde på dette i vår/tidlig sommer, og man har sett nøye i tallene og vedtaket er gjennomtenkt. Synes saksgangen her har vært grei, og fint at reglene oppdateres snarlig. Kanskje det viser seg at pendelen svingte for mye i år, så får man justere til neste år igjen. Det gagner ingen om dette på nytt skal opp i luften.

Så langt er jeg villig til å moderere mitt ståsted. Om problemet er noen få kategorier, virker ikke begrensingen på antall brygg totalt nødvendig. Maks 2 i hver kategori og maks 1 i hver type gir fremdeles mening for meg for å unngå for mange innsendelser i de største kategoriene, og at flighter blir nesten eller helt dominert av én innsender. Blir uansett spennende å se hvordan det påvirker NM i år.

Man står fortsatt fritt til å sende inn sitt beste øl i hver kategori. At folk som brygger mye ikke kan helgardere seg med 3 -4 øl ser jeg bare fordeler med
Nei, du kan bare sende inn totalt seks bidrag.

Jeg ser ikke noe prinsipielt galt med å sende inn flere bidrag til én type. Det er ikke "helgardering". Men det er et praktisk hensyn som gjør at vi må prøve å holde antallet bidrag i de største klassene nede. Det ligger ingen vurdering av "riktig" eller "galt" i det.

Det jeg synes er mest beklagelig her, er at en maksbegrensing av antall øl ikke står presisert på samlesiden for NM 2025 og at dette kommer såpass tett innpå NM.

Med gjeldende typedefinisjoner vil to svært like øl kunne delta og vinne på forskjellige typer i den største klassen, mens to betydelig forskjellige øl på samme type i en av de andre klassene ikke vil ha noen alternativ type som passer. Her vil pilsbryggeren komme bedre ut enn f.eks. saisonbryggeren. Så den regelen om maks ett øl pr type vil ikke hjelpe noe som helst der det trengs begrensning, men den kan begrense deltakelsen og stoppe potensielle vinnerøl i mindre klasser.

Nei, tanken er fullstendig absurd. Gitt at jeg nå i 2025 skulle vinne en klasse Einar har måttet velge bort pga. deltakerbegrensninga, så vil jeg vite at jeg kanskje ikke hadde vunnet om ikke Einar - eller for den sakens skyld et ukjent antall andre gode bryggere - hadde blitt luka ut.
Jeg synes dette.er.uproblemarisk. Sånn er det ofte i konkurranse man må prioritere hva man skal satse på.

Jeg tror neppe at vinner av 10.000m synes en seier er mindre verdt fordi Ingebrigtsen velger å delta på en annen distanse. Selv om NM hjemmebrygging er den viktigste hjemmebrygger konkurransen i Norge, er det tross alt en forholdsvis lite viktig konkurranse i det store og hele.

Uten å si noe om løsningen, så er det verdt å se litt på problemene som har oppstått.

Antall øl per klasse er for stort

En flight er et sted mellom 6 og 14 øl. For et panel med erfarne dommere er 12 øl et godt antall å satse på. Mindre erfarne dommere bør kanskje begrense seg til 8. Unntaksvis kan 13 og kanskje 14 gå greit for erfarne og samkjørte dommere, men er absolutt ikke noe man bør basere seg på. Med litt ukurante øltyper, en dommer som er litt forsinket og behov for diskusjon kan det være at så lite som 6 øl er nok en kveld. La oss si 10 øl er et greit gjennomsnitt.

Du vil helst at to til tre øl går videre fra innledende runde. En andreplass innledende kan også være gode øl som havner langt opp på listene. I tillegg er innledende bedømming vanskelig, med stor spredning i kvaliteten. Det kan påvirke bedømminga. Vi vil ikke at flaks skal avgjøre her, men at ølene med vinnersjanse går videre.

Når da finalen heller ikke kan være noe særlig over 12 øl, bør det ikke være med enn 4-5 flighter i innledende runde. Eller noe slikt som 40-50 øl.

Problemet nå er at flere klasser er så store og større. De som deltar i de klassene må nok regne med at litt flaks er vel avgjørende i innledende runder.

Antall øl totalt er (nesten) for stort

Med 400 deltagende øl, er det ca 800 flasker/bokser som skal tas i mot og fordeles på dømmesteder. I dag er det @Finn Berger som har denne jobben. Han har omtrent så optimale forhold som noen frivillig kan ha for å ta på seg denne, med en passelig stor garasje. I tillegg til at han har mulighet til å drive bortimot fulltid med ølmottak et par uker. Det er sikkert noen andre i Norbrygg med et tomt verksted eller en oppvarmet låve og ledige dager på vinteren, men jeg kommer ikke på noen.

Hvor mye er egentig 800 bokser øl? Det er i utgangspunktet ikke så mye. Faktisk mindre enn et bryggeri leverer på en full pall til butikk. Problemet er at boksene ikke er like. Noen er flasker. Og alle skal sorteres i riktig boks for å sendes på pall til dømmesteder.

Jeg har vært hos Finn og hjulpet til med pakking. Det er rett og slett ikke mulig for en person å håndtere noe særlig mer øl enn det Finn gjør i dag. Joda, det går sikkert med 401 deltagere, men neppe med 600. Heller ikke med 1200 bokser, om alle skal sende inn flere bokser av hvert øl.

Ei ekstra utfordring er at denne jobben er vanskelig å dele opp. Jobben med håndtering av flasker er litt som å rydde. Det er blir ikke mer rydding av at to personer rydder enn at en person rydder.

Jeg har selv hatt ansvaret for denne jobben i Drammensveien. Vi var to som delte på det, og en av oss satte like flasker bak hverandre, den andre ved siden av hverande i hyllene der øl i samme klasse skulle. Det var nok til at det ble rot. Og det verste som kunne skje var at noen kom for å hjelpe til. Da gikk neste dag med til å telle over alle flaskene.

Det er mangel på dommere

Dette problemet er lokalt og ikke like problematisk over alt. Og vi kan sikkert skylde på pandemien. Utdanning av dommere stoppet litt opp under pandemien, samtidig som en del dommere mister interessen og forsvinner. Dette kan løses, og er i ferd med å bli løst, men gir fortsatt noen utfordringer.

Hva er mulige løsninger?

Helt kort, så må enten antallet deltagere begrenses eller strukturen på konkurransen endres. Ingen av løsningene er gode, og det er vanskelig å vite eksakt hvor mange som kommer til å delta og hvilke klasser som er de mest populære fra år til år.

Skal NM bli vesentlig større, må strukturen i konkurransen gjøres om. For eksempel man man tenke seg regional kvalifisering, klasser spredd utover året eller noe helt annet. Det vil imidlertid kreve en helt annen organisering enn i dag.

Uten å si noe om løsningen, så er det verdt å se litt på problemene som har oppstått.

Antall øl per klasse er for stort

En flight er et sted mellom 6 og 14 øl. For et panel med erfarne dommere er 12 øl et godt antall å satse på. Mindre erfarne dommere bør kanskje begrense seg til 8. Unntaksvis kan 13 og kanskje 14 gå greit for erfarne og samkjørte dommere, men er absolutt ikke noe man bør basere seg på. Med litt ukurante øltyper, en dommer som er litt forsinket og behov for diskusjon kan det være at så lite som 6 øl er nok en kveld. La oss si 10 øl er et greit gjennomsnitt.

Du vil helst at to til tre øl går videre fra innledende runde. En andreplass innledende kan også være gode øl som havner langt opp på listene. I tillegg er innledende bedømming vanskelig, med stor spredning i kvaliteten. Det kan påvirke bedømminga. Vi vil ikke at flaks skal avgjøre her, men at ølene med vinnersjanse går videre.

Når da finalen heller ikke kan være noe særlig over 12 øl, bør det ikke være med enn 4-5 flighter i innledende runde. Eller noe slikt som 40-50 øl.

Problemet nå er at flere klasser er så store og større. De som deltar i de klassene må nok regne med at litt flaks er vel avgjørende i innledende runder.

Antall øl totalt er (nesten) for stort

Med 400 deltagende øl, er det ca 800 flasker/bokser som skal tas i mot og fordeles på dømmesteder. I dag er det @Finn Berger som har denne jobben. Han har omtrent så optimale forhold som noen frivillig kan ha for å ta på seg denne, med en passelig stor garasje. I tillegg til at han har mulighet til å drive bortimot fulltid med ølmottak et par uker. Det er sikkert noen andre i Norbrygg med et tomt verksted eller en oppvarmet låve og ledige dager på vinteren, men jeg kommer ikke på noen.

Hvor mye er egentig 800 bokser øl? Det er i utgangspunktet ikke så mye. Faktisk mindre enn et bryggeri leverer på en full pall til butikk. Problemet er at boksene ikke er like. Noen er flasker. Og alle skal sorteres i riktig boks for å sendes på pall til dømmesteder.

Jeg har vært hos Finn og hjulpet til med pakking. Det er rett og slett ikke mulig for en person å håndtere noe særlig mer øl enn det Finn gjør i dag. Joda, det går sikkert med 401 deltagere, men neppe med 600. Heller ikke med 1200 bokser, om alle skal sende inn flere bokser av hvert øl.

Ei ekstra utfordring er at denne jobben er vanskelig å dele opp. Jobben med håndtering av flasker er litt som å rydde. Det er blir ikke mer rydding av at to personer rydder enn at en person rydder.

Jeg har selv hatt ansvaret for denne jobben i Drammensveien. Vi var to som delte på det, og en av oss satte like flasker bak hverandre, den andre ved siden av hverande i hyllene der øl i samme klasse skulle. Det var nok til at det ble rot. Og det verste som kunne skje var at noen kom for å hjelpe til. Da gikk neste dag med til å telle over alle flaskene.

Det er mangel på dommere

Dette problemet er lokalt og ikke like problematisk over alt. Og vi kan sikkert skylde på pandemien. Utdanning av dommere stoppet litt opp under pandemien, samtidig som en del dommere mister interessen og forsvinner. Dette kan løses, og er i ferd med å bli løst, men gir fortsatt noen utfordringer.

Hva er mulige løsninger?

Helt kort, så må enten antallet deltagere begrenses eller strukturen på konkurransen endres. Ingen av løsningene er gode, og det er vanskelig å vite eksakt hvor mange som kommer til å delta og hvilke klasser som er de mest populære fra år til år.

Skal NM bli vesentlig større, må strukturen i konkurransen gjøres om. For eksempel man man tenke seg regional kvalifisering, klasser spredd utover året eller noe helt annet. Det vil imidlertid kreve en helt annen organisering enn i dag.
Når det gjelder mottaket her hos meg, er det egentlig plassen i kjellerrommet som er den begrensende faktoren. De 500 bidragene som kom inn, markerer nok ei grense - som sikkert kan tøyes noe. Jeg vil tru 600 er ei absolutt grense, men det er vrient å si noe sikkert uten å ha prøvd det. Det meste går å fikse dersom du må fikse det, men jeg vil jo helst ikke havne i en sånn situasjon:).

Det er forøvrig mulig at situasjonen kan bli bedre neste år. Nå er naborommet - en oppvarmet garasje - okkupert av en gammel passbåt med en 60 hesters Yamaha som Marits sønn skal selge. Hvis noen kan tenke seg å kjøpe den, ser det straks lysere ut. (Dette var reklamen:).)

Det er umulig å si noe om hvorvidt deltakerantallet vil øke. Mitt bidrag i serien "Tanker om tvil og tro" er at jeg ikke ser noen grunn til å anta at det skal øke., så med de begrensningene som nå er innført, vil jeg tru det blir en god del færre bidrag i år enn i fjor. Men jeg håper jo jeg tar feil.

Tilbake
Topp