Noen erfaringer om ireks spesial malt??

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Tenker først og fremst på ireks mela beech. Syntes denne beskrivelsen klinger feil i min pils.

Ireks Malt Mela Beech har en søt, honning liknende smak og aroma. Ved å bruke opptil 10% Melanoidin i et brygg, vil man få en utpreget honning aroma i ølet.

Har til nå brukt Best melanoidinmalt.

"utpreget" høres litt mye ut, hvis det er sluttresultatet, men alt er relativt. Mine lyse lagere har forsåvidt også et ganske markant honningpreg i en god del uker før det blir dempet. Da med pilsner eller Vienna

"utpreget" høres litt mye ut, hvis det er sluttresultatet, men alt er relativt. Mine lyse lagere har forsåvidt også et ganske markant honningpreg i en god del uker før det blir dempet. Da med pilsner eller Vienna
Virker litt skeptisk, men liksom det den lokale sjappa har. Må nok ta meg en biltur en dag

Hvis du leser specs for forskjellige spesialmalter fra hvilket som helst bryggeri, så er det ofte ord som "intense, exceptional, very" etc som går igjen for å beskrive bidraget fra malttypen. Så alt er relativt, vi alle brygger med slike "intense" malt-typer hele tiden.

Så jeg vil egentlig ikke automatisk skygge banen, i mine ører så er det sannsynligvis ikke ulikt mange andre malttyper, med mindre det faktisk ER noe veldig spesielt med det. Google around etter erfaringer er mitt tips.

Og som sagt. Jeg synes at mine lyse lagere har et veldig utpreget honningpreg. Uten bruk av spesialmalt. Men det gir seg over tid. Så variabelen er vel hvor lenge varer honningpreget? Slik som hos meg, eller hele veien ut?

Tilbake
Topp