Noen meninger om denne oppskriften?

Satt min første brygg med All grain idag . . . Lekte litt med beercalc på haandbryg.dk og kom frem til en egen oppskrift som jeg tror jeg selv vil like. Jeg kalte den en NPA- Norwegian Pale Ale. Noen kommentarer eller synspunkter ?

Oppskriften:
Malt:
3 kg Maris Otter EBC 5
2 kg Pilsner Malt
1 kg German Tradition Malt
1 Munchner Malt Lys 15EBC

Humle:
35 gr Pilgrim 90 min
15 gr Pilgrim 15 min
5 gr Pilgrim 1 min

Gjær:
Danstar Nottingham Overgjær

Whirfloc + gjærnæring

OG 1068
EBC 11
IBU 40

Meske 60 min ved 65 gr c
Skylling 78 gr c

14 dager gjæring ved 20 grader, coldcrash 2 dg, 14-20 dg. karbonering med 6 gr/liter. Lagre ved 4 gr.c i 20 dager.

Satt min første brygg med All grain idag . . . Lekte litt med beercalc på haandbryg.dk og kom frem til en egen oppskrift som jeg tror jeg selv vil like. Jeg kalte den en NPA- Norwegian Pale Ale. Noen kommentarer eller synspunkter ?

Oppskriften:
Malt:
3 kg Maris Otter EBC 5
2 kg Pilsner Malt
1 kg German Tradition Malt
1 Munchner Malt Lys 15EBC

Humle:
35 gr Pilgrim 90 min
15 gr Pilgrim 15 min
5 gr Pilgrim 1 min

Gjær:
Danstar Nottingham Overgjær

Whirfloc + gjærnæring

OG 1068
EBC 11
IBU 40

Meske 60 min ved 65 gr c
Skylling 78 gr c

14 dager gjæring ved 20 grader, coldcrash 2 dg, 14-20 dg. karbonering med 6 gr/liter. Lagre ved 4 gr.c i 20 dager.
Vet ikke helt hvilken FG du ser for deg, men med såpass høy OG blir dette sannsynligvis en veldig sterk Pale Ale. Kjenner ikke Pilgrim, men regner med utregningen stemmer med forventet IBU. Kokte du den i 60 eller 90 minutter? Blir sikkert et godt øl, dette.

Bare av nysgjerrighet. Hvorfor spør folk innimellom om meninger på en oppskrift etter at vørteren er laget?

Kjenner heller ikke pilgrim, men virker som en slags sterk pale ale jeg ikke vet er fugl eller fisk, med lite bitterhet. Men godt øl blir det nok :)

Kokte 90 minutter, og tilsatte første porsjon med pilgrim. Poenget med denne Alen var egentlig å lage en litt mild (hva gjelder bitterhet) og sterk øl som ikke var særlig mørk.

Poenget med å spørre etter mening etter man har brygget .. . vel. Ville brygge den slik uavhengig av kommentarer, men ville gjerne vite om synspunkter rundt den. Et råd jeg har fått, er at jeg bør prøve å humle litt i gjærkarret etter dag 7. Tenkte med samme humle (Pilgrim) for å lage en Singel Hop. For se om jeg gjør dette eller om jeg holder meg til hovedplanen. Har ikke bestemt meg helt ennå :) Fugl eller fisk passer den nok bra til .. hehe

Aight. Fair enough.

Skal du tørrhumle mtp aroma og smak, eller bare smak? Det er stor forskjell på tidspunktet du bør tørrhumle på alt ettersom hva du går for.

Ja, tenkte å tørrhumle. Vet det ikke har noe innvirkning på bitterheten, men på aromaen. Liker lukten på Pilgrim, og eimen som kom da jeg brygget, og tenkte det kunne gi litt mer aroma. Tipper den blir ferdig i karret iløpet av 14 dager, men kommer til å måle når det har gått 12-13 dager for å se på SG. Vet jo ikke helt hvor OG havner, men håper på rundt 1015 eller noe sånt. Siden jeg er er ganske fersk vet jeg ikke så mye om hva ulike tidpunkt for tørrhumling gjør med ølet. .

• Like
Reaksjoner: Ols
Skal du tørrhumle mtp aroma bør du se litt bakvendt på det. Tørrhumle fem-seks dager fra flasking. Ikke tenk på når du tørrhumler ifht når gjæringen startet.

Er ikke German Tradition Malt ganske enkelt pilsnermalt? Bryggselv selger det, men sier ikke noe om hva det er! Og når jeg googler, finner jeg ikke noe:(.

Hvis det skulle ligge noe i betegnelsen, måtte det vel være at det er malt slik det laget tidligere - og det betyr i så fall at det er undermodifisert.

Du vil vel få et relativt sterkt, og ganske tørt øl. Jeg ville ikke latt den gjære på 20, men lagt den ned på 16, tror jeg, for å få en ren karakter på det. Men du har kanskje en mening med det?

Sist redigert:
Jeg gjærer på 20 grader fordi jeg ikke har noe muligheter for å kontrollere den ned til 16, men har det i en bod der det er forholdsvis konstant 19-20 grader. Det optimale etter det jeg tenker ville vært rundt 16 grader. Må bare få tak i et kjøleskap (til) og en STC-1000, så skal jeg begynne å kontrollere gjæringen min mye bedre. Har kjøleskap, men det går kun opp til 11 grader. Kjøleskapet jeg bruker da, er det fryse med matvarer i og det har jeg ikke lyst til å sette temperaturkontroller på .

Jeg har også lett etter det på nett men fant ingenting om German Tradition Malt, så jeg sendte bryggselv en epost. fikk dette svaret:

"German Tradition" malt er en lagd av en gammeldags bygg sort som har gått ut av favøren siden nyere, mer sykdomsmotstandige sorter har kommet på markedet. Den er maltet på samme vis som Pilsen malten deres og kan derfor brukes i alle sammenhengene der Pilsen malt brukes ellers. Jeg vil si, ut av personlige erfaringer, at German Tradtion malt egner seg best til øl der malt profilen skal være rundere og tydeligere, som på f.eks. Dunkel (Munich eller Weiss), Bokk, eller Schwarzbier.

Takk skal du ha - jeg har lurt på hva det der var for noe:). (Men hvorfor i all verden kan ikke BS legge ut den informasjonen??)

Jeg ville prøvd å holde temperaturen nede på den der. Med romstemperatur på 20 får du fort 23-24 i dunken under stormgjæringen. Sette den i vannbad,med is i?

Takk for tipset, men ikke mulighet. Kan få flyttet gjæringskaret om 2 dager, inn i et rom jeg kan ha litt kjøligere, og muligheter til å kontrollere det kaldere, det hjelper kanskje litt. . .

Sent fra min HTC One X via Tapatalk

Målte SG nå . . . den var allerede nede på 1020 . . iløpet av 2 døgn . .

Vet ikke helt om det var lurt, men syns bryggen ble litt for konsentrert, så jeg tilsatt 3 liter avkjølt 19gr.) kokt vann i forbindelse med at jeg stakk om til nytt gjærkar, var nøye på å ikke oksidere ølet. . Gjør dette noe med gjærprosessen ? Det boblet ikke særlig mye i gjærlåsen da jeg sjekket 15 min etter dette . . .Kan jeg ha stoppet opp gjæringen med dette ? Var veldig nøye på desinfeksjon, med Star San i alle bauer og kanter, slik at jeg ikke skulle infisere bryggen. . .

Målte SG nå . . . den var allerede nede på 1020 . . iløpet av 2 døgn . .

Vet ikke helt om det var lurt, men syns bryggen ble litt for konsentrert, så jeg tilsatt 3 liter avkjølt 19gr.) kokt vann i forbindelse med at jeg stakk om til nytt gjærkar, var nøye på å ikke oksidere ølet. . Gjør dette noe med gjærprosessen ? Det boblet ikke særlig mye i gjærlåsen da jeg sjekket 15 min etter dette . . .Kan jeg ha stoppet opp gjæringen med dette ? Var veldig nøye på desinfeksjon, med Star San i alle bauer og kanter, slik at jeg ikke skulle infisere bryggen. . .
Har du stukket om ølet etter 2 dager i primær? og tiløsatt mer vann som du egentlig skulle ha tilført etter kok?
Etter 2 dager?

Hvorfor kan du ikke tilsette mer vann etter kok så du får ønsket mengde, la ølet få ro og fred i 14 dager før du skal kødde med det?

Du kan jo lure . . .hehe . . skjønner poenget ditt, men det ble mye "slam" og stormgjæringen og skummet/gjæren som legger seg oppå ølet de første dagene, var borte. Det var nesten 3-4 cm med slam i bunn etter dårlig siling, og da fylte jeg et nytt kar med 3 liter vann, tappet forsiktig fra kran, via slange ned i vannet, på en veldig rolig måte. Fant ut at jeg ville ha det ikke fullt så kraftig, så derfor gjorde jeg dette. Skjønner at du lurer. Min første Allgrain . . det kan kanskje forklare litt . .hehe

Er det forresten vanlig at det gjærer fra 1068 ned til 1020 på 2 dager ?
Stormgjæring varer jo et par, tre dager. Har aldri målt etter kun 2 dager.

Siden du sier du er fersk brygger vil jeg gi noen vennlige råd på veien.

La vørter få tid på seg etter kok til å bunnfelle slam under kjøling. Du bruker vel flokkuleringsmiddel siste 15,20 min i koken?

La bunnfallet ligge igjen i kokekjelen og fyll opp gjæringsbøttas med rent vann til ønsket mengde ( 23 liter? )

Ikke ha i gjær før du vet at temp har stabilisert seg til 17-18 grader

La gjæringsbøtta få lov å stå i fred i 14 dager

Event kjøl ned gjæringsbøtta ( coldcrash ) så gjær bunnfeller i noen dager

Følger du dette skjemaet vil du få mye bedre øl enn å at du stresser så fælt. Gjær må få tid til å rydde opp uønskede elementer som gir dårlig smak på ølet

Sist redigert:
Takk for tips :) Jeg brukte Whirfloc og gjærnæring. Har brygget noen ekstraktbrygg og har derfor ikke hatt problem med bunnfall før, så var litt usikker. Bruker silkar. Jeg pleier å la den stå urørt i 14 dager, så stikker jeg om og coldcrasher. Pleier å la den stå et helt døgn i kjøleskapet (4 grader), tilsette oppløst gelantin (for å hindre kjøletåke), og la stå ett ekstra døgn før jeg flasker om. Tanken min på å stikke om etter bare 2 dager var å "hjelpe til" litt å ta bort bunnfall og evt døde gjærceller som gir dårlig smak.

Var litt stressa da jeg skulle prøve kjølespiralen for første gang, og var litt usikker på om det var trygt at brygget som var nedkjølt fra 100 til 20 skulle stå og bunnfelle en time eller ikke, så i alt stresset mitt gikk jeg igang og tappe om til gjærkar, ristet lenge på karet, og brukte til og med hurtigmikser i rustfritt stål (sprøytet med StarSan) og fikk masse luft i vørteren. . .for så å pitche . . da hadde jeg allerede målt OG til 1068, og burde ha tilsatt de 3 literene jeg tilsatt ved omstikk idag . . . Jeg vet det . . .urutinert . . . og det er jo akkurat det jeg er , og lærer nok til neste gang. . .

Takk for tips :) Jeg brukte Whirfloc og gjærnæring. Har brygget noen ekstraktbrygg og har derfor ikke hatt problem med bunnfall før, så var litt usikker. Bruker silkar. Jeg pleier å la den stå urørt i 14 dager, så stikker jeg om og coldcrasher. Pleier å la den stå et helt døgn i kjøleskapet (4 grader), tilsette oppløst gelantin (for å hindre kjøletåke), og la stå ett ekstra døgn før jeg flasker om. Tanken min på å stikke om etter bare 2 dager var å "hjelpe til" litt å ta bort bunnfall og evt døde gjærceller som gir dårlig smak.

Var litt stressa da jeg skulle prøve kjølespiralen for første gang, og var litt usikker på om det var trygt at brygget som var nedkjølt fra 100 til 20 skulle stå og bunnfelle en time eller ikke, så i alt stresset mitt gikk jeg igang og tappe om til gjærkar, ristet lenge på karet, og brukte til og med hurtigmikser i rustfritt stål (sprøytet med StarSan) og fikk masse luft i vørteren. . .for så å pitche . . da hadde jeg allerede målt OG til 1068, og burde ha tilsatt de 3 literene jeg tilsatt ved omstikk idag . . . Jeg vet det . . .urutinert . . . og det er jo akkurat det jeg er , og lærer nok til neste gang. . .
ta det som læring.

Jeg bruker aldri gelatin da jeg får krystallklar øl uten.
Å la tiden være til din fordel blir aldri feil.

Du senker jo brått sg med to poeng med den vanntilsetningen, men jeg vet ikke om det egentlig gjør noe. Og om du stikker om, så skjønner jeg ikke helt at det skal få så store konsekvenser, heller. Det er jo masse gjær i suspensjon, og den blir jo med - og det er den som jobber. Jeg kan ikke se at den skulle bli stresset av dette? Det viktigste er at temperaturen forblir stabil.

Jeg hadde nok droppet både vanntilsetningen og den tidlige omstikkingen - det er vel en grei regel å ikke gjøre noe som ikke er påkrevet - men jeg ville ikke sovet dårlig pga dette.

En liten oppdatering/ og spørsmål til denne:
Har målt SG til 1012 3 dager på rad på denne, så det ser ut til at den har stbilisert seg allerede. Igår tilsatt jeg litt humle (Tørrhumlet 3 gram Pilgrim). Var litt uventet at den hadde stabilisert seg, så jeg måtte begynne tørrhumlingen. Tenkte den skulle ihvertfall få en 4-5 dager på seg. Bryggen har altså stått 9 dager nå . . Blir det for tidlig å flaske når det har gått 12-13 dager, selv om SG er stabil ? Eller er det slik at gjæren "rydder" opp i diverse stoffer selv etter at bryggen har blitt stabil på SG . ..eller etterhvert FG ?

Tilbake
Topp