Noen meninger om denne oppskriften?

En liten oppdatering/ og spørsmål til denne:
Har målt SG til 1012 3 dager på rad på denne, så det ser ut til at den har stbilisert seg allerede. Igår tilsatt jeg litt humle (Tørrhumlet 3 gram Pilgrim). Var litt uventet at den hadde stabilisert seg, så jeg måtte begynne tørrhumlingen. Tenkte den skulle ihvertfall få en 4-5 dager på seg. Bryggen har altså stått 9 dager nå . . Blir det for tidlig å flaske når det har gått 12-13 dager, selv om SG er stabil ? Eller er det slik at gjæren "rydder" opp i diverse stoffer selv etter at bryggen har blitt stabil på SG . ..eller etterhvert FG ?

5 dager på tørrhumlinga er vel ideelt, tror jeg.
Gjæren fortsetter å jobbe med oppryddingen videre nå, og det er viktig at den får nok tid til å gjøre ferdig den jobben før du flasker - eller det er i alle fall det beste. Regelen er at ølet skal ha klarnet før du flasker, men jeg mener at det uansett er tryggest å la det gå tre uker fra brygging til flasking. Problemet med å tørrhumle tidlig - før ølet er klart - er at du da gambler på at det vil være ferdig når de fem dagene er gått.
Hvis ølet ditt er klart allerede, ville jeg ikke hatt særlig motforestillinger, men hvis ikke, ville jeg gitt det ei uke til.

Ølet er faktisk allerede helt klart :) Det har det vært allerede i hvertfall 2-3 dager nå,. Har tenkt å likevel "coldcrashe" den i et par dager, før jeg tapper det over på flaske og lar det stå 14 dager for karbonering. Brukte Whirfloc, så det har vel virket bra :) Noen som forresten vet om Whirfloc tar evt kjøletåke også ?

Ølet er faktisk allerede helt klart :) Det har det vært allerede i hvertfall 2-3 dager nå,. Har tenkt å likevel "coldcrashe" den i et par dager, før jeg tapper det over på flaske og lar det stå 14 dager for karbonering. Brukte Whirfloc, så det har vel virket bra :) Noen som forresten vet om Whirfloc tar evt kjøletåke også ?
Det tar ikke kjøletåke. Da må du bruke Brewers Clarex (tilsettes ved pitching av gjær - ikke nå!!!).

Yepp. Det er et genialt triks som jeg faktisk har brukt med hell et par ganger. I beskrivelsen til Whirlfloc står det at det forhindrer kjøltetåke, men da får jeg heller bruke å gjøre slik jeg har gjort før, nemlig akkurat gelantin en dag inne i cold crash :)

Litt tidlig, og litt ivrig . . åpnet en flaske etter kun 6 dager karbonering . for å se. . Den var ikke ferdig karbonert, og smaken var jeg litt skeptisk til. Vet det kanskje er en smule tidlig for å gjøre opp noen mening om den allerede, men vet ikke helt om jeg liker humlearomaen på denne pilgrim-humla jeg brukte . . . Tenker jeg ihvertfall skal la den stå en uke til å få "bobler" så tror jeg at jeg må la den stå litt kalt . . .før jeg prøver en flaske til . .Å kjøre på med eksperiment på første all-grain-brygg er vel kanskje litt i overkant, så jeg tror jeg skal prøve å lage noen "typeriktige brygg" før jeg begir meg ut på eksperimentelle øl fremover . ...

Trenger noen råd til jeg . . . .Har åpnet en flaske (allerede) på denne. Ble flasket for en 9-10 dager siden var det vel, og jeg tror jeg har fått det man kaller for "astrigens", etter smaken å dømme. Den smaker ganske gressaktig, og litt harsk bitterhet som jeg ikke liker noe særlig . . .Har tenkt til å lagre denne kalt et par uker når jeg anser "karboneringen" for ferdig om en 4-5 dager. Hvis det nå er astrigens, vil jeg kunne "lagre" bort noe av denne harskheten ? Gitt at det er astrigens . .? Hvis det er pga for mye humle eller tørrhumlingen at det nå smaker gressaktig, vil denne smaken avta ved lengre lagring ? Noen meninger ?

Gressaktig bitterhet høres ut som noe jeg ville kalt "grønt øl". Altså ferskt.
Smak og behag, jeg liker ølet grønt :)

Hvis det er astringent vil du kjenne en tørr bitterhet bakerst i ganen/halsen og på sidene av tungen. Har blitt sammenlignet med å sutte på en brukt tepose. (Og hvis det er det du smaker pleier det å komme fra meskingen. For varmt skyllevann, for mye skyllevann, eller en kombinasjon.)

Uansett kan det lagres bort, nada problemos.
Bare åpne en flaske i ny og ne, så vil du smake hvordan den utvikler seg.

Det bar godt å høre :) Da er jeg spent neste gang jeg åpner en flaske, men skal la den få kose seg litt til i romtemperatur, og et par uker i 10-12 grader . . .

Har flasket og lagret denne et par uker nå. . .Har funnet ut at det som jeg har igjen av PILGRIM-humla kommer jeg ikke til å bruke til noe annet enn bitterhumle til . . . Ølet ble fullstendig ødelagt av å bruke det som aroma og smakshumle, samt tørrhumling. . . Den fikk en merkelig ettersmak, og en dårlig lukt jeg ikke anbefaler . . . Ølet lukter ikke godt, smaker godt et par sekunder i munnen og en dårlig ettersmak. Tror ikke dette er annet enn at jeg misliker smaken på denne humlen. Den har blitt litt bedre med lagring, og håper på at smaken sak forbedre seg betraktlig med lagring. . men likevel vil jeg ikke anbefale å bruke Pilgrimd som arome eller smaks-humle . . til nød bitterhumle, men jeg kommer ikke til å gjøre det. . .

Har flasket og lagret denne et par uker nå. . .Har funnet ut at det som jeg har igjen av PILGRIM-humla kommer jeg ikke til å bruke til noe annet enn bitterhumle til . . . Ølet ble fullstendig ødelagt av å bruke det som aroma og smakshumle, samt tørrhumling. . . Den fikk en merkelig ettersmak, og en dårlig lukt jeg ikke anbefaler . . . Ølet lukter ikke godt, smaker godt et par sekunder i munnen og en dårlig ettersmak. Tror ikke dette er annet enn at jeg misliker smaken på denne humlen. Den har blitt litt bedre med lagring, og håper på at smaken sak forbedre seg betraktlig med lagring. . men likevel vil jeg ikke anbefale å bruke Pilgrimd som arome eller smaks-humle . . til nød bitterhumle, men jeg kommer ikke til å gjøre det. . .
Laget nylig en golden bitter med pilgrim som aromahumle. Jeg er enig i at den har en spesiell smak, nesten litt fenolaktig krydder, i retning "belgisk". Ble litt overrasket da jeg smakte første flaske, men har lært meg å sette pris på den. I en belgisk pale ale tror jeg den er midt i blinken.

Laget nylig en golden bitter med pilgrim som aromahumle. Jeg er enig i at den har en spesiell smak, nesten litt fenolaktig krydder, i retning "belgisk". Ble litt overrasket da jeg smakte første flaske, men har lært meg å sette pris på den. I en belgisk pale ale tror jeg den er midt i blinken.
Tror utslaget på den uønskede smaken jeg opplevde ,var tørrhumlingen med Pilgrim . .

Tilbake
Topp