En liten oppdatering/ og spørsmål til denne:
Har målt SG til 1012 3 dager på rad på denne, så det ser ut til at den har stbilisert seg allerede. Igår tilsatt jeg litt humle (Tørrhumlet 3 gram Pilgrim). Var litt uventet at den hadde stabilisert seg, så jeg måtte begynne tørrhumlingen. Tenkte den skulle ihvertfall få en 4-5 dager på seg. Bryggen har altså stått 9 dager nå . . Blir det for tidlig å flaske når det har gått 12-13 dager, selv om SG er stabil ? Eller er det slik at gjæren "rydder" opp i diverse stoffer selv etter at bryggen har blitt stabil på SG . ..eller etterhvert FG ?
Det tar ikke kjøletåke. Da må du bruke Brewers Clarex (tilsettes ved pitching av gjær - ikke nå!!!).Ølet er faktisk allerede helt klart Det har det vært allerede i hvertfall 2-3 dager nå,. Har tenkt å likevel "coldcrashe" den i et par dager, før jeg tapper det over på flaske og lar det stå 14 dager for karbonering. Brukte Whirfloc, så det har vel virket bra Noen som forresten vet om Whirfloc tar evt kjøletåke også ?
Kan også bli kvitt en del kjøletåke ved å tilsette gelatin etter at du har kjølt ned ølet.Det tar ikke kjøletåke. Da må du bruke Brewers Clarex (tilsettes ved pitching av gjær - ikke nå!!!).
Laget nylig en golden bitter med pilgrim som aromahumle. Jeg er enig i at den har en spesiell smak, nesten litt fenolaktig krydder, i retning "belgisk". Ble litt overrasket da jeg smakte første flaske, men har lært meg å sette pris på den. I en belgisk pale ale tror jeg den er midt i blinken.Har flasket og lagret denne et par uker nå. . .Har funnet ut at det som jeg har igjen av PILGRIM-humla kommer jeg ikke til å bruke til noe annet enn bitterhumle til . . . Ølet ble fullstendig ødelagt av å bruke det som aroma og smakshumle, samt tørrhumling. . . Den fikk en merkelig ettersmak, og en dårlig lukt jeg ikke anbefaler . . . Ølet lukter ikke godt, smaker godt et par sekunder i munnen og en dårlig ettersmak. Tror ikke dette er annet enn at jeg misliker smaken på denne humlen. Den har blitt litt bedre med lagring, og håper på at smaken sak forbedre seg betraktlig med lagring. . men likevel vil jeg ikke anbefale å bruke Pilgrimd som arome eller smaks-humle . . til nød bitterhumle, men jeg kommer ikke til å gjøre det. . .
Tror utslaget på den uønskede smaken jeg opplevde ,var tørrhumlingen med Pilgrim . .Laget nylig en golden bitter med pilgrim som aromahumle. Jeg er enig i at den har en spesiell smak, nesten litt fenolaktig krydder, i retning "belgisk". Ble litt overrasket da jeg smakte første flaske, men har lært meg å sette pris på den. I en belgisk pale ale tror jeg den er midt i blinken.
Det høres plausibelt ut!Tror utslaget på den uønskede smaken jeg opplevde ,var tørrhumlingen med Pilgrim . .