Noen ord om denne oppskriften?

Hei
Skal brygge en IPA ut av denne oppskriften .

Noen som "har litt peiling" som kan kjapt se på denne å gi en kommentar?

takk=)

Volume: 50 liters


OG: 1074


FG:
Alcohol: 8.1 % by vol.
Colour: 23 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 137 IBU
BU/GU: 1.85
Fermentables
Maris Otter Pale Malt5EBC11600g
Biscuit Malt 50 EBC98EBC1000g
Cara Pils 4 EBC5EBC1400g
Honey40EBC1200g
Flaked Wheat3EBC1000g
Munich Malt 20 EBC20EBC1000g


Hops
Admiral 14%alpha140g45minutes
Admiral 14%alpha60g10minutes
Target 10%alpha20g60minutes
Citra 12%alpha60g15minutes
Centennial 10%alpha60g30minutes
Fermentation
Yeast: WLP051 California Ale V Yeast
 
Syns den virker i overkant komplisert med mye og forskjellig spesialmalt/gjærbart. IPA bør ha fokus på humlen. 1-3 maltsorter er det vanligste i en IPA.
 
Tror jeg ville sett litt på humleskjema også. Det er ikke allverden forskjell på 60, 45 og 30min.
Jeg hadde kjørt på massa fra 15min og ut pluss tørrhumling og så bare justert IBU til ønsket nivå på 60min.

Typed with thumbs.
 
Enig med de andre. Dropp Biscuit Malt og iallfall mesteparten av Honey Malten (gjerne alt). Jeg synes også det blir for mye carapils for et såpass stort øl. For min del ville jeg antakelig brukt 1 kg münchener, 500 til 800 gram carapils og resten pale malt. Hvete går forsåvidt også fint.

Jeg er skeptisk til Admiral som humle på 10 minutter, og synes du kunne brukt mye mer humle senere (15 min til 0 minutter, pluss tørrhumle).
 
Enig med de andre. Dropp Biscuit Malt og iallfall mesteparten av Honey Malten (gjerne alt). Jeg synes også det blir for mye carapils for et såpass stort øl. For min del ville jeg antakelig brukt 1 kg münchener, 500 til 800 gram carapils og resten pale malt. Hvete går forsåvidt også fint.

Jeg er skeptisk til Admiral som humle på 10 minutter, og synes du kunne brukt mye mer humle senere (15 min til 0 minutter, pluss tørrhumle).

Hvorfor skeptisk til Admiral på 10min?
 
Fordi Admiral ikke har så mye aroma. Den brukes først og fremst som bitterhumle (60 min).

Mine humleskjema for IPA pleier å være:

60 min. Bitterhumle av en litt røffere sort. Beregner total IBU omtrent i 1:1-forhold til OG.
15 min. 2-4 gram/liter smakshumle
0 min ditto, aroma

tørrhumle etter endt gjæring, 2-4 gram/liter

Du kan selvfølgelig gå litt utenfor disse tidene og mengdene, bruke flere og mindre tilsetninger osv.
 
Sist redigert:
det ska brygges en IMPERIAL IPA, er helt ny på dette med humle har bare brygget 4 ferdigsett allgrain som fulgte med min BB60
så gjærne forklar grundig=)
 
OK. Har lagt til litt i kommentaren over. Jeg kan legge til at «røffe» humlesorter er bitterhumler som gjør litt ekstra utav seg. Chinook er en klassiker i IPA, mens f.eks. Magnum er forholdsvis snill som bitterhumle og passer bedre i pils (men dette er forsåvidt også en smakssak). Target og Admiral er bra, om enn litt utradisjonelle i amerikansk IPA ettersom de er engelske.

Smaks- og aromahumle er gjerne amerikanske og begynner på C, eksempelvis Cascade, Centennial, Chinook, Columbus, Amarillo, Simcoe, Nelson Sauvin og Mosaic. Greit, ikke alle begynner på C, og ikke alle er amerikanske. Her er det etterhvert et enormt utvalg, og det er lov å prøve seg frem. Du kan fint blande dem. Men en del humleslag vil også være ganske bortkastet her, som f.eks. Target og Magnum -- det er ikke alle som har like mye smak.
 
OK. Har lagt til litt i kommentaren over. Jeg kan legge til at «røffe» humlesorter er bitterhumler som gjør litt ekstra utav seg. Chinook er en klassiker i IPA, mens f.eks. Magnum er forholdsvis snill som bitterhumle og passer bedre i pils (men dette er forsåvidt også en smakssak). Target og Admiral er bra, om enn litt utradisjonelle i amerikansk IPA ettersom de er engelske.

Smaks- og aromahumle er gjerne amerikanske og begynner på C, eksempelvis Cascade, Centennial, Chinook, Columbus, Amarillo, Simcoe, Nelson Sauvin og Mosaic. Greit, ikke alle begynner på C, og ikke alle er amerikanske. Her er det etterhvert et enormt utvalg, og det er lov å prøve seg frem. Du kan fint blande dem. Men en del humleslag vil også være ganske bortkastet her, som f.eks. Target og Magnum -- det er ikke alle som har like mye smak.


takker for utfyllende svar=)
 
Imperial IPA skal ha en OG på 1.070 til 90 og FG på 1.010 til 20 i følge "Brewing Classic Styles"
For mye spesialmalt gjør det vanskelig å nå lav nok FG. Fargen blir alltid mørkere på grunn av all humlen så det skal svært lite til om noe.
Mange prisvinnende IPAer har kun pale malt i oppskriften (ev Maris Otter)

Tørrhumling er et must i all IPA spesiellt Amerikansk/Imperial. Den friske humlearomaen er ett av hovedpoengene.
Det vanligste er tilsetninger for hhv. bitterhet, smak og aroma, på ca. 60, 15 og 0 min i tillegg.

Er noen oppskrifter til inspirasjon her: http://forum.norbrygg.no/forums/lys-ale.22/ ellers er det bare å google litt eller kjøpe "Brewing Classic Styles"
 
Imperial IPA skal ha en OG på 1.070 til 90 og FG på 1.010 til 20 i følge "Brewing Classic Styles"
For mye spesialmalt gjør det vanskelig å nå lav nok FG. Fargen blir alltid mørkere på grunn av all humlen så det skal svært lite til om noe.
Mange prisvinnende IPAer har kun pale malt i oppskriften (ev Maris Otter)

Tørrhumling er et must i all IPA spesiellt Amerikansk/Imperial. Den friske humlearomaen er ett av hovedpoengene.
Det vanligste er tilsetninger for hhv. bitterhet, smak og aroma, på ca. 60, 15 og 0 min i tillegg.

Er noen oppskrifter til inspirasjon her: http://forum.norbrygg.no/forums/lys-ale.22/ ellers er det bare å google litt eller kjøpe "Brewing Classic Styles"
takk=) Hærlig forum dette!! Mye hyggelige å hjelpevillige folk=)
 
Tilbake
Topp