noen som hjemmelager spesialmalt?

Jeg fant ikke noe på forumet så et nytt emne her...

Er det noen som har prøvt seg på å lage spesialmalt som blir beskrivet i 'moderne hjemmebrygging'?

Jeg trenger (og synes at det er moro) litt amber og kristalmalt og har mye pilsnermalt å lage det av.

Så kan en anbefale dette og er det så enkelt som boka beskriver?

Det er forholdsvis enkelt, men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale det. Man har langt mindre kontroll på hva man gjør hjemme, så resultatet blir ikke optimalt. Jeg tror heller jeg ville basert meg på å kjøpe krystall- og amber/brown malt. Men som et eksperiment er det definitivt moro. Jeg har laget black malt (mye røyk, gitt!) og krystallmalt (svært varierende utseende på kornene), men det ble forsåvidt greit øl av begge deler (det er ganske lenge siden, før det var lett å få fatt i slikt her til lands).

Oppskriften i boka er helt grei.

Jeg har laget det noen ganger og kan anbefale det  :yes:
Er mye arbeid men altid morsomt og se resultatet.
Vil anbefale deg og legge ett tynnere lag med malt i ovnen en det som er skrevet i boka, da får du lettere ett gjevnt resultat på malten di. Hvis du har muliget så kan du bløtlegge litt malt og tørke det i en røykovn, da kan du sette ett preg fra den tresorten du vill, husk dette blir da en røkt crystal malt hvis du varm røker det.

Altid morsomt og eksperimintere men er absolutt enklest og kjøpe det ferdig!

Tilbake
Topp