Noen som kan hjelpe meg med et regneark / graf?

Fulgte ikke så godt med I EDB-timene på slutten av 90-tallet..

Har kikket litt selv men får det ikke til.

Det jeg er ute etter er et regneark som inneholder en x-y graf som trekker data fra celler jeg fyller ut.

X-aksen: SG
Y-aksen: antall kilo malt

Ser for meg å fylle ut celler hvor f.eks kolonne A inneholder preboil/post mash SG jeg har målt og kolonne B fyller jeg ut med antall kilo malt.

Hvis jeg f.eks har to brygg med like mange kilo malt blir gjennomsnittet plottet inn i grafen. Er ute etter en linje som viser gjennomsnitt i grafen.

Et slikt skjema er forøvrig noe alle bryggere burde ha.
 
Må selvsagt lage et regneark på hvordan det er i ens eget oppsett, ellers er det jo ikke vits.

Det jeg lurte på er egentlig hvis noen kan poste formler jeg kan dytte inn i cellene. Jeg får ikke til det med å trekke gjennomsnitt hvis det er to brygg som har lik maltmengde, av mange ting..står egentlig på bar bakke..
 
Hei

Litt usikker på hva du egentlig behøver hjelp til, men Microsoft har mange gode veiledere på sine support-sider.

https://support.office.com/nb-no/excel

Du kan f.eks søke etter "gjennomsnitt" så finner eksempler på hvordan en kan benytte denne funksjonen. Håper dette var til hjelp.

Lykke til!
 
Skjønner ikke helt hva du oppnå med en slik graf. Er det meskeeffektivitet du vil vise? Det mangler jo mengde vørter eller vann i regnestykket? Hvis du for eksempel bruker 5 kg malt så vil du jo få vidt forskjellig SG dersom du brygger 25 liter eller om du brygger 18 liter for eksempel. Så et gjennomsnitt som ikke tar hensyn til det vil vel ikke være så mye verdt? Jeg har gjort noe lignende her, men vet ikke om det er det du tenker på: http://www.behindbarsbrewery.net/2016/09/06/brygghuseffektivitet/
 
Må selvsagt lage et regneark på hvordan det er i ens eget oppsett, ellers er det jo ikke vits.

Det jeg lurte på er egentlig hvis noen kan poste formler jeg kan dytte inn i cellene. Jeg får ikke til det med å trekke gjennomsnitt hvis det er to brygg som har lik maltmengde, av mange ting..står egentlig på bar bakke..
Office 2010 har en assistent ved at man velger insert, graph, velger datagrunnlag, og derfra er det ganske selvforklarende. Da kan du ta med antall kilo malt og effektivitet i grunnlaget


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Litt usikker på hva du mener med 'gjennomsnittet plottet inn i grafen'. Det er ikke mulig å regne et gjennomsnitt mellom to ulike enheter som SG og kg malt.

Men det jeg tror du er ute etter er en graf som viser forhold mellom SG og kilo malt. Noe som dette?

SG_Kilo.jpg
 
Sist redigert:
Skjønner ikke helt hva du oppnå med en slik graf. Er det meskeeffektivitet du vil vise? Det mangler jo mengde vørter eller vann i regnestykket? Hvis du for eksempel bruker 5 kg malt så vil du jo få vidt forskjellig SG dersom du brygger 25 liter eller om du brygger 18 liter for eksempel. Så et gjennomsnitt som ikke tar hensyn til det vil vel ikke være så mye verdt? Jeg har gjort noe lignende her, men vet ikke om det er det du tenker på: http://www.behindbarsbrewery.net/2016/09/06/brygghuseffektivitet/

Det er meskeeffektiviteten jeg er ute etter. Så i min første post så skrev jeg feil, er ute etter meskeeffektiviteten på X-aksen og ikke SG.

Jeg skal kjøre no sparge 14 liter, så vørtermengde vil alltid være det samme, vannmengden er irrelevant.

Edit: Akk, der var jeg litt rask på avtrekkeren, skal jo ikke koke alt like lenge. Men det er iallefall en god pekepinn..
 
Sist redigert:
Litt usikker på hva du mener med 'gjennomsnittet plottet inn i grafen'. Det er ikke mulig å regne et gjennomsnitt mellom to ulike enheter som SG og kg malt.

Men det jeg tror du er ute etter er en graf som viser forhold mellom SG og kilo malt. Noe som dette?

Vis vedlegget 26831

Ja, men det er når jeg begynner å legge inn flere rekker med oppnådd SG/effektivitet at jeg sliter, får ikke til å ta gjennomsnittet av de.
 
Det er kanskje jeg som er treig her, men la oss ta det fra starten. Hvilke kolonner vil du skrive inn og hva vil du ha ut på diagrammet?
 
Ah, nå skjønner jeg hva du var ute etter.
Kan spare noen kilo malt når en har en sånn kurve, den er overraskende lineær.
 
Hvorfor vil du egentlig ha gjennomsnittet? Er vel mer interessant å ha med alle datapunktene så du ser spredninga, og trendlinja har du jo uansett.
 
Det der er bare for å ballparke brygg med mye malt jeg ikke har gjort før. Alle andre data har jeg andre steder.

Men hvis det er en quick fix å få med spredning på alle brygg så kan jeg jo bytte ut så lenge jeg ser trenden.
 
Det er jo bare å plotte kilo mot effektivitet direkte (istedet for gjennomsnitt av), så har du jo spredninga. Du vil heller bruke likninga til trendlinja for å ballparke. Den er jo funnet med regresjon og fanger jo opp variasjon mellom forskjellige verdier av kilo.
 
Tilbake
Topp