Noen spørsmål om kontaktorer

Jeg skal bruke kontaktorer i ett styringsskap, jeg har tilgang på noen som har 220 v styring og er på 400v driftspenning 3 fas. Jeg har 220v styring og 220 volt drift spennig 3fas.
Det jeg lurer på da er, Kan jeg bruke de eller må det være 220v /220v?
Jeg skal ha 32A, og drive 9kw + litt anna knask, så maks 10kw
De jeg har er ikke oppgitt i amper men i KW, 12 kw (Simens)
 
Uten å være noe annet enn hobbyelektriker så antar jeg at den ratingen du ser på er max. Dvs at de er dimensjonerte for mer enn dine 220V på sekundærsiden.
 
Var det jeg tenkte jeg og. stemmer styrestrømen så bør det gå... Er på jobb og får ikke diskutert dette med min faste elektriker/nabo.
Har bestillt noen som er etter det som mine volter, men det er fra alibabaland, så det kan jo ta sin tid, har jo lyst å fyre opp faenskapen å få varma noe vann og litt pumper å sånn
 
Forskjellen er kanskje bare koblingene. Sørg for å få det tight nok da dine vil forvente større tverrsnitt.
 
Elektrikeren får bruke bryggerommet fritt som han vil om han fikser sånt, så er ikke redd den delen. Får raske med meg de jeg har da, så får vi se hva han sier
 
Vil igjen presisere at jeg bare er hobbyelektriker, men har aldri begynt å brenne eller smelte hos meg :)

Men en som er på nå som faktisk er elektiker er @CupCayk
 
Det viktige er at styrespenningen på kontaktoren er lik den du har tenkt å bruke. I ditt tilfelle så skal du sikkert bruke 230V til styrespenning, da må styrespenningen på kontaktoren være 230V også. Styrespenningen går vanligvis inn på A1 og A2 på kontaktoren.

En kontaktor har et kontaktsett for belastning som vanligvis er nummerert 1-2, 3-4 og 5-6. Hvis merkespenningen på kontaktsettet er 400V og du har tenkt å bruke det på 230V så går det helt fint.
Ofte så er det også hjelpekontakter på kontaktoren, de er ikke beregnet for store belastninger. Det har vanligvis nummerering 11-12, 13-14, 21-22, 23-34 osv.
 
Du må vite hvilke effekter/strøm de tåler.
12 Kw nevner du, motor på kontaktsettet da eller ? isåfall nok til varmeelementer.
 
Du må vite hvilke effekter/strøm de tåler.
12 Kw nevner du, motor på kontaktsettet da eller ? isåfall nok til varmeelementer.
Godt spørsmål, ja tror det. er mest sansynlig laga for motorer, er helt nye men er blitt bytta ut med noe freqensomformer greier om jeg forsto det rett. Var reserve deler til noe ble bygd om iallefall
 
Beklager, men må ha detta helt ned på apenivå, er rett og ikke helt god på strømm, eller ikke det heller burde jeg jo skrevet. Kobler jeg en trefas in på en kontaktor med 220V 3fas, må jeg da ha en ekstern 230V kilde til å drive styrestrømmen, eller tar den det fra inn kabelen?

Er ikke engang blond,men dum som ett brød når det kommer til sånt
 
lXrbu9N.png



En kontaktor for 230V har normalt styrestrøm på 230V. Når det kommer 230V inn på A1 og A2 drar den til og flytter alle bryterne til høyre. 2 valgfrie ledninger på 3 fase 230 V vil gi 230V og kan brukes til signal. Så setter du en bryter eller hva det er i serie på A1 eller A2 for på og av.

Eksempelvis kan du stjele en fase fra pinne 2 og koble den til A2. Stjel neste fase fra pinne 4 og koble den til A1 via en bryter eller det du bruker for på og avslag. Merk at denne bryteren skal være rated med 230V/ 32A da du stjeler fra en 32 A kurs.

Er kanskje lettere om du stjeler 2 faser, kjører det i en 10A automatsikring i skapet, og bruker denne til styrestømmer. Da kan brytere rates til 10A også.
 
Sist redigert:
Altså, om jeg har forstått dette rett, har litt tugt for det, så drar jeg l1 l3 l5 inn på kontaktoren, støm til av/på fra a1 til bryterog så tilbake til a2 ut på l2 l4 l6, eller er det omvendt.skulle kosta påseg noe mer utdannelse i ongdommen, ser nå att 2 netter på husmorskolen, 4 netter på sykepleier skolen og ett helt år med søndagskole var i knappeste laget ja
 
et bilde. Enr. eller typebenevnelse vil si mer enn 20 ord.
12 kW/400 volt = 17A = 6900 w på 230 volt 3 fase. pluss noe mer siden det er varme du styrer Finn ut hvor mye strøm A den tåler selv om jeg tror du er innenfor med denne.

Å styre en motor etc. på 12 kW er mye hardere for kontaktoren enn og styre varmeelementer på 12 kW.
 
da fikser jeg ett bilde i morgen, setter stor pris på hjelpen og att noen tar seg tid til å svare en blond, eller strengt tatt bald, hobby elektrikker
 
Altså, om jeg har forstått dette rett, har litt tugt for det, så drar jeg l1 l3 l5 inn på kontaktoren, støm til av/på fra a1 til bryterog så tilbake til a2 ut på l2 l4 l6, eller er det omvendt.skulle kosta påseg noe mer utdannelse i ongdommen, ser nå att 2 netter på husmorskolen, 4 netter på sykepleier skolen og ett helt år med søndagskole var i knappeste laget ja

ledning fra 1 på kontaktor til A1 på kontaktor, fra A2 på kontaktor til 3 på bryter, fra 4 på bryter til 2 på kontaktor.
 
Om du lager det slik blir det bra. Da har du impulsbrytere for på og av, og en nødbryter i tillegg. Du ser også sikring på styrestrømkursen, som gjør det greit å stjele strøm fra hovedstrømmen.
Om dette blir helt gresk for deg så kan du fortsatt besøke sykepleierskolen mens du bytter øl mot kobling med en en elektrikerkompis.

I skjema er det en motor, men den erstatter du med varmeelement. Motorvernet trenger du heller ikke.
http://www.elfag.info/pls/eksempler/holdekretsen
 
da bryter jeg alle 3 fasene? dæven du er genial... takk for all hjelp setter stor pris på det. Burde delt en øl eller 5 etter detta, men aner ikke hvor du bor, så det får bli siden men takk i allefall
 
Om du lager det slik blir det bra. Da har du impulsbrytere for på og av, og en nødbryter i tillegg. Du ser også sikring på styrestrømkursen, som gjør det greit å stjele strøm fra hovedstrømmen.
Om dette blir helt gresk for deg så kan du fortsatt besøke sykepleierskolen mens du bytter øl mot kobling med en en elektrikerkompis.

I skjema er det en motor, men den erstatter du med varmeelement. Motorvernet trenger du heller ikke.
http://www.elfag.info/pls/eksempler/holdekretsen

Du bor jo så nærme at du kunne jo delt øl og forklart...
 
Tilbake
Topp