Noen ting jeg lurer på

Hei!

Har nå i snart 2 år brukt ei sil i rustfritt stål når jeg skal heve ølet fra gjæringsbøtta over til fat eller ny bøtte, men så gikk det opp for meg at det kan jo umulig være bra mtp oksidasjon. Fyller jo fat og bøtter med c02 før jeg gjør det, men jeg tenker det må være en løsning som er bedre.
Prøvde så her om dagen å kun bruke slange som hevert. På fat gikk det bare fint men det som skulle flaskes ble det litt verre på. Det satte seg fast små humlepartiker fast i flaskefylleren og den ble stadig tett.

Jeg har nå kjøpt små runde metallfiltre som er forma som en slange, som passer inni slangen jeg bruker som hevert. Har den enden i bøtta jeg hever ølet fra, men føler ikke det er en helt optimal løsning på problemet.

Hvordan gjør dere det?

Noe annet jeg lurer på er dette meg gjær og gjærstarter. Når vet man når den er ferdig?
Har brukt mye us-05 og wyeast 1056, og de føler jeg starter raskt og skummet roer seg ned i kolben etter et døgn ca.
Så kjøpte jeg wlp001 for ei stund siden og den stopper aldri å skumme. Lot den stå i 2,5 døgn men den så fremdeles helt lik ut. Virker også som den starter mye senere når den har kommet i vørteren også, syns det er litt rart når det skal være fra samme gjærstamme.
US-05 og 1056 starter på en time når jeg vekker den til live med 0,5l vørter fra spraymalt før jeg tømmer den i gjæringsbøtta, wlp001 brukte iallefall 6-7 timer før jeg så skikkelig aktivitet.

Tenker også litt på dette med overprodusering av gjær. Sånn som jeg gjør det nå lager jeg 80-100 billoner gjærceller for mye når jeg lager starter, som jeg har på ei 0,5l labflaske.
Men så har jeg lest om growth rate og det der, at veksten roer seg ned etter ei stund.
Kan jeg overprodusere hver gang fra samme gjær? Altså fra gjær som kun har vært i kamp med spraymalt?

Du vet den er ferdig når sg er godt nede under 1.010, litt avhengig av hvilken gjær det er. Du kan smake, også - kjenner du litt sødme, er det i alle fall litt sukker igjen. Kullsyrebobler tyder også på at det stadig foregår noe.

Humlepartikler i flaskefylleren er fryktelig kjedelig. Humlepose ved tørrhumling kan være en ide, eller du kan tappe over i tappekaret gjennom en nylonsokk, humlepose, meskepose eller noe. Men det må jo steriliseres.

Sikkert lurt å lure på en ting av gangen her på forumet.. Men slutt å bruke sil. Kjøp en autohevert av brukbar kvalitet, og hold den over bunnfallet, så trenger du ikke sile noe uansett.
Har brukt US-05 noen ganger, men aldri 001, så kan ikke hjelpe deg der.
En gjærstarter er vel ferdig når du har fått bunnfelt gjæra, eller nok gjær. Eller du kan pitche hele starteren on den ikke er for stor i forhold til batch. Er vel selv nesten slutta å bruke magnetrører startere, men det har litt med batch størrelse å gjøre. Hvorfor ikke lage en liten slump med godt øl? Lage en liten slump vørter du har nok gjær til i utgangspunktet.
Om du virkelig overproduserer, tviler litt her.., bruk endel av det, og resten på neste. Det at slurry må gjenbrukes inne et par uker tror jeg er noe gjærprodusentene har funnet på... Tester akkurat det idag med med en slump slurry som har stått i kjøleskap et halvt år, hadde noen liter vørter til overs.

Tilbake
Topp