Nøgne Ø half a world away?

Prøvde denne i går, og både jeg og dama likte den veldig godt. Noen som har en oppskrift?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nei, men den liknet veldig en Imperial Amber jeg lagde, med en del Amber malt
Kan jo prøve det

Takker, husker du hvor du fant oppskriften?

Snoker rundt og leser masse oppskrifter her nå, har også sendt en mail til NØ for å høre om de kan peke meg litt i riktig retning, får se om man har flaks :)

Nei, det var ikke noe jeg fant, men noe jeg kom opp med selv og
var aldri ment som en klone
Det bare slo meg da jeg smake Half a World Away at den minnet veldig om min egen Imperial Amber Ale:

OG: 1.085

81,5% Marris Otter
2,5% Cara Crystal 120 og Pils
4,5% Thomas Fawcett Amber Malt
1,5% Chocolate Malt

Chinook @ 60 min (100 IBU)
2g/l Centennial @ 15 min
2g/l Centennial @ 5 min
2g/l Columbus i WP
2g/l Chinook i WP

WLP007

Vet at Half a World Away bare har en IBU på 50,
men jeg fikk dårlig humle utnyttelse så det ble heller en deilig maltdrevet Imperial Amber
Så du kan nok halvere humle mengden

Alright! Takker :)

Tror nok jeg kommer til å lage en egen mix, så da er det veldig kjekt å ha sett noen forskjellige varianter, og sånt som IBU'en på HaWA er jo veldig kjekt å vite!

Kanskje du skal prøve deg på no slikt istede:

Statistics
Volume: 23 liters
Boil Volume: 20 liters
OG: 1089
BG: 1102
FG:
Alcohol: 8.8 % by vol.
Colour: 38 EBC (Brown)
Bitterness: 83 IBU
BU/GU: 0.93
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 7550 g
Munich Malt 20 EBC 20 EBC 450 g
Amber Malt 69 EBC 225 g
Aroma Malt 150 EBC 150 EBC 225 g
Special B 230 EBC 230 EBC 225 g
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 125 g
Cara Pils 37 EBC 37 EBC 125 g
Chocolate Malt 800 EBC 75 g
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Chinook 12.6% alpha 65 g 60 minutes
Centennial 10% alpha 65 g 15 minutes
Centennial 10% alpha 65 g 5 minutes
Columbus 16% alpha 65 g 1 minutes
Chinook 12.6% alpha 65 g dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP007 Dry English Ale

Hmm...  der må det da være noe feil, er BG og OG bytta om?

også må vel den der være litt vel mørk? 38EBC? Bør vel heller ned mot 33 eller så? og 83 IBU blir vel også veldig høyt?

NØ regner alltid IBU fra kun bitterhumla
Du kan jo alltids redusere spesialmalt mengden og nei, hvis boil volume er mindre en batch size vil det bli riktig

ja, tror jeg prioriterer noen forskjellige krystallvarianter og dropper sjokolademalten, ser det står noe om det i den ene beskrivelsen jeg fant

We ended up settling on an imperial red aleish type beer, the hefty use of various crystal malts gave this beer a complex aroma, a full body and a beautiful deep red colour. A whack of bittering hops balanced all that sweetness and some chinook at end of boil helped give the aroma some complexity. We like the idea that this beer showed off this group of malts and is truly unique in flavour; it’s a beer thats hard to categorise and I think quite original using just malt, hops, water and yeast!

http://craftypint.com/beer/beer/holgate-ngne-half-a-world-away/
Tror nesten jeg må kjøpe en flaske til bare for å smake veldig nøye... ;)

Aha, det med IBU'en kan jo forklare litt, er litt fristende å forenkle der også, tror ihvertfall jeg dropper tørrhumlinga, kan jo evt dele opp i et par mindre kar og variere litt på humlebruken

Jeg tror ihverfall ikke jeg ville droppa tørrhumling med Chinook, for som det står:

A whack of bittering hops balanced all that sweetness and some chinook at end of boil helped give the aroma some complexity

men heller gått ned på bitterhumla

Tja, "at the end of boil" - tror du de mener tørrhumling med det da? Ikke vanlig aromahumling på 5 min eller noe sånt?

yep, var noe sånt som cara red og litt sånt jeg tenkte på, heller bruke ganske mye krystall, kanskje ... tja, opp mot 20% totalt?

sorry, my mistake
20% tror jeg blir alt for mye
max 12%
bruk heller litt Amber, Special B etc

Oi, fikk svar fra Nøgne Ø! :D

Det er faktisk enda mer krystallmalt enn jeg gjetta på: 25-30%, litt demerarasukker, også er det 1g/liter med chinhook ved 0 minutter (whirlpool), og columbus som bitterhumle

har prøvd å sette sammen en oppskrift her ut fra infoen og tipsene jeg fikk fra dem:

[tt]
Recipe: Pirate Jenny Imperial Red Ale
Brewer: Torstein Opperud
Style: Imperial Red Ale
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 24,68 l
Post Boil Volume: 21,84 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l  
Bottling Volume: 19,00 l
Estimated OG: 1,084 SG
Estimated Color: 43,5 EBC
Estimated IBU: 41,5 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72,00 %
Est Mash Efficiency: 75,9 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
5,10 kg               Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC)         Grain         1        68,9 %        
1,20 kg               Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC)   Grain         2        16,2 %        
0,80 kg               Carared (39,4 EBC)                       Grain         3        10,8 %        
0,30 kg               Dememera Sugar (3,9 EBC)                 Sugar         4        4,1 %        
25,00 g               Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 60, Hop           5        34,6 IBUs    
10,00 g               Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 15, Hop           6        6,9 IBUs      
20,00 g               Chinook [13,00 %] - Steep/Whirlpool  0,0 Hop           7        0,0 IBUs      

[/tt]

yep, det var ganske voldsomt, men det er jo et søtt øl også

skal forresten justere humlen litt i oppskriften min, for du hadde helt rett i at det var 50IBU

Tilbake
Topp