Nøgne Ø`s øl

Hei folkens har funnet ut at Nøgne Ø`s øl skal være kjempe godt og da blir jeg litt tent på å prøve det ut, men bor i trondheim og de har sikkert ikke noe utsalgssted hær oppe, eller tar jeg feil ?
Hvordan har dere andre som ikke bor i nærheten fått ølet på bordet ?
 
Her i Oslo selges de på Meny (opp til 4.7 vol% alkohol eller hva det er), og selvølgelig på Vinmonopolet.
Sikkert det samme i Trondheim (i hvert fall på vinmonopolet ser jeg på nett).
 
Ta deg en tur på vinmonopolet. De største polene har ganske bra utvalg av NØ.
Ellers kan du ta deg en tur på Naboen på bakklandet. De selger både fra fat og flaske. De har missforstått alt i forhold til prissetting, men har du noen hundrelapper til overs kan det være verdt en tur :)  
 
Selges opptil flere steder i Trondheim!

Samtlige Vinmonopol ved sentrum skal ha en del, og dessuten Ica på Tempe. Sikkert andre butikker også, Meny (tidligere Ultra) på Solsiden regner jeg med har.

Ellers får du Nøgne Ø på tapp flere steder, blant annet på Naboen nede ved Gamle Bybro (som også har vanvittig mye annet) og Daglighallen på Studentersamfundet.
 
På Vinmonopolet.no (og i den enkelte butikk), kan alt i standard- og bestillingsutvalget bestilles til selvvalgt butikk mot et lite vederlag. Tror det ligger på 90,- per bestilling, noe mer hvis du ønsker å få det tilsendt i posten.
 
Vi som ikke har polutsalg utenfor døra får det fritt i posten.
Jeg bor på 8255 Røkland, nermeste pol er 17 Km. unna.
på 8255 Rognan, dermed får jeg det fritt tilsendt i posten, varer som er betalt på forhånd.
 
Det koster ingenting for bestilling/frakt hvis du henter det på polet selv. Unntaket er hvis du bestiller varer som ikke ligger i polets lister, da må du betale frakt.


Gamle Ultra (nå Meny) på Solsiden har Nøgne Ø butikkstyrke (Bitter, Wit, Havrestout, Brown Ale).

Hvis du ikke har sett Nøgne Ø på polet er det forøvrig også store muligheter for at mye annet snadder har gått deg hus forbi, så jeg vil anbefale deg å plukke litt diverese fra ølhylla.
 
Heisann godtfolk.

Kjøpte meg to flasker nøgne ø i går på ica. Blonde og Brown Ale.

Jeg har aldri smakt dette før, og har store forventninger til i kveld.
Men, noe som jeg aldri har opplevd før; det var gjær i flaskene. Mest i alen.
Dette var litt stilig, men jeg lurer på om dette er normalt?

Det jeg og lurer på er om man da pleier å blande ut gjæren ved  vende flaskene, eller ikke.
Mine har ligger i kjøleskapet, så for min del er det vanskelig å unngå dette.
 
siden de er naturlig karbonert, er det gjær i flaskene ja, og de skal lagres stående kaldt for du vill ikke ha med gjær over i glasset.
Unntaket er wit, der skal du ha med gjæren.
 
Flaksene skal aller helst stå, så gjæren sedimenterer i bunn. Dette er sånn det kommer til å bli når du brygger selv også. Du lar flaskene stå kald og rolig en stund, og så kan du dekantere ølen, altså helle forsiktig uten å stoppe før akkurat når gjæren begynner å komme ut. Behøver ikke miste mer enn det aller siste i flaska på det.

Bunnfallet er ikke farlig, men det vil gi en annen smak på ølet. Dessuten blir det gass i systemet utover natta. Men det skal være sunt, om ikke annet.

Du kan jo prøve å sette de stående ute hvis du ikke har plass i kjøleskapet? Hvis du har anstendig ute temperatur selvsagt.
 
Aha. :)

Da har jeg blitt enda klokere.
Synes at det er skikkelig interessant at bryggeriet har valgt å naturlig karbonere sitt øl.
Har begynt å få en forståelse for at det er slik man burde ha det, på en naturlig måte.

Men da tror jeg at jeg retter opp mine to flasker og venter med å smake på dem før i morgen. Så gjæren får synket ned i flaska.

Edit: Hadde min første Nøgne Ø i går under 5 mila. Det var en brown ale. Den var god. Mye smak og noe bitter. Syntes at det hadde noe innslag av eik og røyksmak.

Har nettopp hatt min første blonde fra NØ, og der ble jeg litt overrasket. Jeg trodde at Blonden skulle være noe nærmere en pilsner. Den var lys, men svært ugjennomsiktlig.
Den hadde noe bitterhet. Men hadde også betydelig smak av gjær/sats. Dette likte jeg ikke fullt så mye. Denne flasken hadde jeg liggende da den var i kjøleskapet, men har stått oppreist de to siste dagene, så jeg skulle trodde at bunnfallet skulle falle til ro.

Er det slik en blonde skal smake?
 
Aleksander_B skrev:
Er det slik en blonde skal smake?

Du får bare prøve flere blonder fra forskjellige bryggerier for å sammenligne og gjøre smaksansene dine mer bevisst på det.

Prøv Ægir sin Bøyla Blond. Er å finne på gjerne de litt større Meny butikkene.
 
Tilbake
Topp