Norbrygg sier opp avtalen med Norøl vedrørende innkreving av medlemsavgift

Norbrygg har i dag sagt opp avtalen vi har hatt med Norøl siden 2005. Vedtaket ble gjort av et enstemmig styre, og skyldes at Norøl ikke har fulgt opp sine økonomiske forpliktelser i henhold til avtalen. Per i dag har Norbrygg utestående forfalte medlemskontingenter for medlemsåret 2007 og 2008.

Dette innebærer for deg som medlem følgende:
  • Norøl vil kreve inn årskontingent for 2008 til og med november 2008 da avtalen har 3 måneders oppsigelsesfrist. Du vil få faktura i posten i løpet av den nærmeste fremtid.
  • Årskontingent for 2009 vil bli krevd inn av Norbrygg etter generalforsamlingen på vårparten 2009. Norbrygg vil kun kreve inn kontingent en gang pr kalenderår, og ikke fortløpende slik det ble gjort i Norøl.
  • Norøl vil kreve inn sin årskontingent som tidligere. Om du ønsker å melde deg ut av Norøl må du ta initiativ til dette selv. Du vil da ikke lenger få bladet Ølgjerd i Posten.
  • Norbrygg vil ikke lenger på fast basis levere stoff til Ølgjerd. Vi vil i stedet fokusere på å legge ut artikler på medlemssidene på forumet.

Norøl har fått frist til 27.02.2009 med å innfri sine forpliktelser til Norbrygg. Styret ønsker å presisere at vi gjennom mange år har hatt et godt samarbeid med Norøl, men at det nå var nødvendig å si opp avtalen for å unngå ytterligere økonomiske tap. Imidlertid vil vi forsikre våre medlemmer om at vi fortsatt har midler til videre drift, og bortsett fra punktene nevnt overfor vil ikke dette innebære noen endringer for deg.

Styret i Norbrygg

Hva blir da kontingenten til Norbrygg? Ser at kontingenten til NORØL koster kr 200,-, men vi har jo hatt en rabatt hos NORØL, så dette betyr vel at kontingenten til Norbrygg kommer til å settes høyere enn kr 90, eller hur?

Hva med tapte renteinntekter av de utestående fordringene hos NORØL? Med dagens rentenivå blir det jo fort tusenlapper av dette...

"Medlemskap i Norbrygg koster kr 290,- per år, og inkluderer altså medlemskap i Norøl (som ellers koster kr 200,-)." (norbrygg.no)

Dumt at samarbeidet opphører, men det er forståelig. Det virker ikke helt som om det er så mange engasjerte sjeler i styre og stell i Norøl, hjemmesiden er et godt eksempel.

Jeg håper dog at det fortsatt vil være noe hjemmebryggstoff i Ølgjerd. Bladet trenger bidragsytere, og vi er ikke så mange som leverer stoff jevnlig. Jeg tror bladet, som tross alt har et relativt stort opplag, er en god måte å profilere Norbrygg på. De fleste av leserne er jo antakeligvis litt mer enn gjennomsnittlig interessert i øl. At Norbrygg ikke binder seg til å levere stoff på fast basis er greit nok, men jeg håper som sagt at det vil bli noe stoff likevel. Jeg kan forsåvidt sikkert skrive noe jeg, men jeg har ikke tid til å produsere så mye mer enn jeg allerede gjør... Håper andre også kan være behjelpelige. Bladet har jo blitt relativt bra etter at Lars ga det en ansiktsløftning!

Hvis du melder deg inn før 1. desember 2008 så vil du fremdeles bli medlem i både Norbrygg og Norøl samtidig, mens hvis du melder deg inn fra desember og utover så vil du kun bli medlem i Norbrygg. Medlemskap i Norbrygg vil fra desember 2008 koste kr 120 per kalenderår, mens du da selv må ta initiativet til å bli medlem i Norøl, dersom ønsket.

Lars: Medlemskontingenten til Norbrygg vil bli bestemt på generalforsamlingen 2009, men det er vel naturlig at den ligger omtrent på dagens nivå, som er kr 120,- (medlemmene våre fikk kr 30,- i rabatt på medlemsskap i Norøl).

Ang. renteinntekter har vi ikke fremmet noe krav om dette. Det er sannsynligvis urealistisk at vi vil få dekket det vi har utestående, langt mindre renteinntekter på dette... Vi har ikke noe ønske om å slå Norøl konkurs, men håper å få til en nedbetalingsordning over tid som vil dekke mest mulig av det vi har utestående.

Uffda...visste ikke at det sto så ille til med NORØL?! Trodde at betalingsforsinkelsen skyldtes manglende arbeidsinnsats hos NORØL, ikke manglende penger? Hvor har penga blitt av??? Såvidt jeg vet har jo ikke NORØL så store utgiftsposter, bortsett fra Ølgjerd da, som sant nok har kostet endel penger. Men trodde da fortsatt at de hadde endel penger på bok..?

Jeg kunne ikke umiddelbart finne noe regnskap for NORØL for 2007, er det noen som har tallene fra årets generalforsamling?

Webmaster skrev:
Per i dag har Norbrygg utestående forfalte medlemskontingenter for medlemsåret 2007 og 2008.

Mange har ikke fått giro (eller medlemskort) i posten på lenge. Blir ikke medlemmene bedt om å betale medlemsavgift, så kommer det ingen penger inn hos Norøl.

Tilbake
Topp