Ny Brygger med et par spørgsmål

1022, da har den nok gått ned en del, når man går ut ifra en OG på rundt 1045. Bare la det stå en stund til, og mål igjen på mandag for å se fremskritt :).
 
Sjekk denne for en omtrentlig men brukbar beregning: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=25&Itemid=25
 
Ok... det var en enkel lille beregning der skulle til ...

Så er det bare ergerligt at jeg ikke målte OG !!

Hilsen Bo
 
Har nu målt øllet igjen og det siger 1010 så det er vel klart til at fylle på flasker i morgen eller bør jeg vente et par dager mere det plopper kun 1 gang i minuttet nu....

har også smagt på det og det smagte som øl !! litt bittert kansje men det er vel normalt på dette stadie i brygget....

Hilsen Bo
 
Du kan fylle på flasker i dag, ja, men kanskje det lønner seg å stikke om ølet til en annen dunk først. Slik blir du kvitt gjærkaken. Da kan du velge å la det stå noen dager til på et kaldere sted, men du kan også gjerne fylle på flasker da. Da er det greit å tilsette sukkerlaken før du stikker om, slik at sukkerlaken og ølet blander seg godt uten at man må røre noe heftig (-> fare for kontaminering og oksidering).
 
Jeg har akkurat fylt på flasker !! men er så småt ved at være i tvivl om det var en god ide....  da det så litt vel grumset ut !!!

Nå men det er for sent nu !!  må bare tage og købe et par gæringstanke mere så jeg har så jeg kan stikke om neste gang....

Er der en som kan anbefale et kitt som tilsvarer " Newcastle Brown Ale " eller noget i den samme stil ???

Hilsen Bo
 
Så har jeg akkurat smakt min første hjemmebryggede øl...  Det var en god oplevelse så det er ikke sidste gang jeg skal brygge øl selv...

Hilsen Bo
 
Tilbake
Topp