Ny Grainfather eller brukt speidel?

Skal oppgradere til ny bryggemaskin. Har innsnevret til å enten kjøpe grainfather eller speidel 20l

Sliter litt med å bestemme meg for om en ny (evt pent brukt) grainfather er et bedre kjøp enn en 4-6 år gammel speidel som ofte kan kjøpes til nesten samme pris som en ny gf connect.

Hva ville dere gjort? Ny "kina" - maskin med mobilstyring eller tysk kvalitet av litt eldre årgang?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
En brukt speidel vil jo holde seg i pris, mens en grainfather vil jo falle i pris så fort du åpner eska.
Mulighet for høyere OG med grainfather, mens speidel har en pumpe som kanskje ikke tettes like fort, og som ikke minst er lett å vaske.

For meg er byggkvalitet viktigst. BB30, grainfather og liknende var aldri aktuelt for meg, når jeg hadde fått prøvd en speidel. 9 av 10 ganger jeg brygger, brygges det øl med OG under 1.065. Den ene gangen jeg brygger noe sterkere, kan jeg dobbelmeske.

Klarer du å finne en med den nye boksen og støtte for wifi-modulen, har du jo en speidel som får firmwareoppgraderinger også!
 
Enig med @Hallstein. Jeg vurderte akkurat det samme da jeg kjøpte, og angrer ikke et sekund på at jeg valgte en brukt Speidel.
Et annet triks for høyere OG er å stegmeske litt lengre. Har hatt OG på 1.068 på min 20L...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Enig med @Hallstein. Jeg vurderte akkurat det samme da jeg kjøpte, og angrer ikke et sekund på at jeg valgte en brukt Speidel.
Et annet triks for høyere OG er å stegmeske litt lengre. Har hatt OG på 1.068 på min 20L...

Speidel og Grainfather er to gode maskiner. De fleste er godt fornøyd med maskinen sin, uansett hvilken av dem de velger.

Selv har jeg Speidel og er selvfølgelig inhabil, men det er det beste valget...
 
Da er det vel bare å håpe på at det kommer en "fornuftig" priset speidel 20l på bruktmarkedet snart da. Har sett de nede i 8500,- (gamle typen kontroller) på bruktmarkedet her før, men nå er det vel få eller ingen 20l til salgs. Er det noe spes man må være obs på når det gjelder brukt speidel?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ikke annet enn at den er godt tatt vare på... Jeg fikk en transport skade på min fordi den ikke var pakket inn skikkelig, og det gjorde at maltrøret ikke ble tett[emoji15] Med en biloppretter i familien, så ordnet det seg, men første bryggedag var ikke så morro[emoji12]
Ellers er det ikke så mye som kan bli feil på de. Kontrolleren har vært superstabil...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min hadde også 25-30 brygg bak seg, og det er fortsatt helt strøken etter mine vel 40 brygg...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp