Ny på BB30 basic

Hei!

Skal til med første brygget på min nye BB30 Basic og har noen spørsmål jeg håper noen kloke hoder har svaret på.

1) Har noen erfaring med "manualen" ølbrygging leverer med utstyret? Får ikke helt klarhet i om jeg trenger meskepose eller ikke? Er det nødvendig med meskepose når jeg har silbunn?
https://www.olbrygging.no/users/olbrygging_mystore_no/Image/Beer_Brew_Basic_guide.pdf

2) Hvor mye kan man fylle i et gjæringskar? Har gjæringskar på 30l - med markering opp til 25l, kan dette fylles helt til 25l?

Håper noen kan hjelpe!

1. Det er ikke nødvendig, men praktisk - synes jeg, i alle fall. Og jeg er ikke sikker på hvor tett den silbunnen slutter mot kantene. Er det ei lita glipe der, vil grums komme forbi. (Du kan eventuelt lage en pakning av en oppklippet silikonslange.)

2. Det kommer an på hva slags gjær du bruker, og på gjæringstemperaturen. Weissbier ville jeg f.eks. ikke fylt noe særlig mer enn 20 liter av oppi gjæringskaret. Stort sett fyller jeg til 24-25 liter, men jeg pleier å holde meg på relativt moderate temperaturer. Og det hender det skummer over:).

Du kan lage en blow-off tube for å unngå søl.

takk for svar! Bruker nok pose tror jeg! Er snakk om Safale US-05 som skal gjæres på 20 grader?

Hva tror du om 19 liter meskevann til en oppskrift på 4.7 kg malt og OG = 1.046?

takk for svar! Bruker nok pose tror jeg! Er snakk om Safale US-05 som skal gjæres på 20 grader?

Hva tror du om 19 liter meskevann til en oppskrift på 4.7 kg malt og OG = 1.046?

Da blir det 1:4 malt/vann, men det er ikke noe problem, det. ("Normalt" er noe i underkant av 1:3, men dette spiller liten rolle.) Det du skal passe på, er at du ikke får for lite skyllevann.

Tilbake
Topp