Ny temperaturmåler til BB30

Jeg er veldig fornøyd med BB30, bortsett fra at jeg, som veldig mange andre, betviler validiteten til temperaturmåleren befinner seg nede og ut mot kanten av kjelen.

Har vurdert å installere noe sånt https://www.bryggselv.no/termometer/400349/termometer-med-gjennomføring-10cm

Er det noen som har erfaringer å dele her?

NB: PID og alle disse greiene, er fullstendig uaktuelt. Jeg er teknisk evneveik og fatter null og ingenting av koblingsskjema og lodding og det der.
 
Enig - et godt punkt å plassere den slik at den kommer godt inn til å måle indre varmen blir vanskelig når du må i prinsipp penetrere silkaret uansett. Lest om andre ghetto løsninger som basically går i å trykke en slik med 20-30cm føler rett i kornet, eller evt en digital med kopperføler på samme måte.

Personlig har jeg et indre ønske om at hvis jeg faktisk bruker den tusenlappen en (skikkelig) pumpe koster så blir temperaturen jevn og fin, samt at måleren i bunnen ikke forteller hvor godt og varmt det er i syden når jeg er i Norge. Har merket et spenn på opp til 5*C fra bunn til topp når jeg har målt, så et issue er det uansett. Har hatt god erfaring med liggeunderlag til 100kr klippet opp og tilpasset, at det holder passe bra temp. Merker i verste fall et par grader i synk gjennom 60min mesk.
 
Med slike løsninger så hjelper det nok mye å isolere best mulig. Da vil man nok se et mindre dropp fra bunn til topp. Det at temperaturføleren er rett ved varmeelementet ser jeg på som ikke helt optimalt. Men et tips kan være å i tillegg til å isolere hele maskina kraftig, er å også isolere stigerøret som leder til toppen igjen, man får rørisolasjon på Biltema, man kan klippe til og tape sammen igjen slik at det blir tett på stigerøret.

Edit. Ops. Dette var kanskje ikke om BB-A.
 
Om du monterer en T-stykke der kranen sitter nå, setter termometeret gjenom den som går tvers gjennom og kranen på den som går ut 90 grader så går det bra. da kan den være fra 70-90mm lang og gå klar meskekaret vil jeg tro. (du må ha en nippet ut fra T-stykket og gjennom kjelen med mutter )
 
Håndholdt termometer. Og så isolerer du med liggunderlag, og bruker en gammel sovepose tredd ned over hele stasen i tillegg.

Glem ideen om å få jevn temperatur i hele mesken. Det skjer ikke, og det spiller liten rolle. Men sørg for at du har riktig temperatur et stykke opp og inn i mesken.
 
Basert på tilbakemeldingene her, blir det isolasjon av karet. Men det skal være sagt, jeg nekter å meske med lokk.

Dette er forøvrig ikke snakk om BBA nei, men heller BB alfomatic. Som består av ett aktivt litermål med børsteløse motorer som er drevet av relativt lavoktan øl.
 
Basert på tilbakemeldingene her, blir det isolasjon av karet. Men det skal være sagt, jeg nekter å meske med lokk.

Dette er forøvrig ikke snakk om BBA nei, men heller BB alfomatic. Som består av ett aktivt litermål med børsteløse motorer som er drevet av relativt lavoktan øl.

Hvorfor vil du ikke meske med lokk? Da mister du jo masse temp.
 
Det er ikke bryggedag med mindre jeg klarer å lokke hele familien i kjelleren med meskelukt :)

Finner nok en løsning.
 
Om du sirkulerer er det jo en fin avlesningsmulighet i sirkulasjonssløyfen. Da reduseres også temp variasjoner i mesken, Det er jo ikke mange kronene for en pumpe, og det er kanskje lenge siden ølpenger har vært i omsetning? Da kan du jo styre tempen ved å utnevne deg selv til PID in chief, mens lokket er av, og familien danser rundt i den herlige lukten av vørter.

Eller fortsette med litermål, hvor du leser av temp på hver liter du sirkulerer. Anbefaler da varmt at du bruker et thermapen temometer som er både nøyaktig og raskt
 
Basert på tilbakemeldingene her, blir det isolasjon av karet. Men det skal være sagt, jeg nekter å meske med lokk.

Dette er forøvrig ikke snakk om BBA nei, men heller BB alfomatic. Som består av ett aktivt litermål med børsteløse motorer som er drevet av relativt lavoktan øl.

Det er liten vits i å isolere hvis du ikke har lokk - og noe godt isolerende oppå det igjen. Så må du bruke elementet ekstra mye - og du må skrubbe vekk fastbrent guffe. (Jeg mesker sjelden i BB60'n min nå, jeg bruker den bare som kokekjele.)

Børsteløs motor er tingen:). (Men greit at den ikke er børstløs:p.)
 
Sist vi brygget målte vi et sprik på 66grader i bånn (BB temp) og 54 grader i topp, eget termometer....
Dette var med at pumpa sirkulerte under hele mesken..

Not fun.
 
Større sirkulasjon bør vel bedre på dette, men da er det jo faren med at det renner over maltrøret. Jeg tror nok at i rommet mellom varmeelement og og bunnen på silkar har høy temp i forhold til store deler av mesken, så bildet er kanske ikke fullt så gale. Det er i hvertfall viktig at det er vann opp langs sidene på maltrøret slik at varmen blir overført. Filosofisk kan en undre seg over hvor egnet det er med en høy og smal mesking i et maltrør med en liten rist i bunn, hvor graviditet i et lite fall skal sørge for sirkulasjon i en så høy søyle med malt.
 
Tilbake
Topp