Satte BIAB med oppskrift fra Vestbrygg, men han hadde glemt å gi meg mesketider og jeg fikk feil humleprofil, så der improviserte jeg selv etter andre oppskrifter jeg fant på Håndbryg.dk.
5500g Maris Otter Pale Ale Malt
200g Chrystal Malt
24 liter vann
Mesket en time på 65 grader, veldig jevn fin temp, helte så over en liter kokende vann.
30g Challenger 6,4% 60 min.
20g EKG 15 min.
25g Fuggles 10 min.
40g EKG 2 min.
20g Fuggles 0 min.
15g Challenger 0 min.
Målte OG 1066, syntes det var for høyt så jeg spedde i 4l vann og fikk ny OG på 1050.
Tilsatte en pk Danstar Nottingham ved 18 grader.
9 dager senere måler FG 1012.
Så langt alt greit, brygget ser greit ut og smaker ok til nettop ferdig utgått øl å være.
MEN - jeg hadde forventet langt mer humlepreg på dette. Bitter ok, smak grei men ikke så kraftig som forventet, og aroma så godt som fraværende.
Er dette noe som dere tror vil forandre seg mye ved lagring?
Mitt forrige brygg var en APA der jeg hadde 40g Amarillo 9,2% på 60, 30g Amarillo på 15 og 30g Amarillo på 0. Her var humlepreget helt overveldende, smakte Blodgrapefruitjuice ferdig utgått, men ble veldig bra etter 3 uker på fat.
Jeg har jo mye mer humle i IPA'en, er det engelske humlen som oppfører seg sånn?
5500g Maris Otter Pale Ale Malt
200g Chrystal Malt
24 liter vann
Mesket en time på 65 grader, veldig jevn fin temp, helte så over en liter kokende vann.
30g Challenger 6,4% 60 min.
20g EKG 15 min.
25g Fuggles 10 min.
40g EKG 2 min.
20g Fuggles 0 min.
15g Challenger 0 min.
Målte OG 1066, syntes det var for høyt så jeg spedde i 4l vann og fikk ny OG på 1050.
Tilsatte en pk Danstar Nottingham ved 18 grader.
9 dager senere måler FG 1012.
Så langt alt greit, brygget ser greit ut og smaker ok til nettop ferdig utgått øl å være.
MEN - jeg hadde forventet langt mer humlepreg på dette. Bitter ok, smak grei men ikke så kraftig som forventet, og aroma så godt som fraværende.
Er dette noe som dere tror vil forandre seg mye ved lagring?
Mitt forrige brygg var en APA der jeg hadde 40g Amarillo 9,2% på 60, 30g Amarillo på 15 og 30g Amarillo på 0. Her var humlepreget helt overveldende, smakte Blodgrapefruitjuice ferdig utgått, men ble veldig bra etter 3 uker på fat.
Jeg har jo mye mer humle i IPA'en, er det engelske humlen som oppfører seg sånn?