Ny tittel, For lite Humle i denne IPA'en?

Satte BIAB med oppskrift fra Vestbrygg, men han hadde glemt å gi meg mesketider og jeg fikk feil humleprofil, så der improviserte jeg selv etter andre oppskrifter jeg fant på Håndbryg.dk.

5500g Maris Otter Pale Ale Malt
200g Chrystal Malt
24 liter vann
Mesket en time på 65 grader, veldig jevn fin temp, helte så over en liter kokende vann.
30g Challenger 6,4% 60 min.
20g EKG 15 min.
25g Fuggles 10 min.
40g EKG 2 min.
20g Fuggles 0 min.
15g Challenger 0 min.
Målte OG 1066, syntes det var for høyt så jeg spedde i 4l vann og fikk ny OG på 1050.
Tilsatte en pk Danstar Nottingham ved 18 grader.
9 dager senere måler FG 1012.
Så langt alt greit, brygget ser greit ut og smaker ok til nettop ferdig utgått øl å være.
MEN - jeg hadde forventet langt mer humlepreg på dette. Bitter ok, smak grei men ikke så kraftig som forventet, og aroma så godt som fraværende.
Er dette noe som dere tror vil forandre seg mye ved lagring?
Mitt forrige brygg var en APA der jeg hadde 40g Amarillo 9,2% på 60, 30g Amarillo på 15 og 30g Amarillo på 0. Her var humlepreget helt overveldende, smakte Blodgrapefruitjuice ferdig utgått, men ble veldig bra etter 3 uker på fat.
Jeg har jo mye mer humle i IPA'en, er det engelske humlen som oppfører seg sånn?

Ja, det kan jeg, takk for inspill, men det jeg lurte på var hvorfor så mye humle gav så liten effekt?

Ja det var det, da. Den ble innkjøpt til en Bitter jeg lagde midt i Mars. Etter bruk da, rullet jeg posene sammen, hadde strikk rundt og hadde dem oppi desinfiserte, tilsynelatende tette syltetøyglass som ble lagret i øleskapet på 6 grader. Men jeg syntes nok aromaen var lit tam i forhold til når de var nyåpnet...ser også at mange har til og med over 200g humle på en 20l IPA. Jeg syntes bare det var så rart at APA'en med 90g humle ble så utrolig humlete.

Du burde oppbevare det i frysern etter du har åpnet posen. Lufttett er også gull. Kan være at hummlen posen hadde et lite hull/gammel hummle e.l

Fossdal skrev:
Ja, det kan jeg, takk for inspill, men det jeg lurte på var hvorfor så mye humle gav så liten effekt?

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8054.0.html

Bruk denne linken, der nonnan sin formel for beergning av IBU ligger.
Putt inn de forskjellige verdiene og regn ut. Da vil du skjønne hvorfor så pass mye humle, ikke gir mer utsalg..
Jeg sverger nesten alltid til denne måten å regne ut på...

EDIT: La inn link.

Mulig eg kan bidra litt her.  :jaha:

Dette var i utgangspunktet maltsamansettning til ein engelsk IPA på 20 L etter det eg kunne sjå.

Så ein OG på 1066 er ikkje veldigt høgt på ein IPA, og sidan du endte opp med 24L(og etterpå 28?) så har du nok fått ein engelsk pale ale/ESB i staden. Aroma har da også vorte nedskalert med oppjustering av vatnmengde.  Samt at du her nytte kun engelsk humle, som har ein mindre utprega karakter i forhold til Amarillo, vil nok vere grunnen til at du oppleve dette så forskjellig til tross for mengda. Det opprinnelige humleskjemaet(med feil humle, beklager missforståelsen her) hadde meir vekt på dei siste humletilsettningane, noko som vil gitt deg meir aroma. Samt hadde den tørrhumling i tillegg, noko som er veldig vanleg i ein IPA for å få den "rå" humlesmaken.

Men så lenge dette vart eit godt øl ville eg berre kalla det ein ESB i staden.  :biersmile:

Forøvrig er som nemnt frysen den beste plassen for opna humleposer. Klem ut så mykje luft som mogleg, og legg den gjerne inn i ein liten plastpose i tillegg.

Takk, Birger! Vikig å presisere at det ikke var Birger sin feil at det gikk i surr med humleoppsettet, det var nesten kø ut trappen hos Vestbrygg så det ble lite tid til chitchat! :biersmile:
OG 1066 var på 20liter, OG 1050 var på 24liter. Det er på tide å regne formler og følge oppskrifter mer slavisk, i alle fall så fersk innen allgrain som jeg er. Takker for tips of fryser, jeg har bestilt vacumpakker så da blir humlen riktig forseglet igjen  i alle fall! :brygging:

Jeg vil også anbefale deg og prøve å regne ut IBU en med nonnan.
Da ser du hvor mye bitterhet de forskjellige humletilsettningene gir, og kan justere ut fra det.

Jeg begynte med Tinseth1 sin skala i beercalc, men forstod egentlig ikke hvor mye jeg fikk ut av hver tilsettning.
Nå med Nonnan har jeg sett lyset :angel: og mener selv at jeg "bygger" bedre øl.

Tilbake
Topp