Nybegynner-Bryggeri bygges av beredere

Hei,

Min første post av det jeg tror blir mange. Har hittil kun drevet med ekstraktbrygging, med varierende hell. Jeg har veldig mange spørsmål og har allerede fått svar på mange, men mye står igjen :jaha:

Her er tanken som skal bli varmtvannstank. Den har kun ett element på 2kW, men planlegger å sette i ett større.
Sammen en kamerat fikk vi kappet toppen av tanken langs sveisen. Deretter ble innsiden av "lokket" pusset ned og utsiden av tanken pusset ned. Med litt hamring lyktes vi med å få toppen av tanken til å bli ett lokk :skitbra:
Varmeelementet på denne tanken var ikke i direkte kontakt med vannet men lå på innsiden av ett rør. Dette røret kan enkelt byttes ut med ett annet element. F.eks lik de elementene på den andre tanken. Kjekt om jeg skulle få behov for ekstra effekt.

IMAG0040.jpg

Her er tanken som skal blir koketank og mesketank. Den har to element på 2,5kW altså totalt 5kW
Litt dårlig bilde siden det ikke er mulig å se toppen, men dere forstår nok hvordan greia er.
IMAG0037.jpg

Tanken ble kappet og pusset. Dette er min planlagte koketank. Den stygge bunnen skal finpusses litt slik at den kan brukes som fot. Den var kun festet med litt sikaflex?
IMAG0041.jpg

Samme tank på innsiden.Vanskelig å se på bildet men varmeelementet er vinklet nedover.
IMAG0042.jpg

Elementene som skal i denne tanken. Det skal også på ett hull for temperaturføler
IMAG0047.jpg

Min fremtidige mesketank. Hullet etter varmeelementet skal plugges. Og det skal på ett nytt hull for temperaturføler.
IMAG0044.jpg

Neste skritt er borring av hull for tapping og fylling, samt for følere. Skal til nærmeste rørlegger i morgen å få skaffet noen deler slik at jeg har tidsfordriv i helga.
Jeg poster på forumet for å få innspill fra dere som kan dette. Jeg er åpen for kritikk!

PS! Jeg hadde begynt med denne tråden på bryggeri.net men ettersom det tok evigheter å få opp sidene deres valgte jeg å reposte her :)

Hei,

Da har jeg vært på butikken å fått tak i litt deler. Jeg kan gjerne ta bilder av det jeg brukte for å kappe/pusse tanken med, det var ei kappskive for rustfritt fra Wurth på 125/1 og en pusseskive fra Wurth for vinkelsliper. Kappskiva gikk som smør igjennom tanken :yes:

Har forresten fått nytt kamera som dere trolig ser på bildene.
Her er muffa 1/2 som jeg fikk tak i, de hadde bare lange muffer men skal se om jeg får kappet disse i to.

IMG_0992Medium.jpg

Her er bildet av kuleventilen jeg fikk tak i, den er av rustfritt den også. Det eneste jeg ikke er fornøyd med er den ansatsnippelen som blir imellom muffa og ventilen. Den går ikke helt inn i ventilen så det blir en kant som dritt og lort kan feste seg i . Hvis noen av dere har ett
forslag til hvordan dette kan bli bedre så kom gjerne med ett forslag.
IMG_0995Medium.jpg

Innsiden, bra flow
IMG_0996Medium.jpg

Stegboret jeg brukte for å lage hull i tanken til muffa. Den passet perfekt med største boret på 23,6mm :yes:
IMG_0998Medium.jpg

Viktig å bruke skjæreolje
IMG_0999Medium.jpg

Etter mye boring
IMG_1001Medium.jpg

Perfect
IMG_1002Medium.jpg

Innsiden
IMG_1004Medium.jpg

Sensoren montert på muffa, her også blir muffa for lang og det er mange gjenger for mye som lort kan feste seg i og gjøre det vanskelig å holde rent. Skal få kappet denne forhåpentligvis.
IMG_0994Medium.jpg

IMG_1005Medium.jpg

IMG_1007Medium.jpg

Neste oppgave blir å fortsette med dette på resten av tankene. Det er totalt 6 hull som skal bores i 1/2" størrelse og en i 1 1/2" for varmeelementet.
Så det er litt jobb igjen enda. Etter dette kommer sveising.

Det er kun en eksempelføler, den jeg har tenkt å bruke er noe kortere. Den på bildet er 120mm lang, den jeg skal bruker er 50mm lang. Hvis jeg kapper muffa så skal det bli slik som på bildet til electricbrewery.
Tykkelsen er ikke viktig, må bare være litt forsiktig med omrøring.

Sitter og skal bestille hurtigkoblinger fra proflowdynamics.com. De ser strøkne ut. Billig er de også. Noen erfaringer rundt disse?

http://www.youtube.com/v/U_vzNDM9S5Q?fs=1&hl=nb_NO&rel=0

Jeg har brukt slike i andre sammenheng, 1-2" og har derfor lett etter slike i ølsamenheng men ikke funnet de,
TAKK
Har ikke noe å utsette på disse, men har ikke vert inne å skjekket priser ennå

Da ble hurtigkoblingene bestilt, leveres til JetCarrier da de ikke kunne levere til Norge direkte. Totalt ble de ca 60$ omtrent 400kroner. Og da har jeg hurtigkoblinger som holder meg livet ut håper jeg.
Sliter litt med å finne silikonslanger som tåler litt høyere trykk. Fant en type hos Tess, men de selges kun i lengder på 40m. Spleiselag? :jaha:

Dette med siliconslanger kan du prøve i en ny tråd, jeg fikk slanger gjennom folk på forumet her, men husker ikke hvem det var.

Eller som Knut Hamsun vill sagt det:  Du får ore det nede i bygden

På tide med en liten oppdatering!

Silikonslanger blir bestilt via morebeer.com med mye annet moro. Mye som frister på den siden uansett :sikle

Liten skiftenøkkel for å ta ut element i koketank

IMAG0053.jpg

Element ute, det skal bli enklere å borre hull med elementet borte

IMAG0054.jpg

Som dere ser på første bildet er avtappingen litt oppe på tanken. Tester derfor hvor mye vørter/gønk jeg ikke får med meg. Det blir omtrent 7 liter.
Bestemmer meg derfor å gå til innkjøp av noe lignende som dette http://ihomebrewsolutions.com/index.php?option=com_content&view=article&id=54:the-hop-stopper&catid=25:ihs-projects&Itemid=64 og vinkle dette med en albue slik at den lenger ned i tanken.
Eller vil jeg ikke ha med meg det nederst i denne uansett? Er det bare gønk?

IMAG0055.jpg

Mislykket forsøk på å dele muffa i to på egen hånd :bank2: Skal nok få til dette til slutt med hjelp av en praktisk anlagt kamerat

IMAG0058.jpg

Fant noe som kan brukes som føtter?  :idea:

IMAG0060.jpg

Fant også en brakett som kan sveises på tanken? Og boltes inn i føttene? Blir det vanskelig mon tro?  :jaha:

IMAG0064.jpg

IMAG0065.jpg

IMAG0066.jpg

Samtlige hull tatt i koketanken og pusset ned klart for sveising.
IMAG0061.jpg

IMAG0063.jpg

Gammel anodeholder på varmtvannstank-lokket fjernes med ett bor.
IMAG0068.jpg

Dette blir ett luftehull for varmtvannstanken når den koker.
IMAG0070.jpg

Måtte også ta ut element på varmtvannstanken

IMAG0073.jpg

Deretter ble hull tatt og pusset klart for sveising. Samme problem her med høy avtapping. Her monterer jeg bare en silikonslange på innsiden som når ned i bunnen av tanken. Easy Fix!
IMAG0075.jpg

Skal på Villmarksmessa i Lillestrøm til helga og skal tilbringe hele helga i Oslo. Håper på å få tid til å stikke innom bryggselv.no butikken. Hvis ikke må jeg spørre om å få hjelp på en søndag :jaha:
Mye som gjenstår enda, men det går fremover!

Da regner jeg med at du kommer innom NM på Fabrikken!? Ser bra ut det du driver med, imponert, jeg har ikke peiling på slikt selv!

Slanger kan kjøpes herfra: http://melking.no/?vis=produkter&pfid=87
Disse er næringsmiddelgodkjent og de er noe stivere enn MoreBeer sine, da disse her er beregnet for vakuum. Bruker en slik selv på sugesiden av pumpen. Selges metervis.
Ellers så har DeLaval, AK-Maskiner og diverse utstyrsleverandører til melkebønder slike slanger.
Disse butikkene selger også plast og gummislanger som også er godkjent for næringsmiddel og som tåler høy temperatur, og disse blir mye rimeligere enn silikonslanger.
Bøndene må vaske disse slangene på 90-95 grader så de burde fint tåle 100 grader.

Det har skjedd lite siden sist, men jeg har fått handlet en del utstyr. Fikk hurtigkoblingene fra ProFlow i dag, men rakk ikke innom postkontoret og hente de ut..

Jeg har fått tak i litt diverse:

IMG_1046Medium.jpg

IMG_1057Medium.jpg

IMG_1054Medium.jpg

IMG_1056Medium.jpg

Lufttette bokser for humlen..
IMG_1041Medium.jpg

Halve-muffer for sveising i tanken.
IMG_1048Medium.jpg

Disse er for å unngå knekk på slangene:)
IMG_1047Medium.jpg

Det ble slanger fra MoreBeer.com
IMG_1058Medium.jpg

Kortere nipler som passer bedre..
IMG_1049Medium.jpg

Billig vekt fra DealExtreme.com
IMG_1051Medium.jpg

Har også kjøpt en del gjærdunker for oppbevaring av malt.. Holder på med ett minibryggeri av kjølebokser samtidig som jeg venter på deler for det store. Så her går det unnna!! :bank2:

Bestilte også corneliustank og co2-regulator i dag! Gleder meg til dette kommer:)

Slik ser regulatoren ut
3471457-origpic-acb152.jpg_0_0_100_100_300_200_75.jpg

Ser ut som det er et godt bygget bryggeri underveis. :)

Hva er kapasiteten, og hvordan gjør du det med kjøling og gjæring?

Heisann, jo takk for det! Har ikke kommet så veldig langt foreløpig og det begynner å bli varmt i lommeboka :cheeky:

Kjøling blir med en Therminator hvis midlene strekker til eller en Shirron!
For gjæring har kjøpt et kjøleskap som av gamle typen som kan stå ute. Dette blir gjæringsskapet mitt:)
Sliter faktisk med at kjøleskapet fungerer for godt nå når det er så kaldt ute. Har loggført temperaturen i skapet og det holder seg på rundt 5 grader på laveste innstilling :jaha:
Tenkte derfor å koble ut kjøleskapet og heller sette inn en slik http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Tilbehor/Frostvakt-IP23/

Hvis jeg finjusterer denne så kanskje den kan holde riktig temperatur for meg:) Er litt skeptisk til om denne fungerer godt nok, men det bør holde!

Høres bra ut. Selv foretrekker jeg kjøling i selve kokekaret, men mange liker jo også platekjølerne.

Har 3 frostvakter etter en kald vinter, så bare stikk innom og lån en hvis du vil prøve.

STC-1000 (søk på forumet) er også et veldig godt alternativ til temperaturstyring, har både kjøle- og varmesløyfe til en billig penge.

mikslen skrev:
Sliter faktisk med at kjøleskapet fungerer for godt nå når det er så kaldt ute. Har loggført temperaturen i skapet og det holder seg på rundt 5 grader på laveste innstilling :jaha:

Ja de fleste kjøleskap iallefall eldre type kjøler jo ikke i forhold til en fastsatt temperatur innstilling. Det er altså slik at kjøleskapet kjøler så og så mange grader under romtemperatur. Dermed vil trinn 1 kunne gi deg reel skaptemp på f,eks 4 °C om du har romtemp på 15 °C, mens den kanskje holder hele 16 grader ved romtemp på 25 grader. Er nok derfor ser du.  Men har du ikke plass til skapet inne? I en kjeller eller bod kanskje? Eller i selveste fin-stua om du ikke har drage?

Lars skrev:
Høres bra ut. Selv foretrekker jeg kjøling i selve kokekaret, men mange liker jo også platekjølerne.

Har 3 frostvakter etter en kald vinter, så bare stikk innom og lån en hvis du vil prøve.

STC-1000 (søk på forumet) er også et veldig godt alternativ til temperaturstyring, har både kjøle- og varmesløyfe til en billig penge.

Tenkte jeg skulle prøve platekjøler først siden de er litt enklere å lagre. De kan også festes på en vegg eller lignende. Om effekten er like god kan sikkert diskuteres?
Må demontere frostvakta for å få den montert i kjøleskapet så jeg går til innkjøp av en egen, men takk for tilbudet!
Fungerer ikke termostatinnstillingen på frostvakta godt nok til at du slipper regulator?

arve.thue skrev:
mikslen skrev:

Ja de fleste kjøleskap iallefall eldre type kjøler jo ikke i forhold til en fastsatt temperatur innstilling. Det er altså slik at kjøleskapet kjøler så og så mange grader under romtemperatur. Dermed vil trinn 1 kunne gi deg reel skaptemp på f,eks 4 °C om du har romtemp på 15 °C, mens den kanskje holder hele 16 grader ved romtemp på 25 grader. Er nok derfor ser du.  Men har du ikke plass til skapet inne? I en kjeller eller bod kanskje? Eller i selveste fin-stua om du ikke har drage?

Har drage >:D så det blir veldig uaktuelt med kjøleskapet inn i leiligheta :cheeky:
Du har nok helt rett angående dette med ingen fastsatt temperatur innstilling, så blir nødt til å regulere selv :cheeky:

MEN, det vil bare bety flere gadgets og dingsebomser :skitbra:

mikslen skrev:
Lars skrev:

Tenkte jeg skulle prøve platekjøler først siden de er litt enklere å lagre. De kan også festes på en vegg eller lignende. Om effekten er like god kan sikkert diskuteres?
Må demontere frostvakta for å få den montert i kjøleskapet så jeg går til innkjøp av en egen, men takk for tilbudet!
Fungerer ikke termostatinnstillingen på frostvakta godt nok til at du slipper regulator?

Med tanke på at du allikvel må demontere frostvakta for å bruke den, og kalibrere den når du flytter temperatursensoren, så er det vel enklere og billigere å bruke en STC1000 ?
Med frakt betalte jeg 586 kroner for tre stykk  stc1000, og det kom under toll siden kineseren markerte med lav verdi.

Handlet fra denne selgeren: http://stores.ebay.com/globalconn/_i.html?_fsub=1932526012

Det har du fullstendig rett i:) Men jeg trenger gjæringsskapet klart til helgen, da er mitt første brygg planlagt på det lille bryggeriet.
Men takk for tipset, jeg tror det blir å handle fra samme vedkommende!

Tilbake
Topp