Nybegynner-Bryggeri bygges av beredere

Tenkte å legge inn en liten oppdatering. Det har skjedd like lite med berederbryggeriet som sist.
Venter på litt midler i lommeboka før jeg fortsetter :nosmile:
Har også fått prøvd ut mini-bryggeriet og funnet ut at jeg må ha litt ekstra effekt utover de 2kw jeg har i kokekjelen.
Det vil aldri koke med det varmetapet jeg har med 75-100L i karet. Muligens det blir billige element fra denne siden http://www.plumbingsupply.com/elements.html

Legger ut noen bilder

Gjæringsskap regulator:

IMAG0096.jpg

Skapet har jeg dessverre ikke bilder av foreløpig. Men det kommer!

Her er utsiden av Europris dunken. Den holdt varmen utrolig godt. På siste test mistet vi 0,4 grader på 75!! Minutter!

IMAG0112.jpg

Innsiden med skjermen fra en ølflex kabel med en permfjær på innsiden for å stive av skjermen. Fungerer utrolig bra!
Ignorer korken, den er resultatet av en overivrig drill  :cheeky:

IMAG0111.jpg

Full kok på Europris kjelen, det viste seg å være en svært ujevn bunn på kjelen. Så induksjon er neste investering. Håpløst å få til god kok med keramisk topp og ujevn bunn.

IMAG0107.jpg

Ny regulator

IMAG0108.jpg

Fat

IMAG0109.jpg

Hvor fikk du tak i boksen til temperaturstyringen av gjæringsskapet?
Og hvilken temperatur ønsker du i kjoleskapet? ;D

Vil anbefale å lage en manifold til meskekaret, for bedre utbytte fra meskingen.
Mener John Palmer (How to brew) anbefaler ca 6cm mellom hvert rør i lengderetningen.
Legger ved bilde av min kobbermanifold (15mm diameter, men mindre vil også kunne fungere fint), hvor jeg har saget nesten halvveis gjennom med baufil for ca hver 0,5cm.
Manifolden ligger opp ned på bildet for å vise dette. Fester den med en kort stubb silikonslange (1/2" fra MoreBeer). De to tversovergående rørene med T-kobling og hjørnene er loddet sammen, mens de 4 langsgående rørene er løse for lettere rengjøring (gjennomspyling).

Vedlegg

• Manifold.JPG
    Manifold.JPG
    164,8 KB · Sett: 927
Lars skrev:
Hvor fikk du tak i boksen til temperaturstyringen av gjæringsskapet?
Og hvilken temperatur ønsker du i kjoleskapet? ;D

Vil anbefale å lage en manifold til meskekaret, for bedre utbytte fra meskingen.
Mener John Palmer (How to brew) anbefaler ca 6cm mellom hvert rør i lengderetningen.
Legger ved bilde av min kobbermanifold (15mm diameter, men mindre vil også kunne fungere fint), hvor jeg har saget nesten halvveis gjennom med baufil for ca hver 0,5cm.
Manifolden ligger opp ned på bildet for å vise dette. Fester den med en kort stubb silikonslange (1/2" fra MoreBeer). De to tversovergående rørene med T-kobling og hjørnene er loddet sammen, mens de 4 langsgående rørene er løse for lettere rengjøring (gjennomspyling).

Selve boksen fikk jeg tak i på Clas Ohlson. Tror det var 149,- for den. Satte inn to stikk-kontakter, ett 230VAC enkelt rele og en temp.regulator.
Temperaturen i kjøleskapet settes inne i boksen på regulatoren. Orket ikke å ta hull på boksen til dette displayet. Skal uansett straks inn med en regulator fra Ebay. Føleren er den grå kabelen du såvidt kan skimte ned til venstre.

Sliter med å få tak i kobberrør og albuer til fornuftige priser. Derfor brukte jeg kabelstrømpa:) Men burde vel hatt en slik manifold som du har. For se om det blir tid til det senere.
Dette er uansett bare en mellomstasjon før det store bryggeriet er på plass.

mikslen skrev:
Selve boksen fikk jeg tak i på Clas Ohlson. Tror det var 149,- for den. Satte inn to stikk-kontakter, ett 230VAC enkelt rele og en temp.regulator.
Temperaturen i kjøleskapet settes inne i boksen på regulatoren. Orket ikke å ta hull på boksen til dette displayet. Skal uansett straks inn med en regulator fra Ebay. Føleren er den grå kabelen du såvidt kan skimte ned til venstre.

Sliter med å få tak i kobberrør og albuer til fornuftige priser. Derfor brukte jeg kabelstrømpa:) Men burde vel hatt en slik manifold som du har. For se om det blir tid til det senere.
Dette er uansett bare en mellomstasjon før det store bryggeriet er på plass.

Har du artikkelnr. eller liknende til boksen?

Spørs om du ikke må flørte med en rørlegger. :)

Utrolig nok 10 kr billigere enn biltema.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Fast-installasjon/Koblingsboks/

Helt nybegynner brygger her som synes prosjektet ditt virker spennende. Har planlagt i mange år og starte med hjemmebrygging, men har måttet vente med det til jeg har bygget ferdig nytt hus til familien. Nå er det nesten i boks, så jeg håper å kunne brygge i løpet av sommeren. Tømrer er et av yrkene mine, og jeg er generelt glad i alt som har med håndverk og gjøre. Har derfor gjennom årene lagt til side 3 varmtvannstanker som jeg har tenkt at kan komme til nytte i "bryggeriet" mitt. Er som sagt helt nybegynner og helt grønn, så for meg hadde det vært veldig interessant å lese en slags prosjektbeskrivelse av prsjektet ditt. Hva det hele skal inneholde og hvordan det skal fungere. Alt du poster her av bilder og tekst i prosessen med å bygge det er også selvsagt veldig spennende lesing. Fortsett med det, og lykke til med prosjektet!

Tariq skrev:
Helt nybegynner brygger her som synes prosjektet ditt virker spennende. Har planlagt i mange år og starte med hjemmebrygging, men har måttet vente med det til jeg har bygget ferdig nytt hus til familien. Nå er det nesten i boks, så jeg håper å kunne brygge i løpet av sommeren. Tømrer er et av yrkene mine, og jeg er generelt glad i alt som har med håndverk og gjøre. Har derfor gjennom årene lagt til side 3 varmtvannstanker som jeg har tenkt at kan komme til nytte i "bryggeriet" mitt. Er som sagt helt nybegynner og helt grønn, så for meg hadde det vært veldig interessant å lese en slags prosjektbeskrivelse av prsjektet ditt. Hva det hele skal inneholde og hvordan det skal fungere. Alt du poster her av bilder og tekst i prosessen med å bygge det er også selvsagt veldig spennende lesing. Fortsett med det, og lykke til med prosjektet!

Takk for gode ønsker! Det går litt treigt for øyeblikket. Jeg har blitt så hekta på selve brygginga så jeg bruker all min ledig tid på brygging i det lille bryggeriet :laugh:
Men jeg oppdager flere ting som jeg kan videreføre til bereder brygginga. For øyeblikket er jeg litt usikker på om jeg skal se på RIMS. Flerstegs meskingen i Speideln er det som imponerer meg. Vil få til dette i ett hjemmebygd bryggeri.

Tenker nå å å bruke gass som fyringskilde på den ene berederen. Ser at det tar forferdelig lang tid med  2KW på 20 liter, hvor lang tid vil det da ta med 74L!
Den vil jeg da bruke som koke og vørtertank, med en bazookascreen i bunn. Ser ikke helt problemet med å bruke kun en tank. Hvis du er flink med beregning av fordampingsmengde og kjølertap etc. skal det ikke være nødvendig og koke vann etter vørteren er ferdig kokt.
Den andre berederen bli da ofret slik at jeg får ett varmeskjold og føtter til bereder nr. 1
Den tredje berederen blir meskekar, med RIMS. Håper jeg kan få fatt på en slik http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6042.0.html

Du får også ha lykke til videre! Anbefaler at du prøver først med ett mini-bryggeri for å få litt forhold til begrep-mengder osv.

Den andre berederen jeg skulle bruke som , dele den andre som brukes til varmeskjold, og den tredje berederen

Tilbake
Topp