Nybegynner

JoC

Hei.
Jeg er en student på 23 år som har tenkt å prøve meg på å brygge øl. Dette blir min første gang og det er en del ting jeg lurer på.

Jeg har lest på flere forskjellige nettsider og sett mange videoer om hvordan man skal brygge øl, og jeg vil si at det har skapt litt forvirring fordi det er mange forskjellige metoder og teknikker å velge mellom. Alt fra lange, avanserte prosesser, til enklere metoder.

Jeg er helt fersk på dette feltet og hadde ikke tenkt å bruke så alt for mye penger på mitt første brygg. Så jeg har tenkt å kjøpe dette settet http://bryggeland.no/komplette-startsett/startpakke-kit-deluxe.html som det ser ut som har det meste man trenger, pluss at jeg har en kjele på ca. 10l.

Så mine spørsmål er:
1. Holder det med det utstyret jeg har + dette settet jeg har linket til her, eller er det noe mer jeg må ha?
2. Jeg har sett at det anbefales å bruke en kjele på 20-25l, men kan jeg bruke den jeg allerede har som er på ca. 10l? Går det an å halvere oppskriften el.?
3. Har noen en god nettside med en nøyaktig trinn-for-trinn forklaring på hele brygge-prosessen (helst med en enkel metode, selv en nybegynner kan mestre)?
4. Og sist men ikke minst: Tips til oppskrift (ølsett) på et godt øl for mitt første brygg?

Skal du brygge All Grain eller fra ekstrakt?

10 liter høres litt lite ut. Du kan maks koke 8.5/9 liter i den tipper jeg, ellers blir det fort veldig sølete når det koker over. Hvis du følger oppskrifter som sier at du skal koke 90 minutter så mister du en del vørter. Jeg mister 4,75 liter selv på en 33cm diameter kjele med ca 22 liter vørter ved start av kok.

Og etter at du har tappet vørteren og latt truben ligge igjen så er det virkelig ikke mye igjen. Selv har jeg et "svinn" på nesten ni-ti liter per brygg, fra kok til ferdig på flaske. Men jeg er rimelig fersk selv, så andre er nok flinkere til å passe på svinnet sitt enn meg.