Nybegynner

JoC

Hei.
Jeg er en student på 23 år som har tenkt å prøve meg på å brygge øl. Dette blir min første gang og det er en del ting jeg lurer på.

Jeg har lest på flere forskjellige nettsider og sett mange videoer om hvordan man skal brygge øl, og jeg vil si at det har skapt litt forvirring fordi det er mange forskjellige metoder og teknikker å velge mellom. Alt fra lange, avanserte prosesser, til enklere metoder.

Jeg er helt fersk på dette feltet og hadde ikke tenkt å bruke så alt for mye penger på mitt første brygg. Så jeg har tenkt å kjøpe dette settet http://bryggeland.no/komplette-startsett/startpakke-kit-deluxe.html som det ser ut som har det meste man trenger, pluss at jeg har en kjele på ca. 10l.

Så mine spørsmål er:
1. Holder det med det utstyret jeg har + dette settet jeg har linket til her, eller er det noe mer jeg må ha?
2. Jeg har sett at det anbefales å bruke en kjele på 20-25l, men kan jeg bruke den jeg allerede har som er på ca. 10l? Går det an å halvere oppskriften el.?
3. Har noen en god nettside med en nøyaktig trinn-for-trinn forklaring på hele brygge-prosessen (helst med en enkel metode, selv en nybegynner kan mestre)?
4. Og sist men ikke minst: Tips til oppskrift (ølsett) på et godt øl for mitt første brygg?

Skal du brygge All Grain eller fra ekstrakt?

10 liter høres litt lite ut. Du kan maks koke 8.5/9 liter i den tipper jeg, ellers blir det fort veldig sølete når det koker over. Hvis du følger oppskrifter som sier at du skal koke 90 minutter så mister du en del vørter. Jeg mister 4,75 liter selv på en 33cm diameter kjele med ca 22 liter vørter ved start av kok.

Og etter at du har tappet vørteren og latt truben ligge igjen så er det virkelig ikke mye igjen. Selv har jeg et "svinn" på nesten ni-ti liter per brygg, fra kok til ferdig på flaske. Men jeg er rimelig fersk selv, så andre er nok flinkere til å passe på svinnet sitt enn meg.

I starten så er det kjelen som oftest er den største investeringen, og juvelen i bryggeriet. Hvis du finner ut at du liker dette og vil brygge litt oftere ville heller gått for en større kjele. (men dette vet du jo selvsagt ikke før du har prøvd). Jeg kjøpte min for fire brygg siden, og vil allerede oppgradere..

Hvis jeg skal være litt frekk så kan jeg si at jeg skal jeg kvitte meg med min 24 liters kjele i slutten av måneden, og bor i osloområdet.

Det startsettet fungerer fint, der har du det du nesten alt du trenger, bortsett fra vørterkjøler. Men med små kvantum kan du sette kjelen i et isbad f.eks. Eller lage en selv til 4-500kr-ish med Biltema-biter.

Hvis du søker på BIAB, så er det vel det som er enklest.

Med BIAB trenger du en meskepose til malten i tillegg.

Jeg var i din situasjon for ca en mnd siden. Brygget på en 10-literskjele og endte opplevd ca. 4,5 på falske. Gjorde to slike brygg før jeg kjøpte en 36 liter fra bryggselv. (1700kr). Samt en brukt vørterkjøler jeg fant brukt her på forumet. Gjæringsdunkkan du kjøpe for ca. 100 kr på Europris. Jeg brygger biab og synes detfungerer bra (foreløpig)... :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvis man skulle gått på Europris så hadde man faktisk ikke spart mer enn kanskje 20 kroner hvis man kjøper bitene hver for seg der (jeg sjekket) Vil også tro at det er litt bedre kvalitet fra bryggebutikken, samt at man støtter sin lokale bryggebutikk.

EDIT: Jeg glemte børsten, man hadde ikke spart ei krone.

Min fyrste bryggekjele var eit 30l gjæringskar som eg monterte eit varmeelement frå ein vasskokar i. Det fungerte som berre det og kosta meg ca 400 kr.

Om du vil ha en slik plastkoker kan du kjøpe en av meg... 100kr. Den ligger til salgs her på forumet... (2x2200 watt)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk for bra respons og gode tips!

Jeg skjønner at det vil være lurt å kjøpe en større kjele og det har jeg nok også tenkt til å gjøre.
BIAB-løsningen virker også som en enkel måte for å prøve første gang (takk for tipset).

Men, jeg lurer på om jeg kan dele/halvere en oppskrift og lage dette i to omganger i min 10l kjele?
Jeg vil nok kjøpe meg en større, men tenkte å bruke den jeg allerede har for å "øve"/lære og feile litt om selve brygge-prosessen.
Har dere noen tanker rundt dette?

Du kan fint skalere ned oppskriftene og bruke i 10l kjele. Men husk at du bør ha litt klaring til toppen av kjelen når du koker. Lineær skalering på volum er mer enn godt nok for de første bryggene.

Kjøper du stor nok BIABpose kan du bruke denne til 10l kjelen og til en fremtidig oppgradering.

Et lite tips når det gjelder mesking i små kjeler; bruk stekeovnen for å holde jevn temperatur. Små kjeler er vanskeligere å holde jevn temperatur i på plate, men det går lekende lett i stekeovn. varm opp stekeovnen til ca ønskelig temperatur eller litt under og sett inn kjelen når mesken har ønsket temperatur.

EDIT: så du spurte om å brygge i to omganger. Det går fint an, men da tar jo bryggingen dobbelt så lang tid. Vil anbefale deg å lage mindre batch de første gangene du brygger, så kan du vurdere om du vil brygge i to omganger eller heller kjøpe en større kjele...

Klart du kan bruke en 10 liter til å koke i til å begynne med.

Enkleste å starte med er sett med ekstrakt. Bryggselv.no har noen veldig ok sett med 3 kg ekstrakt.
De gir ca 20 liter, og bør kunne deles i to. Gjær må uansett kjøpes utenom.
Fokus på renhold og nøyaktighet er viktig, sammen med rett behandling av gjæringen.
Mesking og all-grain kan komme etter hvert, trenger ikke meske selv for å lage godt øl, selv om det er gøy.

En liten avsporing, men likevel:  
Har vert med på famlende forsøk med mesking i kjøleboks (uten kran og ett sant lite h*@$#&% for å helle det over i kokekar), der det ble kokt halvparten av vørteren om gangen grunna liten gryte.

Tok lang tid, ble mye søl, men enda opp som drikkendes øl.  :skitbra:

Bra måte å gjøre det på? Nei!
Anbefales? Nei!
Lærer man noe av det? JA!

Testet akkurat ut hvor mye vann som gikk i kjelen min siden det ikke stod noe på den, og den rommer faktisk 13l. Dette gjør det vell kanskje litt enklere :)

Hei. Jeg vil også anbefale ekstraktbrygg de første gangene. Da holder det fint med en relativt liten kjele fordi du kan fylle etter med vann i gjæringsdunken etter koking. Jeg brygger som regel med 2 - 2,5 kg.  tørka maltekstrakt + karamell eller sjokolademalt som ikke trenger mesking og får helt fine øl. Jeg koker 7 eller 8 liter vann, og et brygg med OG på rundt. 1,050 så topper jeg opp med rundt 7, 8 liter vann.

Tilbake
Topp