Nybegynner

Nord

 
Hei,

Først av alt vil jeg presentere meg selv ved å si at jeg er helt ny på denne hobbyen. Har tidligere litt erfaring med vinlegging av typen med ekstrakt. Satte vel i sin tid 3 bøtter, så anse meg som grønn på hobbyen.
Jeg er 20 år og kommer fra Holmestrand.

Jeg sendte en mail til Dagfinn Aas Rustad ang utstyr jeg må skafe meg. I sedet for å skiv alt på nytt her, så poster jeg en kopi av den inn her.
Håper noen her inne kan hjelpe meg på vei:

Heisann!

Jeg har veldig lyst og begynne med ølbrygging.
Jeg interesserer meg for dette såppas mye, at jeg vil ha bra utstyr med en gang. Så jeg slipper og kjøpe et mindre avansert utstyr først, for så å kjøpe noe mere avanesert.
Formålet mitt er at jeg sitter igjenn med mellom 25 og 50 liter øl ferdig til tapping.
Har drevet med vinlegging før, så da vet du hva jeg har av utsyr.

Det jeg ikke helt har klart å sette meg inn i er disse kokekarene og meskekarene med kraner osv.
Kan man bruke for eksempel en satkoker og montere en kran på denne? Mulig jeg er helt på jordet nå, men etter og ha lest om MANGE forskjellige anbefalinger, så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne.

Det jeg har sett av utstyr jeg kan tenke meg er på olbrygging.no
Men jeg er igjenn ikke interessert i å gi 6000 for det utstyret jge trenger. Jeg innbiller meg at det fines langt billigere alternativer.

Når det gjelder oppskrifter, så er jeg veldig glad i Guinness som en kose-øl.. Og jo mørkere jo bedre. Men det må ikke være altfor bittert.
Ellers er jeg også glad i Corona, som igjenn er lyst.. Har du noen oppskriter som heller mot disse ølvariantene?

Håper du kan hjelpe meg inn i hobbyen. Takker for svar!
 
Hei,
jeg vil anbefale deg å lese på Norbryggs websider, linkene Artikler og FAQ i venstre ramme. Ellers vil du ved innmelding i Norbrygg få tilsendt en velkomstpakke som beskriver i mer detalj hvordan du kan lage deg et utstyrsoppsett. For enda mer utfyllende beskrivelser kan jeg i all beskjedenhet anbefale boka Moderne hjemmebrygging, www.hjemmebrygging.com :)
 
En saftkoker egner seg bra til å begynne med, to saftkokere er enda bedre :)

Hvem vet... jeg vurderer å selge mitt utstyr siden jeg som oftest brygger med bryggegjengen og på jobb. Dersom det blir aktuelt vil jeg nok legge ut en annonse her på forumet. Ellers er det smart å besøke siden som den Store Leder Lars alt har pekt på :)
 
Tilbake
Topp