Nybegynnerråd til tapping på flasker

Tytta

Da jeg er helt fersk i bryggegame har jeg ett par spørsmål jeg søker svar på.

1)
Har kjøpt nye flasker, holder det kun å desinfisere de med flaskeskylleren + Star San eller må de kokes/varmes i ovnen før jeg kan tappe over i de?

2)
Når flaskene er brukt holder det da å skylde de først godt med vann rett etter bruk (evnt vaske de med Star San) for så å desinfisere de på nytt med Star San rett før jeg bruker de neste gang? Eller bør de kokes/varmes i ovnen før neste bruk?

3)
Når jeg skal tappe vørteren i flaske, hvor mye sukker skal jeg tilsette pr. liter? Anbefales det å bruke spraymalt eller vanlig hvitt sukker?

4)
Har en batch Lucky Jack og en batch Hoppy Joe som snart skal tappes over på flasker. I hvilken temperatur bør jeg lagre flaskene i?

Flaskene må være rene før du tapper øl på de. Starsan og en runde i ovnen desinfiserer flaskene, men det hjelper ikke mye hvis ikke flaskene er rene først. Så du kan velge å kutte grovarbeidet, satse på at det går bra. Men da har du en høyere risk for infeksjon, men etter din første batch med infisert øl vil jeg tippe på at du alltid kommer til å vaske / desinfisere før du flasker. ;)

Ang karbonering og tid på flaske finner du litt info her : http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1449.0.html

Apropos tilsetting av karboneringsukker har med gode erfaringar med å koka sukkerlake med 6g sukker pr liter øl. Blander med ølet i eit omstikk og flaskar direkte.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Bernts skrev:
Flaskene må være rene før du tapper øl på de. Starsan og en runde i ovnen desinfiserer flaskene, men det hjelper ikke mye hvis ikke flaskene er rene først. Så du kan velge å kutte grovarbeidet, satse på at det går bra. Men da har du en høyere risk for infeksjon, men etter din første batch med infisert øl vil jeg tippe på at du alltid kommer til å vaske / desinfisere før du flasker. ;)

Ang karbonering og tid på flaske finner du litt info her : http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1449.0.html

Da blir det starsan og en runde i ovnen før tapping! Takk for godt råd!

EspenV skrev:
Apropos tilsetting av karboneringsukker har med gode erfaringar med å koka sukkerlake med 6g sukker pr liter øl. Blander med ølet i eit omstikk og flaskar direkte.

Sent from my ST27i using Tapatalk 2

Går for sukkerlake og omstikk. Virker som en trygg måte mtp. infeksjon. Takk for svar!

Vi skyller kun nye flasker med starsan på flaskedag. Aldri hatt infeksjon..

Når en flaske er brukt skyller jeg den etter bruk mens den fortsatt er fuktig. Med varmvann rett fra springen.

Flaskevasking tar mye tid.. Får vi infeksjon i en og annen flaske.. So be it!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ingemarh skrev:

Når en flaske er brukt skyller jeg den etter bruk mens den fortsatt er fuktig. Med varmvann rett fra springen.

+1 holder i massevis.

Ørnegård skrev:
Ingemarh skrev:

+1 holder i massevis.

Med +1 mener du?

TyttaBrygg skrev:
Ørnegård skrev:
Ingemarh skrev:

+1 holder i massevis.

Med +1 mener du?
+1 var ment som at jeg var enig med forrige taler. Med tilføyelsen at det holder i massevis å gjøre det slik han sier :)

Ørnegård skrev:
TyttaBrygg skrev:
Ørnegård skrev:
Ingemarh skrev:

+1 holder i massevis.

Med +1 mener du?
+1 var ment som at jeg var enig med forrige taler. Med tilføyelsen at det holder i massevis å gjøre det slik han sier :)

Da er jeg med! :)

Når det gjelder 3 og 4: 6 gr pr liter er ganske vanlig ja - men det finnes kalkulatorerer for dette på nettet (og apper for smarttelefoner). Disse har ofte oversikt over vanlig mengde kullsyre i ulike ølstiler og tar høyde for mengde vørter og temperatur på vørteren i det øyeblikk sukker tilsettes.

Kan godt tenkes det går an bruke spraymalt - men jeg har aldri lest om noen som gjør det. Det vanligste er vel å bruke hvitt sukker. Kok en sukkerlake og hell i en ny gjæringsbøtte og overfør deretter vørteren til dette gjæringskaret. Deretter fyller du på flasker fra dette karet - da er sukkeret blandet godt i hele volumet.

Lagring: Det sies at karboneringen gjøres greiest på samme temperatur som ølet har gjæret - da "stresser" du ikke gjæren med unødige temperatursvingninger. På den annen side har jeg hørt om kommersielle bryggerier som øker temperaturen ganske kraftig for å få rask karbonering. Selv karbonerer jeg på ca gjæringstemperatur (17-20 for en ale) og da tar det bare 4-5 dager før første flasken kan prøves. Når det gjelder lagring etter karbonering - så er vel regelen så lav temperatur som mulig (over frysepunktet selvsagt). Og mørkt.

Jeg også skyller flaskene 5 ganger i varmt vann umiddelbart etter bruk, og så skyller jeg med StarSan på flaskedag. Dette mener jeg fungerer godt for meg. Men så har jeg etterhvert begynt å se et belegg på innsiden av de blanke flaskene mine. Jeg har derfor begynt å gi flaskene en runde med flaskebørsten midt i "5-skyllingsprosessen" (som det selvsagt heter :)).

Ørnegård skrev:
Når det gjelder 3 og 4: 6 gr pr liter er ganske vanlig ja - men det finnes kalkulatorerer for dette på nettet (og apper for smarttelefoner). Disse har ofte oversikt over vanlig mengde kullsyre i ulike ølstiler og tar høyde for mengde vørter og temperatur på vørteren i det øyeblikk sukker tilsettes.

Og ett eksempel på en slik kalkis, er denne (som jeg bruker): http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?15712190#tag

Det er og skal være delte meninger om det meste, så dette er kun vår erfaring. Vi har hatt en infeksjon på ca 22 brygg, men den batchen smakte forferdelig før flasking så infeksjonen kom ikke fra det iallefall):

1) Ja
2) Ja (på det første spørsmålet, eneste vi koker er korker)
3) 2-7 gram (helt vanlig) sukker pr. liter øl kokt som sukkerlake (5-6 dl på 40 liter) - Se artikkelen om CO2 på medlemssidene, inkuderer oversikt over mengde pr. øltype mv.
4) Så mørkt og kjølig som mulig

skyller flaskene i varmt vann og desinfiserer med star san.
har bare hatt en infeksjon og det var fordi jeg glemte å vaske 1 flaske.
putter aldri i ovnen.

Har pleid å vaske for deretter å lagre flaskene med en StarSan-skvett. Etterhvert har jeg kommet til at det er lettere å bruke ovnen. Vask og skyll på vanlig måte og lagre flaskene opp-ned. Kvelden før tappedag legger jeg dem i stekeovnen og gir dem en time på 200 grader. Slår av ovnen før jeg legger meg, og flaskene er rene og avkjølte neste dag.
Det er heller ikke så vanlig å få infeksjon i flaskene hvis flaskene er sånn noenlunde rene. Alkoholen i ølet gjør at det er en viss beskyttelse.

Har en batch med Thomas Coopers Pilsener som har stått på kjøkkenet til karbonering i to uker. Gjæringstid var også  14 dager på 13-14 grader c.  I går kveld hørte eg ett smell og en av Coopers pet flaskene fikk blåst ut bunnen  :eek: 
Noen som har opplevd lignende?
Har tilsatt 7 g sukker pr liter øl.

Vedlegg

• DSC_0002[1] (640x360).jpg
    DSC_0002[1] (640x360).jpg
    116,3 KB · Sett: 322
OG og FG i øllet var?

Edit- 14 dager gjæringstid på et lager øl, er i minste laget vil eg sei. 3-4 veke er vel meir standard. Men alt etter stabil temperatur og gjær mengd selfølgelig? So tidligare skreve målte du med "sukker"vekta før og etter gjæring?  :)

O.G. 1042
F.G. 1007
Stakk om til ny dunk og  tilsatte sukkerlake.  Smakte på en i går, og det mangla ikke akkurat på kullsyre.
Mulig jeg har vaska flaskene med for varmt vann så de er blitt sprøe?
Har 18 halvliter glassflasker fra samme batchen som er like hele. Så langt hvertfall      :)
Har flytta de ned i kjelleren.  Får kanskje drikke de opp fort som bare f.  før det blir bonanza nede på øl lageret  :biersmile:

Tilbake
Topp