Nybegynnerspørsmål rundt ombygging av fryseboks til kegerator med en STC 1000

Jeg tenkte å bygge om en fryseboks til en kegerator. Jeg har en STC 1000 liggende, så lurte på om noen hadde noen HOWTO's for komplette nybegynnere.

Jeg har sett hvordan man bare lager en kontroller av STC'en med to stikk der en er til kulde og en er til varme. Tåler vanlige frysebokser og bli slått av/på på denne måten? Er det en annen måte en kan gjøre slik at man bytter ut termostaten i frysa med stc-en? Jeg har strengt tatt ikke bruk for noen varmekilde siden temperaturen i rommet aldri vil være lavere enn temperaturen jeg vil ha i kjøla uansett. Jeg forsøke å søke litt her på forumet, men klarte ikke å finne noen fersking-tråder rundt temaet.
 
Det enkleste er vel IKKE å begynne å tukle med termostaten på fryseren. Bare å tape STC-1000 termostaten utenpå gjæringsbøtta med noe isolasjon utenpå der.
Jeg har ikke opplevd at skapet slår seg av/på veldig ofte, så regner med at det tåler dette. Er jo samme som skjer med den innvendige termostaten, bare med litt større temperatursprik mellom inn/utkopling.
 
Jeg har en 210 liters fryseboks jeg bruker både til gjæring og kjøling av fat. Styrer den med en UT200.
Når jeg bruker den til gjæring taper jeg sensoren til UT200'en med litt isopor rundt  fast til gjæringsbøtta. Pleier å ha 1 grads forskjell mellom min og maks temp. Da kjører fryseren i ca 10 minutter 3-5 ganger i døgnet.
Når jeg har flere fat i som skal kjøles ned så plasserer jeg i stedet sensoren i et glass med vann. Da unngår jeg å trigge sensoren for ofte når jeg henter meg øl. (Har bare picknic-tap på fatene).
 
Bygger meg da bare en kontroller som jeg kobler fryseboksen til. Tenkte å legge opp til stikk til varme med en gang om jeg trenger det ved en senere anledning.
 
Jeg drister meg til å stille et spørsmål i denne tråden.
Hva slags varmekilde brukes rundt om i landets kjøleskap/bokser?


Sendt fra en sånn plate med autokryptering av tekst
 
Jeg har fjernet originaltermostaten, og satt inn stc der den satt. Både på kjøleskap og fryseboks er dette den rimeligeste, peneste, og mest arbeidsomme metoden :)
Husk også at fryseboks i motsettning til kjøleskap, ikke har drenering av kondensvann fra inni skapet/boksen. Du vil derfor måtte enten tørke opp kondensen som oppstår, eller ha et håndkle liggende i bunnen og skifte dette ved annledning.
Grunnen til at det er slik, er at frysere ikke er bygget for å holde plussgrader, og kondensen vil derfor legge seg som rim/is innvendig :)
 
Jeg har nettopp koblet min første keezer med stc-1000. Dvs, den har kjørt i noen uker nå uten problemer. Dette er hva jeg fant ut:

Fargede ledninger hjelper på å holde de forskjellige fasene fra hverandre og på å følge koblingstegningen.
Wago-klemmer er din venn, et par pakker med 5-klemmer er bra.
Kjøp to enkle stikk, ikke en dobbel.
Keep it simple, keep it safe. Sett den innebygde termostaten på maks og la stc-1000 ta seg av inn- og ut-kobling.
Små strips er greie for å holde litt orden på ledningene i boksen.
En god avbitertang med en flat side kan man gjøre mye med.

Jeg har ingen varmeelement på min, kjører kun med kjøleboksen, men jeg har tenkt å koble til en frostvakt for å bedre temperatur-stabiliteten. Det kan også være nyttig hvis jeg vil lage saison eller noe som skal gjæres på 27-30 grader. Jeg vurderer også gjennomføringer for ledningene som skal inn i fryseboksen, for å sikre at lokket ligger helt tett.
 
Audun F skrev:
Hva slags varmekilde brukes rundt om i landets kjøleskap/bokser?

Jeg bruker fryseboks med UT-200 og en liten leselampe med 40 W pære. Lampa er skrudd fast i karmen rett under fryserlokket. Skal etter hvert montere en prosessorvifte for å sirkulere luften, men fungerer også fint uten.

Fryseren står i en dårlig isolert bod, så jeg bruker kun kjøling i den varme årstiden, og så langt kun varme i den kalde årstiden.

magne1972 skrev:
Husk også at fryseboks i motsettning til kjøleskap, ikke har drenering av kondensvann fra inni skapet/boksen. Du vil derfor måtte enten tørke opp kondensen som oppstår, eller ha et håndkle liggende i bunnen og skifte dette ved annledning. Grunnen til at det er slik, er at frysere ikke er bygget for å holde plussgrader, og kondensen vil derfor legge seg som rim/is innvendig :)

Det blir en del kondens ja. Sprayer derfor fryseren innvendig med starsan før hver gjæringsrunde. Tenkte å tette de innvendige skjøtene med silikon. Ikke sikkert dette er nødvendig, men da er det i hvert fall ikke så nøye om det tidvis blir litt fukt.
 
Tilbake
Topp