OG og gjær..

Kjøpte to kit i går. Et med hveteøl, fikk med mye gjær, flytende. Men gammel. Lagde en starter med 2 liter kokt avkjølt vann, og 200 g sparaymalt. Brukte gjærernæring. Men virker fortsatt dau. 26 timer etter at den ble satt. Er det noe håp for at den kommer..Siste mulighet for meg denne uka er å brygge søndag formiddag. Eller bør jeg vente på ny gjær?

Spørsål 2. Brygde i dag en IPA som skule ha en OG på 65-70. Men klarte ikke mer enn 54. Traf rimelig bra med meske temp, skylte godt og sakte. 6-7 liter som ble helt sakte over med ause. Brukte 15 -20 min. 23 liter i dunk. har satt 6 stk batch, ironisk var det kun den første som traff rigtig OG. De to neste glemte jeg og skylle. Hvorfor så lav OG. Hvet mange sier at  hvorfor bry seg, men avviket er litt for stort... HVORFOR..?

Takk for tipset. Målte den til 10 nå. Målte jo ikke når jeg satte den. Men det tyder vel på at den ok. Trodde i mitt enkle hode at det skulle være full fart i en slik starter.

TroSev skrev:
Spørsål 2. Brygde i dag en IPA som skule ha en OG på 65-70. Men klarte ikke mer enn 54. Traf rimelig bra med meske temp, skylte godt og sakte. 6-7 liter som ble helt sakte over med ause. Brukte 15 -20 min. 23 liter i dunk. har satt 6 stk batch, ironisk var det kun den første som traff rigtig OG. De to neste glemte jeg og skylle. Hvorfor så lav OG. Hvet mange sier at  hvorfor bry seg, men avviket er litt for stort... HVORFOR..?

Hva slags utstyr brygger du på? Rører du ofte i mesken? Hvordan er kverningen av malten? Og hvordan treffer du på volum?

15-20 minutt på skyljing høyres litt vel raskt. Strup slangen frå mesken og ta deg litt betre tid.

Skjønar seg deg rett når du seier at du gløymde skyljing, at du ikke har auka volumet med skyljevatn, men nytta utelukkande væskemengda frå mesken? (Og framleis fått for låg SG?)

Edit: Kan vel forresten gå ut frå at du nyttår ei form for bryggesystem som ikke går heilt saman med mine håndbryggerfaringar... Men spørsmålet mitt står framleis...

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2

Etter egen erfaring så er røring under mesking + lang/sein skylletid beste måte å få godt utbytte. Ligger fra
70-75% utbytte. Bruker også mye mer skyllevann enn det du bruker. Hvor mye vann bruker du i mesken? Personlig pleier jeg å gange malten med 2,5 for å finne meskevannet. Brukte for eksempel 19l meskevann på 7,5kg malt + partiskylling med ca 9l ganger 2. Dvs 18 liter skyllevann.

Brygger med BIAB. Glemte å skylle, justerte bare volum med vann.
Når det gjelder skylling så tar jeg ut meskeposen og heller varmt vann sakte og forsikti over. Når det gjelder volumet havner jeg som regel på 22-23 liter. Teoretisk volum er 25.

TroSev skrev:
Brygger med BIAB. Glemte å skylle, justerte bare volum med vann.
Når det gjelder skylling så tar jeg ut meskeposen og heller varmt vann sakte og forsikti over. Når det gjelder volumet havner jeg som regel på 22-23 liter. Teoretisk volum er 25.

Ok. Tanken bak BIAB er at du ikke skal skylle (ikke feil å skylle heller), men kompensere for dårlig utbytte med mer malt. Jeg haf kun brygget noen få ganger med BIAB, men min erfaring er at røring er viktig.

Vet du hvilket utbytte som lå i oppskriften, og hva slags utnytte du fikk?

Tilbake
Topp