Som tommelfingerregel kan du bare huske at det var det året Harald Hardråde seiler opp elven til Vänern i Sverige med 60 krigsskip og herjet og plyndret der.
Har denne stående til karbonering - lover knall. Dessverre brygget jeg en ganske liten batch av den så øvelsen må gjentas.
WLP-051 har noe dårligere utgjæring enn de "vanlige" gjærene som brukes til IPA, så om du vil ha den tørr bør den meskes ganske lavt. Jeg ble litt bekymret da min viste 1.018 som FG, men jeg fikk gjæren litt i suspansjon og hevet temperaturen en grad eller to og da krøp den ned på 1.016 som var det som stod i oppskriften.
Takk. Har brygget denne tre-fire ganger nå med WLP-001 og gjærstarter, og det funker bra. Har kommet til at tørrhumlingen er litt ramm så skal halvere denne neste gang og bruke Amarillo i stedet for Cascade.
Første prøvesmaking av denne i går kveld. Herreminjesus så godt det var. Høyst sannsynlig det beste brygget jeg noensinne har satt. Denne skal inn i standardeeportoaret.
Jeg brukte wlp-051 som oppskriften sier.
Jeg har ikke for vane å bli blendet av at noe er hjemmelaget, men denne er en sterk kandidatat til den beste IPA jeg noensinne har smakt. At den er blodfersk hjelper selvsagt kontra noe som er fra polet.
For øvrig et av mine to første eksperimenter med ren O2 og justering av vann. Tempkontroll og riktig mengde gjær har vært på stell en stund på flere brygg. Hvor mye disse faktorene isolert sett utgjør har jeg ingen formening om siden sammenligningsgrunnlaget er svært tynt.
Justerte vannet iht tabellen til Gahr som finnes i medlemsseksjonen.
Crispt, bøtter og spann av humlearoma og generelt pur lykke. Løp og brygg!
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.