Det har jeg faktisk tenkt på, men jeg har ikke egentlig hatt noen formening om utformingen på kjøleboksen har mye å si, tenker på at malten får en større overflate med bredere boks ved evt skylling, har dette noe å si? Er nybegynner, og vil bare finne ut av hva jeg bør gå for, har jo skjønt at man kommer langt med det enkle. Kanskje jeg kjøper en slik
Jeg bruker en 22 liter fra Clas Ohlson til mindre batcher, kobbermanifold i bunn med krangjennomføring. Får meget bra effektivitet på det oppsettet i hvert fall. Holder også meget bra på temperaturen.
Rørene går inni leddene. De klemmes ikke sammen, men henger sånn halvveis sammen av seg selv, nok til at manifolden holder formen gjennom meskingen. Veldig greit ved rengjøring at de ikke sitter så hardt fast, da kan de enkelt demonteres og rengjøres.
Litt innspill; jeg brygger også bare 25 l batcher sålangt, og startet med kjøleboks på netto 19 liter (solgt som 24 l) med manifold. I og med at jeg hadde rørbøyer, så jeg ikke poenget med alle de løse koblingene og bøyde til manifolden i ett stykke, funket fint.
Problemet oppstod når jeg skulle meske til f.eks en vestkyst, imperial ipa etc, der det krevdes mer enn 5,5-6kg malt; boksen ble for liten. Laget så et meskekar av 2 stk 30 l gjæringskar, der det ene, med 300 små hull i bunnen settes inn i det andre, som fikk tappekran og isolasjon. Funker særdeles bra opptil 10 kg+ med malt, også bedre enn maltrøret i en Bratberg 30 l (som jeg dog har testet kun en gang).
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.