• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

ØK: Refraktometer, Trondheim

Hei, er det noen i Trondheimsområdet som har et dugelig refraktometer å selge?

Ta kontakt på PM eller 99027294

-Karl Eric-

Om du ikke fant selger finnes det mange fine på ebay med oechsel skala :) dersom du ikke har det råtravelt å få tak i.

Om du ikke fant selger finnes det mange fine på ebay med oechsel skala :) dersom du ikke har det råtravelt å få tak i.
Ok, takk for tips! Fint om du har et konkret tips da det sikkert finnes modeller i alle mulige dårlige og gode kvaliteter?

-Karl Eric-

Jeg kjøpte et tilfeldig billig refraktometer på ebay og det fungerer helt flott. Tester det ofte mot hydrometer og det henger helt med. Akkurat det jeg kjøpte er ikke lenger tilgjengelig men hvis jeg hadde kjøpt i dag hadde jeg gått for dette på grunn av den fine esken.

Det var utrolig mange like modeller, tror jeg velger ett med Oechsle-skala isåfall. Men eska var fin :) Godt å høre at de henger med, selv om jeg har forstått det slik at de ikke kan brukes til FG-måling. Men poenget er vel for å kunne sjekke hvordan man ligger an under brygging :)

Har en med plato, brix og oechsler;kosts 180,- bare husk å se at oechsel skalaen har riktige verdier over skalaen. Jeg sjekka med flere refraktometer og hydrometer for å være trygg i målingene. :) maks avvik 0,5-1 +/- oechsel. :)

Tilbake
Topp