Øke pH på ferdig øl

Kjetil O

Norbrygg-medlem
Jeg har et fat med en quadrupel jeg brygget for et år siden. Den er noe syrlig, men ellers som forventet. Lagret på corneliusfat i 11 mnd på ca 12 grader. Den oppleves rundere i smaken nå enn når den var fersk og har på ingen måte blitt surere. Fikk forventet FG og FG har heller ikke endret seg.

Syrligheten er på ingen måte fremtredende, men den irriterer meg. Dette skulle være årets juleøl.

Mistenker ikke infeksjon, men at det ble brukt for mye lactol ved vannjustering. Har ikke målt pH enda.

Jeg vurderer å tilsette natron i fatet for å øke pH og ønsker innspill på dette. Både om det har noe for seg og hvordan dette bør gjøres. Eventuelt andre tips?
 
Ville prøvd meg fram med tilsetning i et glass øl først, og om det ga ønsket resultat kokt opp kalkulert mengde natron i en skvett vann for tilsetning til fat. En måte for tilsetning jeg har sett:
- Ha det som skal tilsettes på en plastflaske med carbonation cap.
- Purge og trykksette flasken med CO2 litt høyere enn trykk på fat.
- Koble flasken til øl ut på fat med flasken opp ned, trykket presser da innholdet over på fatet.
 
En quadrupel tåler vel såpass med natrium før det smakes, men du kan også vurdere kalsiumkarbonat (kritt/kalk/chalk). Sistnevnte vil bidra med kalsium (mer smaksnøytralt) i stedet for natrium. Ulempen med kalsiumkarbonat er at det løser seg dårligere enn natron, selv i moderat surt øl. Ølet kan derfor bli tåkete, og jeg har ikke egen erfaring med hvor lang tid det tar før dette klarner enten gjennom reaksjon med syren i ølet eller utfelling.
Hvis du har tid, nysgjerrighet, flasker og øl nok ville jeg testet begge deler på to tappede flasker og sjekket forskjellen etter en viss tid.
 
Takk for tilbakemeldinger. Regnet litt på pH og prøvde meg frem med 5 forskjellige mengder natron. Det var ekstremt små marginer fra syrlig til usmak fra natron, men klarte å komme frem til en mengde jeg var fornøyd med.

Burde prøvd med både natron og kalk på hver sine flasker, men det hadde jeg ikke tid til. Ølet er flasket og 30 flasker allerede distribuert til øltørste venner. Så får vi bare håpe det faller i smak.
 
Tilbake
Topp