ØL-eksempler

Som mangeårig øl-elsker men helt fersk ølbrygger så har jeg oppdaget at det er ekstremt lite jeg vet om øl. En litt trist erkjennelse men jeg tar det som en utfordring.
Jeg har hatt det litt med øl som mange har det med kunst, jeg vet hva jeg liker og så får andre si hva de vil.
Men nå når ølbryggebasillen har tatt meg så ønsker jeg å lære mer. Det er jo mye man kan lese seg til, men når det gjelder de ulike smaksopplevelsene så må man legge bort teorien og ta i bruk ganen.

Det jeg er ute etter er eksempler på øl med karakteristiske smaker, f.eks sjokolade, kaffe, tørrhet, fruktighet, søthet etc etc. Helst da øl som er sånn noenlunde enkle å få tak i.
Håper jo etterhvert å kunne komponere noen egne øl og da må jeg jo vite hva det er jeg faktisk liker ;)

Reiser til Danmark i dag, så hvis noen har noen danske eksempler så hadde det vært midt i blinken! Kan nevne at Limfjordsporter er en mine absolutte fovoritter.

Ønsker ellers alle en fantastisk sommer!
 
Limfjordsporteren er god! Nettopp kommet tilbake fra Danmark selv. Hvis du tar ferja er det mulig du snubler over Happy Hoppy Viking i tax-free sjappa, en DIPA jeg synes var et godt eksemplar av arten.

Prøv en saison for å kjenne på tørt øl, og styr for all del unna Gylden IPA av Schiøtz. Eller prøv en, så kan du kjenne hvor fort det er å overdrive med urter/krydder i øl. I dette tilfellet rosmarin og hyben (koriander?)
 
Regner med at du kjenner Dorothy Goodbody?
Fullers er lett tilgjengelig på polet (ESB). De har også en butikkstyrke porter - London Pride.
 
Tilbake
Topp