Øl som ikke egner seg til karbonering med sukker på flaske?

Jeg har ikke klart å spore opp en tråd om akkurat dette så jeg tar sjansen på å starte en ny.

Man funderer jo på hvilke øl man skal prøve seg på fremover. Som helt fersk brygger er det karbonering med sukker på flaske som er aktuelt nå i starten. Når jeg har bladd i masse oppskrifter, har jeg sett noen ekspertråd om at NEIPA ikke egner seg for karbonering på flaske. Med mindre man ønsker å smake våt papp av ølet man brygger.

Så da lurer jeg egentlig på om dette også gjelder andre typer øl? Hva det er som bestemmer om en øl egner seg for karbonering på flaske eller må ha trykk-karbonering? Mye tørrhumling f.eks? Eller om det egentlig ikke har noe å si med mindre man har ekstremt godt utviklede smaksløker?

Nå vet jeg ikke hvor sensitiv gane du har, men jeg ville ikke bekymret meg for dette i starten. Flaskekarbonering fungerer flott, men utsetter ølet for mer oksygen så holdbarheten blir dårligere. Men det kommer fortsatt til å være godt øl en god stund. Humlearoma er vel noe av det første som takker av til oksidering, men du skal være ganske hardhendt for at ølet skal smake papp etter noen uker på flaske.

Har du lyst til å brygge neipa, så brygg neipa og ha den på flaske. Men kanskje nøy deg med 10l i stedet for 20l. Drikk det kjapt :) Spar en flaske eller to, og smak på den etter et halvt år og kjenn etter. Fin anledning til å lære.

Jeg har ikke klart å spore opp en tråd om akkurat dette så jeg tar sjansen på å starte en ny.

Man funderer jo på hvilke øl man skal prøve seg på fremover. Som helt fersk brygger er det karbonering med sukker på flaske som er aktuelt nå i starten. Når jeg har bladd i masse oppskrifter, har jeg sett noen ekspertråd om at NEIPA ikke egner seg for karbonering på flaske. Med mindre man ønsker å smake våt papp av ølet man brygger.

Så da lurer jeg egentlig på om dette også gjelder andre typer øl? Hva det er som bestemmer om en øl egner seg for karbonering på flaske eller må ha trykk-karbonering? Mye tørrhumling f.eks? Eller om det egentlig ikke har noe å si med mindre man har ekstremt godt utviklede smaksløker?
Du kan flaske NEIPA uten problemer, og uten å ty til ekstreme tiltak. Du trenger ikke CO2. Du skal bare være så omhyggelig du kan med å unngå all plasking, og i det hele tatt all unødig bevegelse av ølet når det er i kontakt med luft. Bruk alltid slange ned i væske om du skal overføre fra et kar til et annet, og vær obs på at spruting i starten når du flasker ikke er heldig. Ellers går fylling av flaska fort, og jeg trur ikke det skjer noe særlig i det momentet.

Jeg skal ikke si at ølet får like god holdbarhet som om du unngår all luftkontakt, men dette er øl du uansett helst skal drikke mens det er ferskt.

Jeg stikker om til blandingskar før jeg flasker, og det gjorde jeg også før jeg skaffa meg CO2 og lagde meg et lukka system for å unngå kontakt med luft totalt. Det gikk faktisk helt fint. Grunnen er at gjæren er en veldig effektiv oksygenjeger. Men det er nok like godt å tappe ølet rett fra gjæringskar til flaske, og bruke sukker/sukkerbiter i flaskene i stdet for å blande sukkerlake og øl i eget kar før flasking. Da kutter du ut én kilde til oksygeningress.

Den lufta som blir igjen i rommet mellom øl og kork, er farlig, for det meste av oksygenet i den blir igjen etter at gjæren har gjort seg ferdig med karboneringa og har tatt kvelden. En enkel måte å unngå det på, er å fylle flaska så å si helt opp. Jeg har flaska noen tusen liter øl på den måten, og det har aldri skjedd noe galt. Men for sikkerhets skyld: Ikke la sånne flasker stå i bagasjerommet i bilen i steikende sol. (Det bør du jo uansett unngå:).)

Jeg kommer ikke på noe øl du ikke kan flaske - mens det derimot er en del øl du absolutt bør flaske.

En liten detalj ekstra: Når du tar øl ut av et kar, suger du samtidig luft inn, og da får du med de luftbårne mikroorganismene som finnes i rommet der du holder på. Bruk en bomulldott i inntaket som filter, så er mye gjort.

Det skal nok noe til å få ødelagt ølet om du ikke gjør noe, for ferdig øl har en del av både alkohol og humle. Men å stenge potensielle ugagnskråker ute, er såpass enkelt at det er verdt bryet.

Du vil før eller siden falle i kanin-hullet vi alle har vært i.
"er i", mener du vel;)?
Vurder innmelding i Norbrygg :)
Absolutt. Noe av det smarteste og hyggeligste jeg noen gang har gjort!

Ellers: Drikker nettopp den siste flaska av en 4 måneder gammel NEIPA og en helt ny. Minimal forskjell. Absolutt ingen forskjell i farge. Så bare flask NEIPA'ene!

"er i", mener du vel;)?

Absolutt. Noe av det smarteste og hyggeligste jeg noen gang har gjort!

Ellers: Drikker nettopp den siste flaska av en 4 måneder gammel NEIPA og en helt ny. Minimal forskjell. Absolutt ingen forskjell i farge. Så bare flask NEIPA'ene!
Enig. Hadde diskusjon med @Espen Breivik @Silje og @Svein Erik Kvamsdal om flasking eller boksing av NEIPA.

Noen sa det var ikke mulig å flaske. Da var det greit å dra en overhumlet NEIPA fra sekken.

De får selv si om det er mulig å mottrykksfylle en på flaske NEIPA uten å få oksidering.

Tilbake
Topp