Øl til langtids lagring.

GardQ

 
Årgangs øl!
Brygger lysten er større en det er ganer å leske om dagen, her i hjerte av Nordre Follo. Tenker derfor det er en ypperlig anledning til å endelig få fylt opp kjeller’n med ølflasker som skal få stå og modne i noen år.
har god erfaring med lagring av en Belgisk strong Golden ale, så tenker det blir noen batcher med belgiere, Golden, Dobbel, Trippel, Qvadrupel..
Men hvilken andre stiler fortjener/tjener på langtids lagring?
 
Lyse belgisk øl syntes jeg er best ferske, til og med Tripel og Saison eller ihvertfall relativt fersk
men Quad. og Dubbel er jo ypperlig til lagring

Hva med Imperial Stout, Barley Wine og Bokkøl?
 
Barley wine må med!
hvordan er det med lagring og imperial Stout? Er ikke en øl type jeg har brygget mye, vet att den har godt av noe lagring. Men har også hørt att mørkbrent malt er spesielt utsatt for oksidering!?
Bokkøl kan jo definitivt være en kandidat!
 
hvordan er det med lagring og imperial Stout? Er ikke en øl type jeg har brygget mye, vet att den har godt av noe lagring. Men har også hørt att mørkbrent malt er spesielt utsatt for oksidering!?

Det er vel et point of return, noen har vært best etter et år, mens andre har klart seg utmerket i opptil fem år i kjellern
Jeg har aldri åpnet en Imperial Stout og tenkt, nei æsj, hvorfor lagret jeg den så lenge :)
Kommer vel litt ann på hva du vil ha ut av ølen. Røstete preget blir avrundet under veis
Som med de fleste slike øl er det artig å følge utviklingen
 
Det er vel et point of return, noen har vært best etter et år, mens andre har klart seg utmerket i opptil fem år i kjellern
Jeg har aldri åpnet en Imperial Stout og tenkt, nei æsj, hvorfor lagret jeg den så lenge :)
Kommer vel litt ann på hva du vil ha ut av ølen. Røstete preget blir avrundet under veis
Som med de fleste slike øl er det artig å følge utviklingen
Sant nok, det er jo litt av poenget med hele greia! Ikke å lagre ting i evig tid som ikke skal røres...
Har foresten god erfaring med lagring av lys belgisk øl, bare den er alkohol sterk nok.
Har en Golden strong (9%) stående på 4 året nå.
 
Hvilken temp er fin og lagre på?.

Har ikke så god plass i det lille kjøleskapet jeg bruker til gjæring / servering fra fat. Har dog 12-16 grader gjennom vintermånedene på soverommet så der har jeg et fat stående i ny og ned til det blir en ekstra plass i kjøleskapet. Blir dog problemer med skikkelig langtidslagring utover 6 mnd.
 
Dei sterkeste eldste øla mine fra når jeg flaskekarbonerte, fikk en del sedimenter. Smakte mer umami og ble mer vinøse raskere enn de jeg nå har karbonert med CO2 og fylt med mottrykk.
 
Hva med Old ale?
Det skulle vel tåle tidens tann :)
Jeg leser at noen bruker Black treacle i oppskriften. Tenkte å prøve det selv når det nærmer seg vår.
 
Dei sterkeste eldste øla mine fra når jeg flaskekarbonerte, fikk en del sedimenter. Smakte mer umami og ble mer vinøse raskere enn de jeg nå har karbonert med CO2 og fylt med mottrykk.
Ja, her er jeg litt splittet på hvilken metode jeg skal bruke... Sies jo att de Belgiske skal flaske modnes, men gjør jo litt vondt å bruke tappestang og sukkerlake/drops med tanke på oksidering..
noen prøvd og koble en beergun rett på ikke trykksatt gjærings kar?
CO2 flushe flaskene før naturlig karbonering..
 
Sist redigert:
Lite til ingenting fare for oksidering om man flaskekarbonerer med gjær. Gjæren bruker opp alt oksygenet til å danne Co2.

Surøl. Vi må ikke glemme øl av denne typen med Brett og Pediococcus - Mange de mix kulturene trenger ofte 1-2år.
 
Lite til ingenting fare for oksidering om man flaskekarbonerer med gjær. Gjæren bruker opp alt oksygenet til å danne Co2.

Surøl. Vi må ikke glemme øl av denne typen med Brett og Pediococcus - Mange de mix kulturene trenger ofte 1-2år.
Nei, gjæren bruker ikke opp alt oksygenet du har i headspace; det er så vidt jeg veit grundig undersøkt. Men om du fyller flaska helt opp til korken, eliminerer du det problemet mer eller mindre helt. Imidlertid er ikke korkene diffusjonstette, så over tid siver det inn luft.

Men problemet skal ikke overdrives. Jeg drakk ei flaske kølsch i går som var halvannet år gammel, og den var fin. (Den hadde stått i kjøleskap hele tida.)
 
Nei, gjæren bruker ikke opp alt oksygenet du har i headspace;
mmmmm har du noe studier på dette du kan linke til?

Enig at de vanlige metalltroppene ikke er diffusjonstette men neppe det som tar livet av delikate øl på flaske som bør drikkes ferske. Har en følelse at de kansje forfaller av biokjemisk aktivitet, som du opplevde, går langsommere om flaskene holdes kjølig. Karmapoeng til de vinmonopol som har hvete, lager –øl i kjølerom. Min nærbutikk nesten koker ølene i hyllene sine før jeg kjøper de. Har satt ølhylla sånn at overskuddsvarmen fra kjøleskap går rett inn i ølhyllen, sukk.
 
mmmmm har du noe studier på dette du kan linke til?

Enig at de vanlige metalltroppene ikke er diffusjonstette men neppe det som tar livet av delikate øl på flaske som bør drikkes ferske. Har en følelse at de kansje forfaller av biokjemisk aktivitet, som du opplevde, går langsommere om flaskene holdes kjølig. Karmapoeng til de vinmonopol som har hvete, lager –øl i kjølerom. Min nærbutikk nesten koker ølene i hyllene sine før jeg kjøper de. Har satt ølhylla sånn at overskuddsvarmen fra kjøleskap går rett inn i ølhyllen, sukk.
Nei, finner ikke igjen den kilden nå, men jeg kan prøve å leite seinere. Jeg er rimelig sikker på at det er riktig.

Jeg er også rimelig sikker på at det hjalp da jeg begynte å fylle flaskene helt opp. Det tyder på at lufta i frirommet ikke er bra.
 
hvordan er det med lagring og imperial Stout? Er ikke en øl type jeg har brygget mye, vet att den har godt av noe lagring. Men har også hørt att mørkbrent malt er spesielt utsatt for oksidering!?
Hæ?! Det har jeg aldri hørt, og jeg har et mørkt juleøl som bruker sjokomalt og holder opp mot 8% som jeg har lagret i 3-4 år uten problemer. De mørke, sterke ølene er etter min erfaring de som holder seg best og jeg skjønner ikke hvorfor de skulle være noe mer utsatt for oksydering.
Jeg har for øvrig en kjeller som varierer mellom 10 og 20 grader gjennom året, og har det headspacet jeg får av å trekke tappestavet opp fra bunnen når jeg har fylt fullt. Naturlig karbonering.

Imperial Stout, Baltisk Porter og nærmest alt av juleøl over 7% er kandidater, spør du meg.

Det som ikke holder seg er øl med mye humlearoma. Den forsvinner gjerne lenge før året er omme. Ølet kan fortsatt være greit å drikke, men humlepreget er borte.
 
Sist redigert:
Det skal vel også si at oksydering er vel ikke udelt negativt, spesielt ikke for mørke sterke øl. Derfor bør de kanskje lagres!
 
Tilbake
Topp