Øl til neste sommer.

Jeg tenkte å brygge en øl for lagring til neste sommer, men har litt begrenset med utstyr siden jeg er på hytten. Sitter nå med en ipa jeg brygget her i fjord. Den var voldsomt bitter, men har nå etter ett år på flaske blitt skikkelig god. Jeg lurte på om noen har forslag til et enkelt brygg som de har hatt suksess med å lagre såpass lenge. Som nevnt har jeg litt begrenset med utstyr, kun en fem liters gryte og en gjæringsduk.

Her er oppskriften jeg vuderer i år, men jeg har noen spørmål. Først om den vil holde seg til neste år. Det neste hvordan det lave kokevolume vil pårvike resultatet. Har dere forslag til en gjær som passer bedre for lagring en Safale US-05.

Ferdig volum 20l
Kokevolum 5l
Malt:
4 kg Lyst spraymalt
300 g Amber malt

Nelson Sauvin  15g 60 min
Nelson Sauvin  35g 10 min
Nelson Sauvin  40g  1  min.

Gjær Safale US-05

US-05 lagrer godt, ikke noe dårligere enn andre gjærtyper. Bare 1 år er overkommelig for alle flaskegjærede øltyper, untatt hveteøl spm taper seg litt. ettergjær på flaske og lagre så kaldt som mulig, så blir det supert.

Takk for gode svar. Vis jeg øker humle megden til 80g på ti min og 60 på 1 min tor det blir bedre? Fremdeles er ibu bare på 10 i følge Beercalc.

Brede skrev:
US-05 lagrer godt, ikke noe dårligere enn andre gjærtyper. Bare 1 år er overkommelig for alle flaskegjærede øltyper, untatt hveteøl spm taper seg litt. ettergjær på flaske og lagre så kaldt som mulig, så blir det supert.

Ipa er best ferskt. Humlen forsvinner over tid.

Tilbake
Topp