Øl ute, øl inne, øl i ...

Finn Berger

Moderator
Med en gang vinteren viser tegn til å vike, og det er mulig å suge litt varme ut av sola når vi kryper sammen i et lunt hjørne, drar vi med oss glass, tepper, aviser, øljekk og flasker ut. Vi rigger opp stoler til oss og katta, og så nyter vi ølet på den måten du bare kan nyte øl i friluft.

Det rare er at ølet blir bedre av å komme seg ut.

Du skjenker opp en IPA, og aromaen er friskere og reinere enn om du gjør det inne. Maltsmaken i altbieren er djupere, og du kan kjenne flere av de gode smakene fra det mørke maltet i en porter eller en stout. Og det aller merkeligste; den pilsen som du egentlig ikke synes er all verdens i tusmørket inne, er plutselig blitt veldig god.

Er det bare vi her på Hadeland som opplever ølvåren på denne måten, eller er det flere som deler denne erfaringa? Og om vi er flere: Dreier seg om en rein placeboeffekt - eller er det noe mer? Går det an å tro på at ølet vårt egentlig er så godt som det smaker i vårsola?
 
Heilt einig, har tenkt over det samme. Får reinere og tydeligare aroma/smak. Sikkert mest psykisk.

Men det er jo ein del lukter inne i eit hus, som ein nødvendigvis ikkje kjenner sjøl etter å ha budd der i årevis. Går ein på besøk hos andre så er der gjerne ei anna lukt. (Ikkje nødvendigvis ei vond lukt altso) :p

I tillegg så er eg av og til småtett i nasa inne, men aldri ute. Frisk luft åpnar opp systemet :)
 
Er jo en grunn til at utepilsen er så populær. For min del er verandastouten og terrassebayeren høydepunkt i tilværelsen.

Så ja - øl smaker bedre utendørs også andre steder enn Hadeland!
 
Alt er bedre ute. unntatt å se på TV, det blir for mye gjenskinn..

Kan selv ikke si jeg har tenkt over at ølen smaker annerledes. Det er mer totalpakka og sinnsstemningen med en god øl i sola
 
Sist redigert:
Heilt einig, har tenkt over det samme. Får reinere og tydeligare aroma/smak. Sikkert mest psykisk.

Men det er jo ein del lukter inne i eit hus, som ein nødvendigvis ikkje kjenner sjøl etter å ha budd der i årevis. Går ein på besøk hos andre så er der gjerne ei anna lukt. (Ikkje nødvendigvis ei vond lukt altso) :p

I tillegg så er eg av og til småtett i nasa inne, men aldri ute. Frisk luft åpnar opp systemet :)

"Psykisk" står sterkt som forklaringsalternativ, ja. Smaksopplevelser er ekstremt påvirkelige av både ytre og indre stimuli. Men uansett; opplevelsen er veldig reell for meg, og den gjentar seg alltid.

Det eneste jeg kan tenke meg som "realforklaring" er at lufta ute er i bevegelse - "vindstille" finnes ikke lenger - og at du dermed får en mer aktiv løfting av aromamolekylene opp fra ølet. Høres det helt fjernt ut?
 
Det eneste jeg kan tenke meg som "realforklaring" er at lufta ute er i bevegelse - "vindstille" finnes ikke lenger - og at du dermed får en mer aktiv løfting av aromamolekylene opp fra ølet. Høres det helt fjernt ut?
Euforien over å kose seg ute, lukte nyklipt plen, sol i ansiktet, skjerper sansene. Lukter bedre, smaker bedre, og man får da en bedre opplevelse.
 
Euforien over å kose seg ute, lukte nyklipt plen, sol i ansiktet, skjerper sansene. Lukter bedre, smaker bedre, og man får da en bedre opplevelse.

"Skjerper sansene" er kanskje reelt - altså på den måten at du får en rensing av sanseapparatet?

Jeg skulle så gjerne hatt en fysisk forklaring:). Altså en som ikke baserer seg på det som foregår i hjernen - sjøl om jeg sjølsagt ikke mener at det ikke er virkelig nok.
 
"Skjerper sansene" er kanskje reelt - altså på den måten at du får en rensing av sanseapparatet?

Jeg skulle så gjerne hatt en fysisk forklaring:). Altså en som ikke baserer seg på det som foregår i hjernen - sjøl om jeg sjølsagt ikke mener at det ikke er virkelig nok.
Jeg tror det er nærmest en rensing av sanseapparatet, som du fint formulerte det. Som at en pils ikke smaker så godt om du har spist nonstop rett før du tar en slurk, det forstyrrer smaksløkene. Lufta endrer jo utgangspunktet for smaksløkene, da nesa også er en stor del av smaksoppfattelsen. Kanskje litt som å skylle munnen med vann før man smaker noe, får man bedre smak fra frisk luft heller enn kanskje litt tung inneluft.
 
Tilbake
Topp