Ølbomber

roba

 
Har før slitt med karbonering av ølet - dvs. liten futt i ølet. Nå er problemet at det ble for mye.
Første flaske sprang under etikettpåsetting  :eek:, avsluttet da etikettpåsetting og satte ølet i kjeller (15 grader). Sjekket flaskeskår nøye og konkluderte med at det var en skadet flaske. Da flaske nr. 2 gikk av i kjelleren ble teorien revurdert. Har nå satt alt i kjøleskap (5 grader).
Karbonerte, før flasking, på tønne 5 dager i kjøleskap (uten innristing) til et trykk på ca. 4 volum enheter. Har tappet på små brune 0,33 l flasker (vanlige ølflasker for panting). Trodde de tålte såpass trykk.

Er det noen mulighet til å berge flaskene slik at de kan oppbevares i serveringstemperatur (omkorking etc) eller vil det ødelegge ølet pga. lufttilgang?
Eller bør jeg åpne flaskene kjøleskapkalde - og kun bruke glasservering?
 
Tja. Det går kanskje å kjøle ølet ned til iskaldt, åpne flaskene, legge nye korker løst oppå og la ølet varme seg sakte opp til romtemperatur før du korker igjen. Da bør overtrykket i flaskene sørge for at det ikke kommer inn så mye luft. Bruk hansker og vernebriller m.m. når du åpner flaskene.
 
Hvordan er karboneringen på ølet?
4 volum er høyt for øl, men er ikke sikkert det har oppnåd dette nivået etter 5 dager.
Kan det være att du har fått en infeksjon som får det til å fortsette å gjære på flasken?

Hvist det er for mye er eneste mulighet jeg ser å foriktig løsne flaskekorkene slik att trykket slippes ut men korkene fortsatt sitter løst på, la de så stå slik til det er passe med co2 i ølet før du fester korkene igjen.
Ikke ideelt men bedre enn å spille russisk rulett hver gang du serverer de.

Kjetil S var før meg.
Enig med hans metode.
 
Tappet ølet over til flaske når det holdt 5 grader. Første flaske gikk av etter de sto i romtemp. etter noen timer, så det er nok trykk og ikke infeksjon som har skylda (bortsett fra meg da ;D )
Tok en kasse ut av kjøleskap i går, åpnet alle korkene og lot de stå i romtemp. 1 time før jeg korket igjen. Har latt noen testflasker stå innpakket i romtemp. etter det for test og det ser ut til å gå bra nå. Kommer imidlertid til å være skeptisk til alle flaskene fra dette brygget. Uansett har dette (som mye annet) vært en nyttig lærepenge.
 
Tilbake
Topp