Ølbrygge utstyr diy måten.

Heisann!
Første post dette her, jeg tenkte å komme med litt bilder på hvordan jeg har lagt mitt første oppsett, jeg kommer nettopp fra verkstedet og fikk laget til counterflow kjøleren.
jeg har aldri gjort dette før uten om å vært med på siste del av bryggingen med ett lokalt brygger lag, råvarene er handla inn og bryggingen kan straks begynne.
Som dere ser så må jeg nok vaske silkaret mitt litt mer, haddde en syre på verkstaden, men den var gele aktig og jeg synest den virket heller dårligt.
jeg slenger med noen bilder så kan dere bedømme selv, meske/koke karet skal være på 110L. men jeg skal dobbel sjekke måla når jeg finner målbandet mitt igjenn :D

Vedlegg

• IMG_0089.JPG
    2 MB · Sett: 934
  • IMG_0091.JPG
    2,1 MB · Sett: 851
  • IMG_0092.JPG
    1,2 MB · Sett: 900
  • IMG_0093.JPG
    IMG_0093.JPG
    419,3 KB · Sett: 793
Det så veldig fint ut.  :yes:
Hva slags varmekilde skal du bruke?
Hvor stort er maltrøret?
Har du tenkt på noen heisemekanisme for det, eller er det håndkraft som gjelder?

heisann!
jeg har ikke målt, no er det full fart på lørdagsshopping, jeg tror silkaret er ca 460x550mm
varmekilden blir enten gass eller så har jeg 2-3-4 varmekobler på lur, har megga 2 av dem og dem ser ok ut, neste trinn er å få tak i noe rør som jeg kan bruke til "heatsticken"
men jeg vil ha på plass et termostat først. heise mekanismen kan være 3 måter, håndamakt som du sier, ellers tenker jeg på trinsa i taket i røykebua ute, tredje alternativet er å henge silkaret i kokekaret, med muligheter for å justere høyden.

Edit: Fikk målt og reknet litt i stad, koke/meskekar har dimensjoner på 480x540mm, silkaret har 450x410mm dette er 97 og 65L.
tenker dette skal gjøre seg stort på 50liters satser. no er det av slappings mens jeg dissikrerer ett stk vannkoker, så skal jeg kose meg med en Søgne's india pale ale flaske! mens jeg jeg tenker på min egen IPA som skal i gang til uken (forhåpentligvis) :p
når jeg er inne på utstyret, så lurer jeg på en ting, hva skal jeg vaske kobber-spiralen med? må innrømme jeg har lest en del og blir ikke klok av det, jeg har vært på europris og handla litt snacks i dag bla hygdrometer, alkometer og balling og flaske rens- Om jeg lager til en sterk blanding med ballong rensen, vil jeg klare å få shina opp silkaret mitt?
jeg har ikke lyst å starte å herje med syre vask igjenn. kan jeg bruke ballong rensen (krystallsoda) inni kobber spiralen? verd å nevne att kranen på kokekaret er av messing.
ting som mangler no er:
heatingstick
nedvask
isolering av tank (om jeg får taki resten av delene til heatingsticken, ellers blir det gass)

på forhand, takker for svar

da er heatsticken laget. lite respons på vasking her inne, er egentlig det som gjennstår no.
om det er interesse så kan ejg legge ut mer bilder av sticken osv.

Efori skrev:
da er heatsticken laget. lite respons på vasking her inne, er egentlig det som gjennstår no.

Ikke vær redd for bruk av syre. Men ikke bruk skrubb etter at syren er på. Bare skyll godt. Om krystallsoda kan brukes på Kobber vet jeg ikke noe om. men du bør uansett pumpe sterkrens i sirkulasjon i den for å fjerne oksidbelegget.

da har jeg vasket tanken med saltsyra 30% en fryd når guffset rannt bort! fikk bare skyllt det med vatten og skrubba litt med skuresvam, som bare blei til svamp etter att jeg raste over litt sveiser og diverse. såå skal få tatt bilder i morgen når jeg skal koke opp utstyret. med utløpet så rant det ut 95L på 10minutter, noe jeg er fornøyd med, kan bortimot ha full opning på kjøleren da :D blir spennede å se resultatet i morgen :D hilsen en litt små hoste ølbrygger, håper ikke den jevl--a dampen er for mye skadelig, tenkte jo ikke altfor mye der jeg stod med kroppen bøyd over tanken. først etterpå jeg såg røyken som utvikla seg av syren :( brukte no ren syre sånn for sikkerhetens skyld og jeg :D uansett svære greier da der.

håper jeg og :D pusta jo ikke inn alvorlige mengder, sto som oftest med hode vekk i fra tanken og armene oppi tanken mens jeg hold pusten :D hele opplegget tok vell 10 min eller noe. jeg fant jo ikke noe info på flaska leser først no om farene, så til neste gang noen søker på salsyre 30% så har jeg denne linken, blei jo ikke så skremt av databladet som jeg blei av å lese på forum. anyway lærdom folkens
http://www.hl-solberg.no/datablader/ECOonline_saltsyre_33_35.pdf bilder kommer i morgen:D det er no sikkert :D

Vi vaske 2 stk 300l tanker innom-hus med saltsyre, men i hadde litt avtrekk. men kjentes godt. over 1år etterpå er den halve lungen fin fin  :eek:  :rofl: :lmao:

Neida.. ikke no prob, men moralen må være Vær varsom. Helst gjør dette ute.

woooho, fikk en tlf av en av mine gode venner, han hadde en jobb på et shopping senter i dag, og der bytta dei ut en VVtank til en flaskeautomat, dette av typen hurtigbereder! skal bli spennende i morgen, der er det termostat og alt, det kjekkeste er att berederen er flett ny! hadde visst en lekasje og dei fikk ny på garantien! sikkert ikke mye å fikse på :D
jeg er luren på malt mølle, er det noen som vet om tegninger til en, eller om noen hadde giddet å postet litt bilder fra flere vinkler av gode møller? :D så kan jeg jo lage meg en :D har en kvern no, men har ikke testet hvordan den møller malten. har hatt en vann test på heatsticken min, så får svar i morgen hvordan ting er tett osv :) no er det en liten halvliter på seng kanten også er det å gli seg gjennom siste arbeidsdag denne uken :D
BTW, jeg tror det går bra mtp syren, er nok bare jeg som blei paranoid et øyeblikk når jeg kjennte det reiv godt i luftekanaler og lunger lenge etterpå :D

Efori skrev:
Bilder er gøy, og ikke minst viktig:)

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk

legger som lovet noen bilder, fikk ikke grei nok tettning på heatsticken min, men skal se på den no mens vatnet koker opp (bare for å vaske ut evnt syrerester)
se hvor skinnendes blank tanken blei inni no da!!!!  :D

Vedlegg

• IMG_0101.JPG
    1,9 MB · Sett: 500
  • IMG_0102.JPG
    1,4 MB · Sett: 504
Fikk no varmet opp vatnet, og testa systemet, bildene taler for seg selv :D (10grader!)
desverre så sprakk den ene glassballongen min! jeg har en til, som er mere grønnaktigt skjær i, muligens den tåler litt lunket vatten. Siden det er mere jern i den.
no gjennstår det å teste kvernen, så blir det muligens brygging snarere enn jeg hadde tenkt :D
btw, jeg fikk aldri hundre grader, men det boblet opp over hele karet. muligens termometeret som er missvisende.

Vedlegg

• IMG_0108.JPG
    1,7 MB · Sett: 460
  • IMG_0106.JPG
    1,5 MB · Sett: 465
takker for gode ord! jeg lager så mye som jeg kan selv, er en del attpå til alle mine hobbier :D
skal få fingeren ut og legge ut bilder av heatsticken, men liker ikke å fara med noe som er halvferdigt :D
ha en god helg folkens! mer kommer og ikke minst spørsmål :D har forsåvidt gåendes en tråd på "brygging" avdelingen, der jeg lurer på ting fortsatt.

Tilbake
Topp