Ølbrygging og ny leilighet...

Dersom kjøkkendelen av ventilasjonsanlegget ditt ikkje klarar ta unna 60-90 minuttars vørterkoking, er det anten underdimensjonert og/eller feilinnstilt frå montør. Du bør difor uansett teste ei bryggerunde, og kanskje ei gryte lapskaus like etterpå.
 
Dersom kjøkkendelen av ventilasjonsanlegget ditt ikkje klarar ta unna 60-90 minuttars vørterkoking, er det anten underdimensjonert og/eller feilinnstilt frå montør. Du bør difor uansett teste ei bryggerunde, og kanskje ei gryte lapskaus like etterpå.
Hehehe, will do! Det var det som var noe av tanken min også. Om man koker 2-3 ting samtidig vil det jo fordampe ca. like mye som ei vørtergryte, ville jeg tro. Skal prøve å brygge i løpet av uka med ventilasjonen på maks, så får vi se åssen det går! :)
 
Så da har jeg testet noe slik som beskrevet av Bård. Jeg kjørte en særdeles forenklet utgave i første omgang som en prototype-test.

Legger ved et bilde i stedet for 1000 ord. Dette er tatt før jeg satte spraymunnstykket på plass. Etter det ble satt på plass var jeg så opptatt med å sjekke om det fungerte at jeg glemte helt å ta bilder.

Brukte da en IKEA Foto lampe 50cm (http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00125811/) med en avtrekkskanal på. For å sikre at det ikke ble noen overraskelser eller uhell i en uovervåket stund brukte jeg et industrilim som tåler opp til 150 grader C, samt popnagler, for å feste avtrekkskanalen fast i lampeskjermen, da det var litt lite om å gjøre for å få tredd kanalen over toppen av lampeskjermen. Skjærte også av litt stål i toppen av skjermen for å hindre for mye innsnevring, samt lagde noen spartanske bein som gjør at jeg kan sette konstruksjonen rett oppå kjelen.

Jeg satte så et strålemunnstykke på vanntåke-innstilling med fremdelen opp i avtrekkskanalen på utløpssiden, og festet den så den holdt seg sentrert.

Lot den stå og gå uten å spraye vann en stund først for å se om det kom damp ut i andre enden, og det gjorde det. Satte deretter på vannet, og dampen forsvant. Det kom likevel litt damp ut på sidene av lampeskjermen, men rommet føltes uansett mindre fuktig enn under en normal dusj.

Jeg trodde ikke først dette hadde noen særlig effekt da det opplevdes som en del damp kom ut på sidene av lampeskjermen. Den myten ble derimot kraftig busted når jeg måtte ta av konstruksjonen for å klargjøre kjølespiralen og badet nærmest umiddelbart ble forvandlet til et tyrkisk bad. Speilet ble dampfylt fortere enn jeg kunne sett for meg, og det føltes med en gang kjempefuktig. Så det funker bra slik det er i dag, men jeg tror dette er noe jeg skal jobbe videre på for å få det ennå bedre.

Observasjoner:
- Det samlet seg en del kondens inni lampeskjermen som dryppet ned på siden. Da skjermen har større diameter enn kjelen er ikke dette et problem, da det drypper rett ut, derav håndduken i bildet.
- Slik jeg konstruerte det så sprayet munnstykket tåken oppover i kanalen fra utløpet. En fremtidig modifikasjon som er nærmere det Bård beskrev, med en dyse som sprayer nedover, og som starter høyere opp i kanalen har jeg veldig tro på, da dette (teoretisk sett) vil skape bevegelse i lufta som vil suge mer damp ut i toppen. Slik det er per i dag må jeg være veldig forsiktig med trykket for ikke å spraye vann tilbake i kjelen.

Da ble det både bilde og 1000 ord :)
 

Vedlegg

  • received_1578126315745592.jpeg
    received_1578126315745592.jpeg
    60,9 KB · Sett: 190
Jeg har i to leiligheter fremkalt store mengder med gammel nikotin, himlingen blir brunprikkete og veggene stripete... Jeg røyker ikke, men de som har bodd der før har tydeligvis konsumert en del tobakk... Nå har vi endelig kjøpt oss hus, og der er det bryggerom i kjelleren! :)
 
Må vel rapportere tilbake her kanskje. Med ventilasjonsanlegget på "high" funka det bra å brygge 20L batch med 3500w induksjonsplate på badet. Taket blir verken varmt eller særlig mer fuktig enn om man hadde tatt en lang varm dusj. Ser ikke noe særlig med damp foran spottene, og det dugger ikke på speilet, så da trekker vel ventilasjonen med seg det meste av fuktig luft, regner jeg med.
 
Balansert ventilasjon fungerer vel ofte ved at man har sentral enhet f.eks. På loftet som suger ut en gitt mengde luft (fra kjøkken og bad) og samtidig blåser inn samme mengde luft i oppholdsrom (stue og sov). Du kan derfor påvirke mengden som suges/blåses i hvert rom ved å justere åpningen i ventilen. Ved brygging kan du derfor, hvis du har samme ventil som meg, skru ut den midterste delen slik at mer av luften som suges ut vil suges ut fra dette rommet. For maks effekt kan dette kombineres med å skru igjen suget fra de andre rommene. Husk bare å sette alt tilbake igjen etterpå slik at du får samme ventilasjon som før.
 
Men er det så "sunt" for et filter i disse ventilasjonanleggene å bli gjennomvåt av kokedamp, for så å "mugne" i aggregatet?
Drar du gjennom 3 liter kokedamp på et filter som er knapt større enn en A4 side, så regner jeg med det blir dryppende vått.
 
Sjekka filteret i dag. Var tørt allerede. Virker som et effektivt system. Men ja, gammelt fett fra ventilatoren som drypper i koken er vel et større problem :p

Takk for tipset, ølbelge.

Nei men altså, når ventilasjonen er konstruert for å tåle at folk tar lange, varme dusjer, kan ikke en liten times kok et par ganger i måneden være så ille, tenker jeg.
 
Slipper unna det jeg, ja. :D Men ja, ventilasjonsanlegget var knusk tørt når jeg sjekka det et par timer etter brygging. Ikke fukt verken på vifter, filter, veggene inni anlegget eller liknende. Ting tørker generelt veldig fort her i huset. Om noen har dusja, tar det 10-15 minutter så er det knusktørt på gulvet (det er varmekabler i gulvet). Det skal sies at det også tørkes klær på det andre våtrommet (boden, hvor ventilasjonsanlegget befinner seg). Og klær inneholder jo også ganske store mengder fukt.
 
Tilbake
Topp