Ølet har klarnet allerede etter en uke i romtemperatur?!

Mitt første brygg forble "cloudy" og uklart i fem-seks uker. Jeg ble derfor svært forbauset da brygg #2 allerede er klarnet, etter én uke i gjærkar og bare én uke på flaske  :eek:  Det er et lysere ale enn det første jeg laget (Muntons Midas Golden ale kontra Muntons IPA), men likevel... Burde jeg la det stå en uke til i romtemp før jeg prøver det, eller er det så enkelt som at det er ferdig når det er klarnet? Hva tilfører egentlig "kjellerlagringen" på lav temperatur utviklingen av brygget? Og kan det være noe feil som har gjort brygget klart før forventet?

*spent*  8)

La det stå en uke til. Selv om gjæren tilsynelatende er ferdig med jobben sin, har den nok en del igjen å gjøre. Etter at hoveddelen av aktiviteten er over, fortsetter den å bryte ned en del uønskede stoffer (f.eks diacetyl og acetaldehyd), noe som gjør smaken i ølet mer moden og ren. Om du setter det for kaldt nå, kan gjæren få problemer med å utføre dette.

Lagring ved kjølige temperaturer gjør at ølet modnes relativt kontrollert. Modning består av flere ting, bl.a. av at en del fuselalkoholer omdannes til estere. I tillegg gjør den moderate temperaturen at en del oksideringsreaksjoner som til syvende og sist forringer ølet går langt senere enn om ølet hadde stått ved romtemperatur.

Mitt siste brygg har stått forlenge i rom temp. så det ble et lite grann grått belegg oppå. Det smakte ikke så verst allikevel så jeg tappet det på flasker. Kan det være oxydering på grunn av at det har stått forlenge eller er det autolyse?

Tilbake
Topp