Ølkurs

Er det noen som har en oversikt over hvor det avholdes ølkurs her til lands? Jeg er veldig interessert i å lære mer om bismak ved feilbrygging som f.eks Diacyd og ellers de "dype" smakene ved et brygg som jeg ellers synes er vanskelig å fange opp eller kategorisere. Siden det er vanskelig å komme i kontakt med ølforeninger i nærheten av der jeg bor må jeg ty til eksterne kurs.
 
Du tenker sikkert på Diacityl. Smaken er forklart her: http://en.wikipedia.org/wiki/Diacetyl#In_alcoholic_beverages Lukten kan minne om en real fis/svovel og/eller kokt egg som lukter lignende (gjerne rotten egg?)

Du finner mye beskrivelser av bismaker på nett, både her på norbrygg og andre utenlandske forumet. De bismakene jeg har erfart ved egne feilbrygg har jeg stort sett klart å plukke opp uten å vite hva det er, men funnet svar på nettet etterhvert som jeg har oppdaget noe dårlig med brygget.. eller at jeg har lest om det tidligere og skjønt kjapt hva som er feil. Men hovedsakelig så er det slik at om en er fornøyd med eget øl, og en ikke blir syk av det, så er det vellykket (om du var redd for feil i eget brygg og vil prøve og finne feil) :) Flere gode øltyper skal ha sine "feil", så av og til er det vanskelig å sette fingeren på om en synes øllet er feil eller ikke. For ikke lenge siden fikk jeg mitt første brygg som blei oksidert. Det tok ikke lang tid før jeg fikk samme smaken som jeg bare hadde fått beskrevet tidligere, - våt papp.. det smaka akkurat det. Først bare litt, men etter 1-2 uker var smaken kraftig!
 
Per Øyvind skrev:
Diacetyl kjennetegnes som smøraktig aroma (f.eks smørpopcorn). Svovelpreget du beskriver er noe annet. Det er vel det amerikanerne kaller "skunk".

Stemmer og stemmer.. beklager! Var litt for rask med hodet, samt et par innabords  :biersmile: (eller litt treig med hodet)
 
Smaking av slike ting er vel en del av øldommerkurset, men der er det vanskelig å få plass, tror jeg.

Det hadde vært veldig fint om nordbrygg kunne holde noen mindre kurs for de som ønsker å oppnå noe av kunnskapen fra dommerkurset, men som ikke ønsker å bli dommer.
 
Tilbake
Topp