Ølproblemer?... (bismak?)

Nå sitter jeg her, og har nettopp hatt oppi bitterhumla. Smakte på vørteren, og det er helt tydelig at det er en smak som er borte fra vørteren denne gangen når jeg mesket i kjølebag i stedet for BIAB. Jeg lurer på om det kan være astringensen som er borte.... Når det kommer til effektivitet, ser det ut som at jeg har økt effektiviteten litt fra 73% til nærmere 75-77%.
Mesket med 4kilo malt og 12 liter vann. Vorlaufet og fikk ut 5,5 liter vørter. Skylte med 22 Liter vann og fikk ut de siste 20,5L med vørter. Gravityen på vørteren i first runnings var rundt 1.060, og vørteren som kom ut ved slutten av skyllinga var på 1.015 ca. Da tror jeg nok det vil gå bedre med nytt utstyr! :D

Vi brygger med beer brew 30. Tenker å prøve noen tiltak for å bli kvitt kornsmak. Et av problemene er at vi må skylle med nokså mye vann for å oppnå ønsket volum, siden det er begrenset med plass til vann i kokeren når vi mesker. Hva om vi tapper av litt vørter, skyller med litt vann, skyller med litt av den avtappede vørteren igjen, skyller med litt vann igjen  osv. Poenget er altså å aldri få skyllevann som har veldig lav konsentrasjon av sukker. Vil dette kunne gi resultater mot astringens-smaken?

olel skrev:
Vi brygger med beer brew 30. Tenker å prøve noen tiltak for å bli kvitt kornsmak. Et av problemene er at vi må skylle med nokså mye vann for å oppnå ønsket volum, siden det er begrenset med plass til vann i kokeren når vi mesker. Hva om vi tapper av litt vørter, skyller med litt vann, skyller med litt av den avtappede vørteren igjen, skyller med litt vann igjen  osv. Poenget er altså å aldri få skyllevann som har veldig lav konsentrasjon av sukker. Vil dette kunne gi resultater mot astringens-smaken?

Det er ikke SG-en som betyr noe som sådan. Lav SG sammenfaller i skyllingen gjerne med en økning i pH. Det er pH-en som kan gi uønsket utvaskine av tanniner.

Ok. Så vi kan fortsette å skylle som før, det vil si tømme alt skyllevann i meskekaret i en sleng, og heller senke ph? En annen ting; For lite avdamping under koking? Vil det kunne gi denne kornsmaken?

Tilbake
Topp