Om å forstå en oppskrift...

Hei.

Har lagt inn oppskriften min i BeerSmith, sånn bare for å teste det. Skal lage en 10 liter batch med BIAB. Og så står det følgende i oppskriften:

Boil Size: 15,23 l
Bottling Volume: 9,15 l
...
10,00 l              Distilled Water                          Water        1        -           
...
Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 2,00 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 5,22 l of water at 72,9 C          65,6 C        75 min       

Da skjedde det at jeg plutselig ikke forsto noe av det jeg trodde jeg hadde forstått.

Hvor mye vann skal egentlig varmes før jeg putter i mesken? 10 liter? 15,23 liter? Hvor kommer disse 5,22 literne på en annen temperatur i fra? Hvorfor skal jeg ha i 5,22 liter på en temperatur, når jeg skal ha dem 75 min på en annen? Øh.. Nå føler jeg meg bare forvirret..  :attevar:

Eirik Indregård skrev:
Hei.

Har lagt inn oppskriften min i Beersmith, sånn bare for å teste det. Skal lage en 10 liter batch med BIAB. Og så står det følgende i oppskriften:

Boil Size: 15,23 l
Bottling Volume: 9,15 l
...
10,00 l              Distilled Water                          Water        1        -           
...
Mash Schedule: Single Infusion, Light Body, No Mash Out
Total Grain Weight: 2,00 kg
----------------------------
Name              Description                            Step Temperat Step Time   
Mash In          Add 5,22 l of water at 72,9 C          65,6 C        75 min       

Da skjedde det at jeg plutselig ikke forsto noe av det jeg trodde jeg hadde forstått.

Hvor mye vann skal egentlig varmes før jeg putter i mesken? 10 liter? 15,23 liter? Hvor kommer disse 5,22 literne på en annen temperatur i fra? Hvorfor skal jeg ha i 5,22 liter på en temperatur, når jeg skal ha dem 75 min på en annen? Øh.. Nå føler jeg meg bare forvirret..  :attevar:
For å meske, skal du blande maltet ditt 5,22 liter vann som holder 72,9 (=73) grader. Da skal temperaturen i mesken bli 65,5 grader. Denne blandingen (mesken) lar du så stå i 75 min (normalt er 60-90 min).

Deretter skal du skylle mesken med nok vann som holder 78 grader til å gi deg ca 15 liter før kok. Jeg pleier å varme opp like mye vann tilsvarende det jeg ønsker å sitte igjen med etter kok.

Glem det jeg skrev, du bruker jo BIAB. Slik du har satt opp nå, tror beetsmith at du partiskyller eller bruker kontinuerlig skylling. Da må du gå inn i beetsmith og si at du skal meske med f.eks. 18 liter vann. Mulig beetsmith har en BIAB-funksjon.

Tilbake
Topp