Det jeg ikke skjønner her er at tilsynelatende skal bryggeriene tvinges til å levere øl i flere typer emballasje
At det er krav til at emballasjen de bruker, skal gjenvinnes ved pant er forsåvidt greit nok. Men de bør da selv få lov til å bestemme om de bruker boks, papp, plast eller glass.
En av årsakene til at ombruksflasker forsvant i Norge, var at grossistene krevde levering sentralt, og ikke ut til butikkene. Da ble det for kostbart med retur av flasker som leverandørene tidligere hentet når de allikevel var ute i butikkene.
Ett alternativ er at glass helt forsvinner, og at pant kun er plast og boks som vi har i dag.
Ombruksflasker tror jeg ikke er mulig å få gjenninnført i Norge.
Ombruk er ombruk av beholdere, ikke gjenvinning. Så er det vel opp til nasjonalstatene å organisere hvordan det skal gjennomføres. Vi kommer neppe til å se flaskevaskeanlegg hos småprodusentene. Avgift på engangsemballasje som finansierer ekstrakosten for dem som vasker kanskje? Uansett vanskelig å forstå at de rødgrønne ikke engang prøvde å få aksept for den beste ordningen.
«Vanligvis lager man en tradisjonell pilsner med alkohol i, og så varmer man den opp under vakuum til alkoholen er fordampet, forteller han.»
Får håpe de da kjøler ned denne dampen i etterkant…
Jeg trodde dette var måten som ble brukt for alkoholfri hveteøl, ikke pils. For alkoholfri pils trodde jeg "cold contact" var løsningen som oftest ble brukt.
Og, ja, når de destillerer så fordamper de også, men kanskje ikke slik du tenkte på. Noen av de mest volatile stoffene, fordampes og føres tilbake til ølet.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.