Ombygging av CO2 brannslokker

Hei folkens.

Jeg har prøvd å søke meg fram til informasjon om dette uten hell.

Hvis jeg forstår det riktig så skal det være gode muligheter i å bygge om et CO2 brannslokkingsapparat til å drive et corneliusfat med.
Er det noen som har en oppskrift på hva som må gjøres med slokkeren?
Jeg har lest noe om at stigerøret må kappes, men det er uten noen detaljer.

Disse flaskene er vanligvis utstyrt med pistolgrep for å åpne opp for gassen (håper jeg ikke er helt på jordet her... Har ikke en slokker foran meg for å sjekke).
Blir disse byttet ut med en rattventil, eller blir en trykkregulator skrudd rett i flasken?
Jeg ser for meg at den siste varianten der blir problematisk ved fylling...

Noen tips blir mottatt med stor takk.
Jeg har nettopp bestillt mitt første corneliusfat, og planen er dermed å forlate flaskelandet..
 
Jeg har brannsluker. Den har fortsatt stigerøret i behold, og pistolventil. Jeg har ikke behov for å endre på dette foreløpig. Flaska står opp-ned, og klarer fint å trykke inn ventilen ved egen vekt. Regultatoren fungerer som en ekstra støtte.
 
Jeg kjøpte en ombygd flaske hos Aktivt Brannvern i Oslo. Tror jeg betalte 1500,-. Den er 6.7 liter, og har kappet stigerør. De har dreiet opp og satt på en rattventil på toppen, og den er testet og godkjent med garanti. Manometer måtte jeg ordne selv. Om du har en flaske selv så er det sikkert billig å få noen som har gjort dette til å ordne for deg, evt kan du sikker sende en mail og spørre pent om info :)
 
Om du vil bygge den om, og ikke bare lar den stå opp ned slik som Bård, tror jeg kanskje jeg ville gått til Ernst Nilsen med den.

Har respekt for tanker med trykk. Da får du den sikkert trykktestet også. Spørs om det blir mye billigere enn å kjøpe en som de allerede har bygget om. Såvidt jeg har forstått det er prisen for arbeid og gass, mens tanken er gratis (da de får de inn gratis).
 
Jeg har også en slik ombygget flaske fra No-Ha i stavanger, jeg fylte den for ca. et år siden og betalte da ca 400,- for dette. Hva jeg opprinnelig gav ffor flaska husker jeg ikke.
 
Jeg fylte en 10kg sist uke hos Flåteservice Engelsviken (Østfold) - behagelig nære, men etter denne gamle manns mening ganske dyrt - kr 1.000,- inkl. mva.
 
Flaskene må selvfølgelig være trykktestet og godkjent for å få fylle de med gass.
Glemte helt den detaljene i gleden over å få tilbud om en gratis 5kg co2 slukker...

Med de prisene det hintes om her så går det nesten for det samme å kjøpe en ferdig løsning på feks V&B.

Takk for innspill alle sammen.

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Tips til de som kan gå sammen om fylling.

lei en stor flaske co2, koster 35 kroner å leie en uke.

Få laget en slange som er sammensatt av 2 standard Co2 slanger fra Brannslukkings apparat.

Fyll selv

Gassen koster da rundt 50 kr pr kilo +mva, men man slipper å betale for fyllingen.

Vi har de tomme flaskene en stund i fryseren før vi fyller dem. Funker som en drøm :yes:
 
Få laget en slange som er sammensatt av 2 standard CO₂ slanger fra Brannslukkings apparat.

Kobler du da begge flaskene sammen og ferdig med det?
 
Torga skrev:
Få laget en slange som er sammensatt av 2 standard CO₂ slanger fra Brannslukkings apparat.

Tåler slike slanger fult trykk - 60 - 70 Bar men noen sikkerhet?  Brukt på et brannslukningsapparat vil trykket neppe  komme i nærheten av dette trykket.
 
Høres uhyre skummelt ut, viss jeg skulle begi meg ut på noe slikt ville jeg fått tak i en ferdig høytrykkslange med rette koblinger i det minste, ikke mekke den selv.

Den 50-lappen jeg betaler i arbeid for å fylle flasken på NOHA betaler jeg lett. Folk med høyere CO2-forbruk enn meg kan være uenig.
 
Knut André skrev:
Høres uhyre skummelt ut, viss jeg skulle begi meg ut på noe slikt ville jeg fått tak i en ferdig høytrykkslange med rette koblinger i det minste, ikke mekke den selv.

Den 50-lappen jeg betaler i arbeid for å fylle flasken på NOHA betaler jeg lett. Folk med høyere CO2-forbruk enn meg kan være uenig.

Heldig er dere. Vi betaler 250 kr for hver flaske vi fyller, samt må kjøre 200km for å få gjort det. Vi er 5 stk som bruker 2 kilos flasker til vanlig. Det er 1000 kr bare for fyllingen.

Vil ikke tro det er mer farlig en å bruke en standard CO₂ brannslukkings apparat til å slukke flammer med.

Slangene har vi garanti fra vår leverandør at de holder min 100 bar.

Koblingen mellom slangene er laget av et profesjonelt firma, og er garantert til min 100Bar.

Når man bruker slanger FRA et co2 apparat, så er det rette koblinger.

Men. hver sin lyst og økonomi
 
Torga skrev:
Knut André skrev:
Høres uhyre skummelt ut, viss jeg skulle begi meg ut på noe slikt ville jeg fått tak i en ferdig høytrykkslange med rette koblinger i det minste, ikke mekke den selv.

Den 50-lappen jeg betaler i arbeid for å fylle flasken på NOHA betaler jeg lett. Folk med høyere CO2-forbruk enn meg kan være uenig.

Heldig er dere. Vi betaler 250 kr for hver flaske vi fyller, samt må kjøre 200km for å få gjort det. Vi er 5 stk som bruker 2 kilos flasker til vanlig. Det er 1000 kr bare for fyllingen.

Vil ikke tro det er mer farlig en å bruke en standard CO₂ brannslukkings apparat til å slukke flammer med.

Slangene har vi garanti fra vår leverandør at de holder min 100 bar.

Koblingen mellom slangene er laget av et profesjonelt firma, og er garantert til min 100Bar.

Når man bruker slanger FRA et CO₂ apparat, så er det rette koblinger.

Men. hver sin lyst og økonomi

Med de prisene kan jeg absolutt se motivasjonen for slike løsninger.

Jeg mente for all del ikke å kalle dere for en gjeng skjødesløse trykktankcowboyer, bare å understreke faren slik at folk som leser tråden ikke skulle få lyste til å feste sammen to slanger med gaffa og kalle det en høytrykkslange (men ølbryggere er jo smarte folk, så det er nok ingen fare).
 
Brannteknikk Grenland, klyvevegen 9 skien.

Ombygging av 5kg Co slokker. Med ny ventil. Flasken fylles gjennom pumper kun brukt til co2 . Trykktestet og godkjent for 10 år. 1350 kr
 
Tilbake
Topp