Oppbevare på flaske fra fat..?

Jeg har et brygg jeg må ta vare på i 2mnd på flaske, men jeg har det trykkcarbonert på fat nå. Vil det fungere greit å lagre noen flasker denne tiden om jeg fyller flasker med denne "la det skumme/presse ut O2-en i toppen"-teknikken? Har også minipatron som jeg bruker til å pre-fylle co2 i flaska med før jeg tapper brygget i.

Jeg kommer ikke til å klare å ta vare på øllet som er på fatet i 2mnd, derfor vil jeg ha litt av det over på 10 flasker, så det ikke stikker av i magan på meg og venner.. samt at det blir enklere å servere det til anledningen som skal være om 2 mnd.

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Ja, det skal gå bra. Som vel all håndtering av øl, er viktighet ekstremt viktig.

Du kommer også til å miste noe kullsyre i omtappinga, så du kan regne med at flaskeølet er litt mindre karbonert. Du ønsker så lite skum som mulig for å beholde så mye karbonering som mulig, og dersom du flusher med CO2 før du tapper bør også oksidering være et minimalt problem.

Jeg har flaska litt fra karbonerte fat, og det fungerer, men mister en del co2.
Har ikke surnet ellernoe, gjelder  samme regler her som ellers, renslighet, renslighet.. jeg pælmer flaskene i et gjærkar med starsan (flasker ikke mange i slengen så det passer), men har ikke noen beergun eller tilsvarende, men trer en slange inn i tappekranen (en perlick 525ss), og tapper ivei (har tredd på en kork åp slangen for å få et vist mottrykk)

Siden en taper litt av co2 trøkket, hva med å rett og slett flaskecarbonere litt extra? En kvart sukkerbit, kanskje? Det trenger vel kanskje noe oksigen i toppen for å carbonere..?

JensWiken skrev:
Siden en taper litt av CO₂ trøkket, hva med å rett og slett flaskecarbonere litt extra? En kvart sukkerbit, kanskje? Det trenger vel kanskje noe oksygen i toppen for å carbonere..?

Jeg ville heller ha økt karboneringen før tapping over til flasker for å kompensere for tapt CO2. I teorien skulle det fungere å etterkarbonere på flasker, men hvis fatet har stått en stund er det kanskje ikke så mye liv igjen i gjæren, slik at det vil ta lang tid. Du trenger ikke oksygen for å få til etterkarbonering, og det et heller ikke ønskelig.

Tilbake
Topp