Vakumpaket hule går i kjøleskap om den skal brukes om kort tid, Er posen åpen så vakumpakker jeg den på nytt og legger den i fryseren om det er mer enn en uke til jeg skal bruke den igjen.
All gjær ligger i kjøleskap
Malt som ikke er malt, har jeg nettopp begynt med Den ligger i plastbakker i en kjeller som er tørr og holder ca 15 grader vil jeg tro.
Jeg bare bretter posen godt sammen, taper med gaffatape, og legger tilbake i fryser'n. Det fungerer bra nok - humla holder seg i alle fall grønn og fin.
Tror det kan funke å fryse ned åpnet tørrgjærpose. Uåpnet har det bra i kjøleskap.
Malt kan oppbevares i romstemperatur, men ikke veldig varmt. Viktig at det ikke kommer fuktighet til malten. Ha den i tette plastposer, eller tette bakker.
Knust malt: Få ut det du kan av luft av posen. Et par måneder bør gå greit.
Uknust malt holder lenge. Basismalt har kortest holdbarhet, men du kan i alle fall regne et år. I praksis går det sikkert bra med både to og tre, om den er oppbevart skikkelig.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.