Oppgradert meskedunk

magne1972

Moderator
Oppgradert meskedunken min, slik at den blir enklere og raskere å bruke.
Hurtigkoblingene er i aluminium fra CO.
Brettet til skyllemanifold er i PP plast fra samme :)
Testet opplegget, og det fungerer som planlagt, og forenkler nok prosessen litt.
Poenget med hurtigkobling er at det blir enklere å tappe ut for resirkulering, og samtidig går slangen med hurtigkobling helt ned i kjelen ved uttapping :)

Vedlegg

• Tappekran.jpeg
    Tappekran.jpeg
    522,5 KB · Sett: 328
  • Tappekran m-hurtigkobling.jpeg
    Tappekran m-hurtigkobling.jpeg
    569 KB · Sett: 333
  • Meskedunk m-skyllemanifold.jpeg
    798,4 KB · Sett: 329
  • Skyllemanifold.jpeg
    898,5 KB · Sett: 323
Stilig løsning. 
Hvordan ser de hurtigkoblingene ut innvendig, er de helt flush eller er det innsnevringer/motstand inni de?
Virker den blå plasten slik at man man ta de av/på uten å brenne seg seg?
Holder de helt tett uten å dryppe?

Innvendig er de helt rette uten innsnevring ja, og de er ihvertfall helt tette mine (enda)
O-ringen på hannkoblingen må sikkert byttes etter en tid, men det er en grei sak.
Det virker som plasten isolerer bra for varme, men de blir jo ikke så varme koblingene heller....
Jeg synes de fungerte meget tilfredstillende ihvertfall. Enkle å rengjøre også :)

magne1972 skrev:
Hurtigkoblingene er i aluminium fra CO.
Hvordan går det her med å blande bruken av aluminium sammen med andre metaller? Eg har hørt fra andre tråder her på forumet at man kan oppleve tæring av metall om man ikke skrur de i fra hverandre ved lagring.

Selv har eg lyst til å lage en meskedunk basert på RIMS av en alu-kjele. Og siden alu sensorer og rørdeler er så vanskelig å få tak i, må eg nesten ha et innslag av rustfritt...

Metall som tærer på hverandre er et problem,
Men det mest kjente der er aluminium/kobber.
Rustfritt er rimelig passivt sådan mener jeg, og går derfor bra å mixe med andre.
Tæringen på metall er større ved tilsetting av en elektrolytt (vørter) enn ved lagring.
Mine koblinger er forkrommet mot aluminium, og jeg regner med de holder ihvertfall til nedskrivingen er over :))

Tilbake
Topp