Oppkoking av vørter??

Når jeg skal koke opp vørter etter mesking, er det noe forskjell på resultatet mellom kort og lang tid på oppkok?
Og.. når jeg koker opp, så går det kjappere å nå koking om jeg har lokket på panna til det begynner å boble.. gjør det noe?
Tar ca 50-60min å nå koketemp fra kaldt vann.. usikker på hvor lang tid fra mesketempen (testa ny kokeplate med bare kaldt vann i dag).
Tok ca 45 min å nå mesketemp.

Du kan godt ha lokket på under oppkok, der gjør ingenting. At det går fortere
er jo bare bra. Men følg med, det koker lettere over med lokket på.
Men etter at det har begynt å koke bør lokket i alle fall være delvis av.

Ja, lokket skal av under koking :) Leste på en engelsk side at minst 5% av vørter må dampes bort under kokeprosessen.. Usikker på hvorfor, men det er vel de stoffene som må ut av vørtern for å få god smak?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

JensWiken skrev:
Ja, lokket skal av under koking :) Leste på en engelsk side at minst 5% av vørter må dampes bort under kokeprosessen.. Usikker på hvorfor, men det er vel de stoffene som må ut av vørtern for å få god smak?

Å koke bort DMS (Demethylsulphate - eller noe sånt, sikkert skrevet feil) er årsaken til bortkokingen. Dette kan gi ølet en "kål" smak.

Så snart eg har litt vørter i gryta set eg på litt varme, og vørteren kokar ofte
før eg har fått full gryte. Lokket kan vere på onder oppkok. Deretter er det nokk med ei lita glipe
i lokket så lenge du har passe avdampning( 5-10% ca?).

Litt avsporing, men dette med å kverke enzymene med koking, om ikke kan de jobbe videre etter kegging/flasking, leste jeg. Dør enzymer ved kokepunktet? (bare for å lære meg noe nytt)..

JensWiken skrev:
Litt avsporing, men dette med å kverke enzymene med koking, om ikke kan de jobbe videre etter kegging/flasking, leste jeg. Dør enzymer ved kokepunktet? (bare for å lære meg noe nytt)..

ensymene dør vel rundt 77-78C som er temperatur for mashout hvis du bruker sånt

JensWiken skrev:

Dør og dør. De denatureres, en irreversibel endring av proteinets tertiære struktur (bindingene som holder den i sin spesifikke tredimensjonale struktur, som den er avhengig av for å fungere, blir brutt)

Tilbake
Topp